1-veckas turförslag Jotunheimen /Hardangervidda

Om det är vackert kan bara ni avgöra, men jag tror Hardangervidda blir bra för er. Jag tror man måste gå lite svårare terreng i Jotunheimen om man vill vara ensam, på Hardangervidda finns stora områden där det inte är mycket folk även om det är relativt platt.

Buss till Rjukan (linbana upp till ungefär tregränsen) eller Haukeliseter blir bra start eller slut. Med start på norrsidan kan ni med fördel ta tåget.

Enklast kommer man till Vidda genom att köra dit. Men det går oxså att Via Fagersnes komma till Bygdin vid foten av vidda.
Det är en bit upp till fjällen runt omkring, men relativt folktommt och definitivt besöksvärt. Även i Juli har jag varit med om snö och storm där. Så glöm inte varma kläder, även om det för min del mest varit shorts och skjorta där. Kikare, lupp och flora har jag haft stor glädje av.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej å tack för svar- Har nu bestämt mig för vandring i Hardangervidda, och har just köpt en karta 1:000000 för västra delen hARDAngervidda, då jag har hört at denne delen av vidda skulle va mest interesant i och med att det är mer kuperad...?
Nån som har erfarenhet av an toppen-veckas-tur i denna delen?

Har hört att Hårteigen samt Hardangerjökullen skulle va ställen som absolut skulle anbefalas at upplevas...?

På förhand tack,

Lisa

Och jag har hört att den östra delen är finast och mer storslaget med mer öppna vyer :)

Inte lätt detta med att välja område! Man får trösta sig med att det faktiskt brukar vara fint var man än går.
god tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips