3,5dagars vandring i norrbottensfjällen? Tips!

Åh så vackert!!! Blir mer och mer sugen på "nya" tipset. Vi ska träffas ikväll och diskutera, åker den 22a augusti! Tack för alla tips och kom gärna med mer info om Jurus-Iggisjaure (eller vad det nu hette haha).

Tack på förhand!
MVH

Åh så vackert!!! Blir mer och mer sugen på "nya" tipset. Vi ska träffas ikväll och diskutera, åker den 22a augusti! Tack för alla tips och kom gärna med mer info om Jurus-Iggisjaure (eller vad det nu hette haha).

Tack på förhand!
MVH

Jag är ju själv snabbvandrare så jag gick Parkeringen-Iggesjaur och tillbaka till Jurun samma dag (skulle gå till semaforen i Mavas men hade ont i magen så jag vände). Skulle kunna tänka mig att man kan gå till Mavas och tälta där en natt, tillbaka till någonstans mellan Iggesjaur och Jurun och sen tillbaka sista biten tredje dagen. Men det är sjukt fint vid Jurun så man kanske vill vara där längre tid.

Hittade rutten jag gick http://www.funbeat.se/tracks/shownonav.aspx?RouteID=2048127

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag och jycken kom för några dagar ssedan hem från en mycket trevlig vandring norr om Vuogga. Vi startade några km norr om parkeringen vid leden mot Jurun och gick västerut för att vika av i dalen söderut mot Guijaure och sedan ned till Vuogga.

4,5 mil raka spåret och kanske 5,5 mil inkl alla snirkelkrokar. Lagom vandring med tre tältnätter.

Träffade några som gick dagsturer från vägen första dagen och en vandrare under färden mot Guijaure. Kan ite förstå varför folk vill trängas på kungsleden. Det här är lättvandrade fjäll med behagliga fjällhedar och passar utmärkt även för nybörjare.

Bilden på hunden är efter en timmes vandring från vägen.

Bilagor

• image001.jpg
    image001.jpg
    81.7 KB · Visningar: 651
  • _DSC0840 as Smart Object-1 copy.jpg
    _DSC0840 as Smart Object-1 copy.jpg
    106.4 KB · Visningar: 929

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg