1,7kg "bekvämligheter"

GustavOh; sa:
MW; sa:
Är det ingen som testat med Platypus? Men minsta påsen tycks vara 1 liter. Kanke ändå lite väl mycket.
Vet itne hur det funkar med vin, men jag minns en tråd här där någon klagade över att platypusen hade tagit smak av whisky (och att ingen annan förstod vad problemet var med det...)

Jag trodde först att Peter menade att man kunde ta med sig vin för matlagning. Jag visste inte heller att man kunde dricka vinet i terapacken.
Bara för att allting smakar bättre på fjället.
Man kan nästan övertyga sig själv om att en tetra som är märkt "vin" men snarare smakar päronsplitt blir en trevlig omväxling till fjällbäcksvatten.

Jag var ju inne på vin att dricka. De minsta tetrapaken är väl ett glas ungefär, och mindre än så lär man ju inte dricka per gång. Staplar du några sådana på varandra har du i princip både vinets egentliga vikt och upptagningsområde koncentrerad i ett paket. Om det är gott eller inte vette katten.
 
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Nu är ju vinter och barmarksutrustning svåra att jämföra eftersom alla de tre stora behöver vara rejälare på vintern. Men ändå: Tappar ni bara 10 kg i vikt per person på en treveckorstur så har ni inte mycket mat och bränsle med er. Låter extremt lite för en vintertur. Eller räknar jag fel.

Jörgen

næ du har nog ræknat rætt. 25 dagar med frystorkat væger ca 5 kilo. sedan kommer lite dryck(svartvinbærsaft som ær frystorkad) och brænsle i tillægg. vi kør flytande brænsel. så ca 10 kilo før mat och brænsel.
robert
 
gmg; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Nu är ju vinter och barmarksutrustning svåra att jämföra eftersom alla de tre stora behöver vara rejälare på vintern. Men ändå: Tappar ni bara 10 kg i vikt per person på en treveckorstur så har ni inte mycket mat och bränsle med er. Låter extremt lite för en vintertur. Eller räknar jag fel.

Jörgen

næ du har nog ræknat rætt. 25 dagar med frystorkat væger ca 5 kilo. sedan kommer lite dryck(svartvinbærsaft som ær frystorkad) och brænsle i tillægg. vi kør flytande brænsel. så ca 10 kilo før mat och brænsel.
robert

Det låter verkligen spartanskt. Det är alltså ca 500 g per person och dag i mat och bränsle. En energitäthet på 400-450 kcal/100 g torrskaffning brukar vara svårt att överträffa. Men detta skulle ge ungefär 2125 kcal per person och dag.

Och då är bränslet inte räknat. Med T-sprit gör jag av med runt 3-4 dl per person och dag om jag måste smälta snö till allt vatten. Även om ni använder effektivare bränsle så lär det väl väga minst 100 g per person och dag? Detta minskar ju utrymmet för mat ytterligare. Under 2000 kcal borde det bli.

Nu är ju kaloribehoven hos olika individer varierande, men det känns som lite mat för en vintertur. Personligen hade jag nog sparat några kilo på övrig utrustning och tagit med mera mat.

Jörgen
 
det stæmmer att vi inte blir feta av maten men det ær så att vi klarar oss.

att se på lættare utrustning før att få med oss mer mat , ja det ær gjort men vi kør en lætt stil...
som jag skrev i ett annat inlægg så har vi gått gjennom utrustningen mest møjligt men det ær vissa saker som jag inte ønskar att ændra på.

robert
 
cyanopsis; sa:
GustavOh; sa:
MW; sa:
Är det ingen som testat med Platypus? Men minsta påsen tycks vara 1 liter. Kanke ändå lite väl mycket.
Vet itne hur det funkar med vin, men jag minns en tråd här där någon klagade över att platypusen hade tagit smak av whisky (och att ingen annan förstod vad problemet var med det...)

Jag trodde först att Peter menade att man kunde ta med sig vin för matlagning. Jag visste inte heller att man kunde dricka vinet i terapacken.
Bara för att allting smakar bättre på fjället.
Man kan nästan övertyga sig själv om att en tetra som är märkt "vin" men snarare smakar päronsplitt blir en trevlig omväxling till fjällbäcksvatten.

Jag var ju inne på vin att dricka. De minsta tetrapaken är väl ett glas ungefär, och mindre än så lär man ju inte dricka per gång. Staplar du några sådana på varandra har du i princip både vinets egentliga vikt och upptagningsområde koncentrerad i ett paket. Om det är gott eller inte vette katten.

En 1 liter Platypus är utmärkt att ta med vi i. Fyller man den inte helt full blir den bara lättare att packa. Dels väger den inte många gram som tom och dels så kan den bli en bra extra vattenflaska vid behov. Jag slipper dessutom mindre gott tetravin och jag kan se till att minimalt med luft finns i flaskan så att vinet håller sig längre (teoretiskt sett i alla fall .. har inte lyckats testa så länge i praktiken). Tar inte smak (tyärr).
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.