15dagar Vilken Säck?

Är ute efter en ny ryggsäck som jag skall använda för båda längre och kortare turer.

Har kollat på följande men har inga referenser så nu frågar jag er, Hur är kvalitén, lösningar m.m.

Haglöfs Matrix 70L
Crux AK70
Golite Quest 72L

Kom gärna med egna förslag i samma viktklass eller lättare.

Har Crux AK70. Kort o gott så tycker jag säcken är suverän. Kvaliteten känns mycket bra, med förbehåll för att jag bara haft säcken 1 år. Tror den kommer kunna hänga med i bra många år framöver. Vävarna är rätt kraftiga o känns mkt stryktåliga. Känns inte som det egentligen är "lättviksmaterial", den är bara lätt men stadigt konstruerad. Den tål att lastas ned rätt hårt om det behövs. Storleksangivelsen verkar ärlig (det kan va lite si o så med det på ryggsäckar annars). Axelremmar och höftbäteslösningen är tunna men är riktigt stabila. Gjord som klättersäck men är lika bra till skidåkning och vandring.

Jag har använt min till ett par vandringar, klätteranmarscher, skidturande och allmän kånka-runt-säck. Passar mina nuvarande behov klockrent.

Nackdelar? Inte många, möjligen kan den uplevas lite svettig mot ryggen varma sommardagar, den ligger tajt mot kroppen. Vissa säckar kan man lossa sidostramare till höftbältet för att kroppen ska kunna röra sig lite meru tan att säcken stramar emot, det kan man inte på Cruxen, men å andra sidan har jag inte direkt saknat det heller, känns inte som säcken strävar emot särdeles mkt hursomhelst.

En (iofs självklar men ändå) disclaimer: Hur bra säcken än är kommer det inte funka om inte säckens bärsystem passar din kroppsform. En kompis köpte en AK57 efter att ha klämt på min säck, men bärsystemet passade henne inte alls, så den lämnades tillbaka. Tror inte det existerar en ryggsäck som funkar bra för alla kroppar.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag köpte en Golite Odyssey. Den väger bara lite mer än Quest. Komprimeringsmöjligheterna är mycket bra. Det visade sig att mina volymbehov fortfarande är väldigt stora för 10 dagar. Säcken räckte precis - jag bär det mesta av maten och all gemensam utrustning för 2 personer.
Har använt säcken på 1 sarekvandring hittills. Mycket nöjd. Sidofickorna i mesh var dock något grunda för att hålla en vätskeflaska på plats men det funkade.

Crux !

Som Sladdis redan skrivit så är Crux AK70 en mycket bra ryggsäck. Läs gärna recensionen : http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3201&all=1
Volymen på Crux AK70 stämmer mycket väl med den angivna! Undertecknad har själv kontrollerat volymen genom att fylla den med vatten(plastsäck inuti) ! Var god se bilder på säcken under min profil och mappen "prylar"
På Crux engelska hemsida finns det instruktioner om hur man mäter sin rygglängd. Crux AK70 finns för tre olika rygglängder.

Lycka till!
Lars Östlin

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips