Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag och en kompis gjorde en vandring 95 som startade och slutade i Kvikkjokk. Vi hade nio läger på den turen. Den såg ut som följande:
Kungsleden mot nordost-bron vid Kallakjåkkå-tvärs över Ivarlako-Jeknavagge-Lullihavagge-Sarvesvagge-Tarraluoppalstugorna-Ruonas-Vallevagge-Kvikkjokk.
Vallevagge är ganska svårvandrad eftersom den har skarp v-form, kraftig lutning och ganska stenig. Man kan gå Tarradalen istället om man står ut med myggen.
Det svåraste vadet var över Nåitejåkåtj efter Lullihavagge men det var inte särskilt besvärligt.
Hej!
En bra tur är att gå Njåtjåsvagge, och kanske en avstickare upp på Pårte.
Starta i Kvikkjokk och följ Kungsleden norrut till leden mot Pårek. Gå över Påreslätten och sen vidare över Säkok till Njåtjosvagge som är mycket vacker i sin övre del. Fortsätt sedan till Tarraluoppalstugorna på Padjelantaleden. Från stugorna kan du välja att antingen gå Tarradalen eller Vallevagge tillbaka till Kvikkjokk.
Ha en bra tur.
Christer.
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...