2 veckor, mot Kebnekaise. Förslag på rutt.

Hej hej.

Går i tankar om att vandra i den norra delen av landet, med mål att gå uppför Kebnekaise. När i rutten man kommer fram till Kebnekaise spelar ingen roll, ser det inte nödvändigtvis som ett slutmål.

Kommer gå med en eller två personer till. Vi ska sova i tält, så beräknande av tillgång till stuga behöver inte göras med hänsyn till rutten.

Samtliga har jägarvana från värnplikten, så hänsyn till ryggsäcksvikten är inte fruktansvärt relevant. Samtidigt vill vi inte snabbmarscha, utan ta rutten för vad den är, ha trevligt och njuta av den natur som Sverige har att ge oss.

Tanken är att vara ute i två veckor, give or take någon dag. Så mina två huvudfrågor är egentligen:

1: Vilka vandringsrutter rekommenderar ni?
2:När är det bäst, tidsmässigt på sommaren att ge sig av?

Har ni övriga åsikter/synpunkter/tankar, så dela gärna med er av dem.
Är väldigt oerfaren när det gäller sådana här turer, utanför FMs väggar.

Tack på förhand.
 
jaha okej. hur finns det med kartor och sådant till den delen? Och vilken period skulle du säga är bra att röra sig där?

tack:)
 
Katterjokk-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Kaskavagge(vindskyddet)- Tarfala- Kebnekaise och avsluta i Nikkaloukta. Ett annat alternativ är ju att börja i Abisko och antingen gå kungsleden till Alesjaure och sedan mot Vistas. Finns många fler vägar också, köp lantmäteriets fjällkarta BD6 och spåna lite så kan folk här hjälpa till om du har fler frågor.
Pär
 
Om man inte ska ha stugor, och om man känner sig trygg med att vara ganska ensam i skogen, så tycker jag att man gör klokt i att undvika Kungsleden.

Jag har gått från Kaisepakte (gammal tåghållplats på järnvägen Kiruna-Narvik), genom Bessesvaggi, förbi Rautasjaure, upp mot Mårmastugen, över passet och ner i Vistas, därifrån upp i Kaskavagge och sedan rakt söderut mellan Kåkkitjårro och Tarfalatjårro, till Kebnekaise fjällstation.

Jag var nog bara 15 år när vi gick den sträckan, och det tog väl 7 dagar eller något sånt. Om ni har marschkondition och -rutiner kvar sedan tiden i det militära lär ni nog tycka att 5 dagar är gott om tid.

Så då har ni alltså tid att göra lite avstickare och haka på någon sträcka efter denna. Innan Vistas är det nog svårt att göra några avstickare om man inte har vana av berg, men från Vistas finns många varianter. När jag tittar på kartan (jag har alltså ingen aning om terrängen i verkligheten) så tänker jag spontant att det vore kul att gå från Vistas förbi Nallostugan, mot Sälkastugorna, genom Sälkamassivet mot Hukesjaurestugan, söderut och runda/genomkorsa Rusjka, norrut till Kuopervagge och in norrifrån i Tarfaladalen. På det viset kommer man dessutom i närheten av Kebnekaise ett par gånger, och kan välja att gå upp om vädret ser lämpligt ut. I och för sig blir nog den turen väl lång på 14 dagar, men skippa biten ut mot Hukesjaure så blir det väl ganska lagom gissar jag.

Kom ihåg att mycket av terrängen på högre höjd är ganska blockig, så räkna inte med några 6 km/h i genomsnitt där.

Det finns mygg i norrland (låg ni på AJB lär ni ha märkt det). Ju högre upp man går, desto färre är de. Ju mindre skog och snår det är, desto färre är de. Ju senare på säsongen man går, desto bättre chans att slippa dem helt. Om ni inte har möjlighet att komma iväg i slutet av sommaren (andra halvan av augusti), kan det nog vara smart att välja en väg som mestadels håller sig ifrån de gröna områdena på kartan (d.v.s. lägre dalgångar).
 
Hejsan.

Tack för det långa svaret. Den rutten verkar vara intressant, är det leder eller är det fritt efter karta som gäller? Angående farten så är det som sagt inget snabbmarschande som är tanken, utan bara ha det gott åt det som vi får se.

Hur ser det ut terrängmässigt, väta på marken(låt oss säga augusti någon gång)?

Vi var placerade längre söderut, så vi slapp undan myggen. Men dem kanske man får möta nu istället som det låter.

// C
 
Den biten jag gick fanns det stig att gå på där marken är sådan. Upp mot Mårma-passet och från Kaskavagge till Fjällstationen är det en hel del sten, så där bildas inga stigar, och jag minns inte att det fanns nån rösning heller. Men har man karta och kompass med sig så är det ingen utmanande orientering. Oftast är det inte så kritiskt var man går, och är det det så brukar man märka det rätt snart.

