20 mil på en dag?

Hej!

Nu när man går sista året på gymnasiet är det dags projektarbete.
Jag och tre kompisar till har kommit fram till att vi vill ha en riktig utmaning och har därför valt att vi ska ut och cykla en lång runda.

Min fråga var hur mycket som är rimligt att man kan cykla på en dag? Tanken var att vi skulle vara iväg 5 dagar och drömmen var ju att komma upp i 100 mil.. vilket innebär 20 mil om dagen!

Är detta rimligt? Vi har tänkt att cykla ungefär 10-12 timmar om dagen, alla fyra går idrottsklass och är vältränade men ingen har någon direkt erfarenhet av cykling.

Tanken med detta är att vi precis ska klara målet, det ska alltså inte vara någon semester utan det ska kännas riktigt..

Men skulle som sagt behöva lite hjälp av ni lite mer erfarna cyklare, är det att ta i med 20 mil om dagen? Vad är ett normalt tempo man brukar hålla vid den typen av cykling? Vi kommer antagligen inte ha de bästa cyklarna men hoppas det ska gå ändå.

Fråga gärna om ni behöver någon mer info!

Tack på förhand!
Fredrik
 
Nej!!!!

Nej. Det klarar ni inte!

I alla fall om ni kör med packning då krävs det enormt mycket för att klara det.

Jag har cyklat 20 dagar i sträck med packning och då som längst 20 mil och som kortast 12 mil.

Och det var tungt, backar är inga problem, men den rent ut sagt jävla motvinden knäcker den bästa.

Men ok, kör ni med racer utan packning med sol och medvind så är det möjligt. Det som kan sätta stopp är skav i häcken, värk i handlederna, nacke och knän.

Skulle käka Voltaren i rent förebyggande, har plåtmage så den tål allt även under påfrestning. kan dra i mig en pizza och en bira och cykla vidare utan problem.

Men varför så bråttom? Dryga 10 mil om dagen är bra mycket trevligare.

Stifflern
 
Nej!

mål är bra men de skall vara realistiska....
Cykelmärket är 50 km.....med relativt hög hastighet, ingen packning.
Soldatprovet är 100km med packning på cykel, på tid.
Vid färder över 30 km är det oftast hårdheten i dalen som avgör om det går väl eller ej.
Stryk packningen och nöj er med 80-120km per dag, det räcker länge.
Bara för att de största pojkarna klara 220km med 43 km/h betyder inte att alla kan.....
Ge er själva en rimlig uppgift och genomför den väl......
Go tur!
 
Om det är rimligt...

att cykla 20 mil om dagen???

Jag säger kanske för det är många aspekter som spelar in.

Motvind eller medvind, packning eller inte packning, en het sommardag eller en sval höstdag,
Duggregn eller ösregn, vana cyklister eller ovana, cyklarna, däcken, antal växlar, vägval som innehåller backar eller mestadels plan väg, cykelbyxor eller inte mm.

Under en dag innebär det att ni skall hålla 20 km konstant i 10 timmar, jag bortser från pauser.
Skulle tro att ni kommer att känna av det både här och där i kroppen :)

Dock kan tilläggas att under en 10 dagars period körde jag ca 150 mil vilket blir 15 mil/dag.
Startade tidigt, många pauser och stannade sent på kvällen.
Vädret: mulet och svalt men inget regn, rejäl medvind i stort sett hela
tiden.
Ganska platt terräng den resan och jag var van cyklist/långtrampare då.
Ca 10-15 kilos packning hade jag på.
Idag skulle jag nöja mig med 5-10 mil om dagen, men jag vill ju hinna se mig omkring också.

Normalt tempo vid lite eller ingen vind alt medvind är nog för mig i alla fall 5-10-15-20 km/tim beroende på backar etc..

Det här med tempo/hastighet är också väldigt individuellt från person till person.

Testa att lasta på det ni eventuellt ska ha med er på cyklarna kör en sträcka på 20 km och ta
tiden.
Kör sen samma sträcka 10 gånger på en dag (dötråkigt jag vet) så får ni dels en uppfattning
om hur lång tid det tar.
Dels så får ni känna hur det känns i kroppen efter en dag.

Micke.
 
Okej, tack för svaren!

Inser att vi antagligen får sänka målet lite..

Men tanken är som sagt inte att det ska vara någon "trevlig" tur, utan att det verkligen ska vara på bristningsgränsen hela tiden. Det var liksom meningen med hela projektet :) Att pressa oss själva så mycket som det bara går.

Tanken var därför att cykla ex 1h, vila 15 min, cykla 1h vila 15min och så vidare.. Cyklar vi då 11-12 h om dagen plus ca 2h pauser till mat, är vi uppe i totalt 16-17h aktiv tid, vilket innebär 7-8 h sova och så vidare.. För att klara det behöver vi då hålla en medelhastighet av 17-18 km/h..

Tycker det fungerar rätt bra i teorin men har som sagt ingen direkt erfarenhet av cykling och liknande,,

Och att tänka på är att vi inte skulle slänga oss ut på cyklarna nu direkt utan har nästan 6 månaders förberedelser innan..
Sen är vi ju inte vilka klena ungdommar som helst ;)

Men säger ni rutinerade att det inte är möjligt får vi helt enkelt sänka målet :)
// Fredrik
 
Jag tror faktiskt

att ni fixar det...med tanke på att ni har 6 månader på er att träna.

Kör med minimal packning, hyfsade cyklar, ungdomens spänst och lite j-ar anamma så...

Det är nog en god tanke att köra enligt det schema du skrev så ni håller en hastighet på 17-18 km/h.

Det är ingen omöjlighet med andra ord...det blir dock ganska långa dagar men en resa ni kommer att minnas.. :)

Lycka till och återkom gärna med besked på hur det gick.

Micke
 
Allt går väl att klara av och inte händer det så mkt om ni inte klarar det heller.

En fråga om er tidsåtgång bara. Hur har ni tänkt sova? Gäller tält? Isf borde ni lägga till tid för att fixa med det, slå pp tältet och leta upp en bra plats kan ta lite tid. Eller ska ni bo på vandrarhem/hotell? Isf kanske man måste räkna med lite extra tid att hitta såna.
 
540 km på 16 h...

Inte konstigt att det kallas verdens hardeste turritt!!!

Hade jag kört det så hade de hunnit dra in kontroller och allt annat innan jag kört 1/3 av sträckan..

Nej tacka vet jag semesterfart det är min melodi..
 
Det bör gå bra

om ni minimerar packning och utnyttjar att köpa lagad mat utefter vägen. Skall ni förutom 20 mil cykling per dag ha med er tält handla mat laga mat sköta lägersysslorna sova etc blir dygnet väl kort. En eller två dar i rad kan man späka sig men fem dagar i rad är mycket värre. Prova upplägget en helg så ni förstår mera av hur rutinerna kan vässas.

Thure
 
Gör något kul av äventyret i stället.

Varför inte gör något kul som ni kan minnas med glädje senare i livet.

Packa stålhästarna och cykla till Charmonix, bestig Mt Blanch, ta en helkväll i byn efteråt och lyssna på Garry Bigham (skidfotografen) som spelar på lokal sylta 1 dag varje vecka (kommer inte ihåg namnet) och cykla hem igen.

Ni spar naturligtvis pengar genom att tälta bak bensinstationer, sover i skul osv. Ni lever på pasta, pasta och åter pasta (detta blir största prövningen). Backen upp över passet efter Martigny ger en bra genomkörare innan toppbestigningen.

Eller cykla genom Sverige och lev på Mygg o Knottsoppa + alla Bremsar och Blindknaggar ni kan svälja under färd.

Jag har också hållit på med en massa konstiga machomachokistiska övningar men det är knappast dem jag minns idag.

Nä, det ska vara kul att leva annars kan det kvitta som Fredde sa i Robinsson. Haha jag minns när han åt upp palmmusen fast han lovat den där korkade bruden att inte göra det.

Stifflern

Det ska vara kul att leva.
 
Ni fixar det säkert om ni tränar cykling i ngra månader innan. Sen kan jag dock tänka mej många mkt roligare 'machomacho-grejor' att göra, som att bestiga ngt trevligt berg, göra en aplång klättertur el dylikt. Men bara om man är klättrare eller alpinist såklart.
Tänkvärt: jag cyklade Vätternrundan för ngra år sen helt utan att ha cykeltränat. Eftersom jag sprang marathon på 3 timmar så tänkte jag att 'cykla det kan ju alla'. Som ni vet är det 300km, tog mej 14 timmar vilket motsvarar en snitthastighet på drygt 21 km/h (på en utmärkt racer, dock). Efter målgång skulle inget kunna få mej att fortsätta en meter till. Och denna upplevelse hamnar inte särskilt högt på min lista över tokjobbiga prestationer som ändå känns kul att ha gjort.
Så jag skulle inte göra ngt dylikt om jag inte var cykelfreak...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
M.G. Stockholm - Nordkap ToR 370 mil på 15 dagar Långcykling 1
bergholm 40 mil på MTB. Vilken utrustning? Långcykling 43
omdetdar 93 mil på enhjuling i Norge Långcykling 0
bergholm 20 mil på cykel Långcykling 7
x-treme Smygehamn-Trerikesröset Häng på 410 mil på cykel. Långcykling 0
tango 723 mil lång cykelspårbild Långcykling 1
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
HenrikLaas Första cykelturen över 30 mil - packning Långcykling 12
Alkazaa Tjej som cyklar 600 mil Långcykling 2
CalleNilsson Sverigetrampet - 240 mil självsvält Långcykling 30
avsl0912 Tour de Suede, 500 mil kan det va nåt? Långcykling 4
hannulan Mil per dag? Långcykling 5
chinerunner Riksgränsen-Piteå 75 mil MTB Långcykling 2
andreasj50 cykla 120 mil, tips!!! Långcykling 1
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.