1-veckas turförslag Jotunheimen /Hardangervidda

Hejsan,

Jag och min pockvän tänker ta en veckas vandring i antingen jotunheimen eller Hardangervidda i mitten av juli, och vi går vanligtvis sådär långsamt til mellan snabbt, (tog padjelantaleden på 10 dagar). vi vill gärna få känna av illusionen att vi liksom har naturen aldeles för oss själva, så om vi träffar en eller två människor en gång om dagen, är det ochså okej, men inte så mycket mera än det. Vi ska självklart tälta, och så ska man komma till och från med tog eller bus. Och så ska det ju ochså självklart va vackert och inte ett så där jättesvårt terräng. Vi kan använda kompass, men om det är en stig att följa är det ochså fint.

Nån som kan hjälpa med et förslag på en led?

Tack och
Hälsningar,

Lisa
 
Det blir nog svårt med lätt terräng och stig i Jotunheimen utan att träffa på massor med folk vid den tiden. Det går iofs att hålla sig utanför lederna till viss del, utan att korsa fjäll och glaciär. Hardangervidda däremot är lätt terräng utanför lederna och kanske inte så mkt folk. Bara till att hoppa av i Rjukan och gå rakt norrut, utanför lederna, så blir ni nog själva. En vecka ungefär att korsa vidden utan att ha så högt tempo. "Svårigheterna" på Hardangervidda består främst av sumpmark man får gå runt ibland.
 
Jotunheimen

Hejsan,

Jag hade satsat på att vandra i Jotunheimen helt enkelt för att det är Skandinaviens mäktigaste fjällområdet. Visserligen är det sant som det är sagt att man sällan känner sig lika ensam i Jotunheimen som man t.ex kan göra uppe i Sarek/Padjelanta, men det finns områden som är något mindre besökta.

De flesta av Jotunheimens besökare söker sig (som vanligt) till de mest lättillgängliga områderna. Så vill man slippa trängas bör man t.ex undvika området runt Memurubu även om det ska erkännas att Besseggen är en mycket vacker vandring. Samma sak gäller för Leirvassbu och Spiterstulen. Vill man vara extra säker på att få uppleva ensamheten bör man dessutom sikta in sig på att vandra lite senare på säongen, exempelvis fram emot början av September.

En trevlig vanring som man borde kunna göra på en vecka utan att stressa är att starta och avsluta vandringen i Tyinholmen / Eidsbugarden. Starta med att gå leden söder om Koldedalstindsmassivet (nästan rakt västerut från Tyinholmen) västerut till Hjelledalen. Halvvägs ner i Hjelledalen svänger man norrut och går över ett lågt pass ner till Vettisfossen (måste besökas!) och Utladalen. Gå hela Utladalen upp till Skogadalen där man svänger österut.

Beroende på hur långt man vill gå finns det flera olika alternativ härifrån. Min favorit är att gå upp Skogadalen en liten bit förbi sjön på 1322 möh och sen gå passet över till Rauddalen och vidare mot Olavsbu. Vid Olavsbu hade jag fortsatt åt nordöst och gått över till Storådalen som jag hade gått ner till Gjendesbu. Därifrån kan man, beroende på hur mycket tid man har, antingen gå raka vägen tillbaka till Eidbugarden eller gå Svartdalen till Torfinnsbu där man åter igen kan välja mellan att ta färjan till Eidsbugarden eller gå över Galdebergspasset.

/ Stefan
 
Hej, och tack för svaren. Ska försöka titta förslagen igenom på karta. Men vad vurderar ni är vackraste ställen at uppleva, av dom två naturparker, och mygg-koncentrationen- är det kansje det samma ( med vandring i juli månad)?
Helt annan fråga är om en sovsäck med komfort temp. ner til 5 grader är okej i dessa områden i juli?

Tack.
 
Det är nog väldigt individuellt vad man tycker är vackrast att uppleva. Jotunheimen är ju dramatisk och spektakulärt - högalpint. Hardangervidda är mer vackert och mysigt med kullar, vattendrag och vildren om man har tur. Båda ställen har potential för riktig fin vandring, och ger fin naturupplevelse, fast väldigt olika :) Jag tycker att det är mer "vildmarkskänsla" på Hardangervidda eftersom det är mindre folk och mindre faciliteter som hotell o dyl. Men Jotunheimen är mäktigare.

Kika på lite bilder från respektive plats och diskutera vad som passar er bäst, kanske ni kan ta det andra området nästa år.
 
Senast ändrad:
Gränsfall (kanske)

Hejsan,

Vad som är vackrast är givetvis omöjligt att säga. Om man tar en svensk referens så påminner Jotunheimen mest om Kebnekajse/Sarek - fjällen medans Hardangervidda är lite mer lika Padjelanta.

Uppe på kalfjället har jag aldrig upplevt några större mängder med mygg i Jotunheimen, men de kan givetvis vara ganska myggtätt längst nere i dalarna. Stora delar av området är helt enkelt lite för steniga för att det ska finnas mycket liv över huvud taget.

Om komforttemperaturen är -5 grader så är det lungt. +5 är däremot lite mer av ett gränsfall, givetvis beroende på hur varm man är. Det är inte ovanligt med nattemperaturer ner mot nollan även mitt i sommaren om man tältar på lite högre höjd.

/ Stefan
 
Mitt förslag på tur är denna:

Gjendesheim- båt till memurubu- Gjendebu - Leirvassbu - Spiterstulen - Glitterheim - Besseggen - Gjendesheim

Trevlig rundtur, som jag gjorde i september förra året... gick inte ner till gjendebu, utan tältade vid renvaktarstugan utmed stigen mot Leirvassbu. Vid Leirvassbu stannade jag en dag och gick upp på Kyrkja.

Thomas
 
Utifrån dina kriterier så är nog hardangervidda bäst.
lätt att gå, inte brant, mindre folk enn i Jotunheimen.

Jotunheimen: mycket sten lite myr och vegetation
Hardangervidda: mindre sten och mycket vegetation.
 
Senast ändrad:
Hej och tack. Förstår det är svårt at säga vad som är vackrast.Är det kanske nån då som har erfarenhet med en fin veckas tur på hardangervidda utan stor koncentration av folk?tack
 
Rjukan - Ustaoset tog mig en vecka och träffade inte på nåt folk alls knappt, minns inte om det var Augusti eller början av september. Såg väl människor ett par tre gånger vid de platser man kan förvänta sig att det är folk som Hårånatten och Tuva Håll sig borta från cykelleden bara. Finns oavsett vägval att göra så man slipper massa folk är jag rätt övertygad om.
 
Rjukan är inte dumt! utrolig bra isklättring där på vintern iallafall. Har själv inte varit där på sommaren. Men det låter som en bra ide. Personligen ville jag nog ha åkt till Rjukan i ställe för Hardangervidda. Rjukan har ju också historisk betydning. Tänker då på andra värdskriget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 1
Påtur Veckas norsk vildmark sökes! Fjällvandring 7
Fiskson Tips på 1 veckas tur! Fjällvandring 3
Colonel_Anders En veckas vandring, med hund. Fjällvandring 16
erito Turförslag Helags 2dgr, åsikter? Fjällvandring 2
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
Promenerik Sarek+Padjelanta turförslag Fjällvandring 3
Stendunken Turförslag geirangerfjorden Fjällvandring 3
Fjällfantast Sarek, fråga om turförslag. Fjällvandring 27
mkruse Västra Padjelanta - turförslag Fjällvandring 9
mindful Turförslag Fjällvandring 6
Struntprat Sarekvandring tidigt i juli - turförslag Fjällvandring 14
avsl_22-07-26 Lagom vandring för ensamvandrare - turförslag? Fjällvandring 17
nysen Turförslag i jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
nicko_ Era bästa tips och turförslag för jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
GMauritzson Turförslag Abisko Juli? Fjällvandring 6
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
shiloh Turförslag Fjällvandring 8
seww Turförslag utan beroende av transporter Fjällvandring 10
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
aholmsten Turförslag kring Nikkaluokta Fjällvandring 2
svebban Turförslag v34-35? Fjällvandring 1
pasifiska kresten Turförslag Bunnerfjällen Fjällvandring 0
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
Glännman Åsikter om turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 4
327Karlsson Ännu en tråd om turförslag.. Fjällvandring 15
fidelio Turförslag Fjällvandring 1
shadowfire Turförslag runt Besseggen Fjällvandring 8
Zephyria Kebnekaise 8+2 dagar - turförslag? Fjällvandring 4
avslut120813 Turförslag kring Jostedalsbreen Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
markus75eriksson Turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
hommen Turförslag Sarek Fjällvandring 7
egilviking Turförslag Östra Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
327Karlsson Turförslag 5-6 nätter runt kebnekaise Fjällvandring 21
torb59 Turförslag jämtlandsfjällen Fjällvandring 9
BASKAGGE Turförslag andra halvan Augusti Fjällvandring 6
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
Erik_Svensson Några turförslag i Sarek. Kommentarer? Fjällvandring 12
kent1234 turförslag Fjällvandring 8
Fjällarne Turförslag Artfjället Fjällvandring 10
NorthernLight Turförslag Padjelantaleden? Fjällvandring 16
victor.berglund Kebnekaise i början av april - utrustning, turförslag och erfarenhet? Fjällvandring 5
Pwe Turförslag Riksgränsen - Unna Allakas - Björkliden Fjällvandring 4
Toola Ännu att turförslag i Sarek att granska och kommentera Fjällvandring 3
friskluft Turförslag Kvikkjokk->Bårddetjåhkkå önskas Fjällvandring 27
Dbang Hjälp med Turförslag - Feedback Fjällvandring 7
pal2 Turförslag i Leavasvaggi och vid Mårma efterfrågas Fjällvandring 8
Virrhönan Lunndörrsfjällen - turförslag? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...