Från den vandringen har jag inga minnen av vadning alls. Det går nån liten jokk i dalen upp mot Mårma-passet, men jag minns det som att man korsade den på bro långt ner i dalen, och sedan på snöbrygga högre upp. Mina minnesbilder kan vara fel, det är ett tag sedan, men det lär inte ha varit några svåra vad i så fall.

I synnerhet sträckan från Kaisepakte till en bit innan Mårmastugan var det ganska mycket ljung eller vad det nu är på marken, och vi hade fuktigt väder, så man blev lätt blöt halvvägs till knäna. Jag gick i vandringsstövlar och besvärades inte av det.

Och vi gick i andra halvan av augusti.

Vad gäller resten av mitt förslag har jag bara varit där på vintern, och kan alltså inte säga så mycket om det. Undantaget är Tarfaladalen, där jag varit sommartid. Om man kommer från Kuopervagge så kommer man att komma ner på en moränrygg bredvid en glaciär, och där är ganska stenigt. När man sedan är nere vid sjön är marken bättre, och från stugan finns en stig ner till Fjällstationen. Men som sagt, vilken väg man ska gå är inte svårt att lista ut, det svåra brukar vara balansen på regnhala stenblock.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Robhul Långtur 3 veckor Sarek-Abisko Fjällvandring 9
greenfish Sylarna v36 (september) i 2 veckor, snö? Fjällvandring 6
cloud76 Sarek runt på tre veckor? Fjällvandring 12
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
Hajsan Två veckor i Hardangervidda Fjällvandring 0
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Tidenztand Galdhöpiggen och Jotunheim om två veckor Fjällvandring 12
gynner Fjällvandring 2 veckor i juni Fjällvandring 10
Gubben på Udden ?? Vålådalen ?? 2 veckor i augusti Fjällvandring 0
humbug Jämtland om några veckor? Fjällvandring 6
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Pwe Pilgrimsleden mot Helags, Helags Västra sida, Ekorrhammaren Fjällvandring 0
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
el_duderino Från Gåsen mot Vålådalen, olika alternativ Fjällvandring 2
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Mackan_68 Vandring mot råstojaure Fjällvandring 3
Martes Vandringsbart från Kläppen upp mot Torkilstöten? Fjällvandring 2
ennamaria Från bron över Aliseatnu norr-västerut mot Abisko via Ballinvággi Fjällvandring 9
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
hedtjarn Alggavágge mot Skarja - vada Guohperjåhkå Fjällvandring 5
nickegrahn Leden öster Slipsiken mot Autjojaure Fjällvandring 11
Bandersson Änok och fjällnära skog – ”Markägarna vann mot staten” Fjällvandring 2
frsa Rundtur från Lunndörrsstugan - Lunndörren västerut mot Trondfjällen Fjällvandring 1
dennis_h På väg mot Vålådalen Fjällvandring 6
Dosferra Salva/kräm mot blöta fötter / skavsår Fjällvandring 6
Annette A På väg mot Grövelsjön? Fjällvandring 0
bombuspolaris Kaitum via Kebnekaise mot Abisko och Riksgränsen? Fjällvandring 4
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Robert S Mot nya höjder - Palkattjåkkå 14m högre än tidigare Fjällvandring 26
Curt V Elvegård mot Sjangeli Fjällvandring 3
SwedishOutdoor Fjällräven Classic 2014 - nu mot nya mål! Fjällvandring 9
Isgren Kebnekaise på fre 28/7 någon som kör mot nikkaluokta Fjällvandring 3
uncle botak Övernatta på väg mot Grövelsjön Fjällvandring 8
Gunnar81 SJ:s nattrafik mot Kiruna/Narvik hotad Fjällvandring 39
Gunnar81 Beisfjord mot Unna Allakas - ruttförslag? Fjällvandring 3
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
lleberg Vandring mot Vadvetjåkka nationalpark, går det även bra att fiska i området? Fjällvandring 6
Hemskis Sitoälvsbron - båtbryggan, stigen mot Aktse? Fjällvandring 1
Pwe Ramundsberget mot Skarsfjället - vilken väg? Fjällvandring 5
Vonsan Från Sälka mot Tarfala Fjällvandring 10
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
Carfre Tips till en förstagångsvandrare på väg mot Kungsleden Fjällvandring 23
Sigi ny stig fr. Ritsem mot Norge Fjällvandring 13
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
tassemark Vägen mot Sitasjaure - hur ska det bli? Fjällvandring 23
Smocken Sista skvätten upp mot Kebnekaise. Fjällvandring 6
Cocido Hitta gamla stigen från Staloluokta mot Alkavagge Fjällvandring 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...