Omkonstruktion av Lundhags Norröra räddningslina

Fick frågan av en ny långfärdsskridskoåkare om vitsen med det ca 10 cm lång svarta band som från denna säsong finns på Lundhags Norröra räddningslina.

Chefen på Naturkompaniet där jag bor vet inte. Lundhags har inte ens med en ny bild på sin webbsida.

Det enda föertag som jag ”hittar” som har en bild på en nya konstruktion är Stadium

https://www.stadium.se/sport/langfard/tillbehor/283734101/lundhags.norrora-rescue-line.red

Någon som vet vitsen? Jag gissar att man kan kasta längre, men man ska väl inte behöv gissa hur man använder en säkerhetsprodukt.

Det kan väl knappast vara för att räddningslinan ska vara lättare att hänga upp i butiken?

/Per
 
En kastkäpp förefaller saknas i linpåsen, armförlängaren visste redan våra stenåldersförfäder gjorde skillnad i kastlängd och kraft.

go tur
 
Det kan jag hålla med om.

Om man kollar på Lundhags instruktionsfilm så verkar det mest vara ett (nytt) bättre grepp för att öppna påsen?
Inte så mycket att lära sig använda i så fall.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=v8xCQxEvfwM

Jag var faktiskt med och köpte en sån lina i butik i fredags, men utan extra svart slinga. Kanske faktiskt skulle sy fast en rem istället, att öppna påsen är det pilligaste momentet vid linkastning.
 
Det kan jag hålla med om.

Om man kollar på Lundhags instruktionsfilm så verkar det mest vara ett (nytt) bättre grepp för att öppna påsen?
Inte så mycket att lära sig använda i så fall.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=v8xCQxEvfwM

Kollade på linan idag och den nya slingan har inget med öppnandet av påsen att göra. Det är en separat slinga som sitter vinkelrätt mot slingan som öppnar påsen. Min gissning är att det är en armförlängare (som i sin konstruktion inte har något gemensamt med en kastkäpp förutom sitt syfte).
Tycker det är konstigt att Lundhags inte nämner något om det.
 
Jag var faktiskt med och köpte en sån lina i butik i fredags, men utan extra svart slinga. Kanske faktiskt skulle sy fast en rem istället, att öppna påsen är det pilligaste momentet vid linkastning.

Om den svart ”nya” bandet som numera sitter i påsens öppning saknas är det nog förra säsongens lina. Jag köpte en Lundhags Norröra Pro https://www.lundhags.com/se/ski-nor...t/norrora-rescue-line-pro/?code=7318731346810 men den fanns bara på en affär i hela stan och det var nog förra säsongens modell.

Jag är frusen av mig och har rätt tjocka handskar på händerna. För att öppna kardborrebandet så skulle det bandet behöva vara minst några cm längre. Även öglan för att stoppa in handen skulle behöva vara större när man har så tjocka handskar.

Än har ingen gjort en kommersiell produkt av min 12 år gamla konstruktion. Räddningslina utan kardborreband

https://liv.skridsko.net/skridskonet/bild/bild-v.asp?ID=27530

Ska skriva till Lundhags och fråga

/Perr
 
Kollade på linan idag och den nya slingan har inget med öppnandet av påsen att göra. Det är en separat slinga som sitter vinkelrätt mot slingan som öppnar påsen. Min gissning är att det är en armförlängare (som i sin konstruktion inte har något gemensamt med en kastkäpp förutom sitt syfte).
Tycker det är konstigt att Lundhags inte nämner något om det.

Då verkar det ju saknas lite information, som sagt?

Jag har andra modeller av linor, inte just den, så jag vet inte mer än vad som syns på bilder och film.
Men andra modeller har ju olika öglor för att kunna häkta upp linan utanpå ryggsäck/åkare, så det kanske bara är en ögla att sätta i en karbinhake eller liknande (inte bara i butiken alltså)?

Men jag vet inte mer.
 
Bandet är en ögla där ena änden sitter fast med karborre (och andra änden är fastsydd i påsen). Detta gör att det inte funkar att ha en karbinhake där någon kraft skall kunna appliceras.

Min gissning är fortfarande att det handlar om förlängda armen vid kast. Det skulle dock kunna vara för att dra fram den ur en ryggsäcksficka eller dylikt också.

Antar att det finns en tanke bakom konstruktionen. Kostigt att Lundhags inte informerar om den.
 
Jag köpte PIkmakarns lina och den har en kostruktion för att hänga upp linan i midjebältet när man laddar om efter att man använt den
Kan det vara samma konstruktion som Lundhags har kopierat

Den har också en smart bricka som gör att man kan låsa en nödställds hand om hen inte kan hjälpa till själv då har man en chans att få upp hen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onsala-Magnus Bindningsalternativ Lundhags EXA Långfärdskridsko 3
fairgeek How to get sns binding on Lundhags t-skate? Långfärdskridsko 1
awistran Lundhags fleet Långfärdskridsko 4
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
Berges Lundhags Domintor NIS Långfärdskridsko 4
Brune Ersättaren till Lundhags Core? Långfärdskridsko 3
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
MartinOhlin Lundhags återkallar skridskopiken ”Core” Långfärdskridsko 0
fekki Lundhags T-skate Pro med NNN BC-Bindning? Långfärdskridsko 6
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
Joakim Ambrosson Lundhags Dominator NIS Långfärdskridsko 1
Laffe Erfarenheter av Lundhags T-skate Långfärdskridsko 4
joask202 Frågor om: Lundhags X-Arc Långfärdskridsko 0
Anders.Appelqvist En bra sak med Lundhags skridskor! Långfärdskridsko 5
Anders.Appelqvist Lundhags Dominator Långfärdskridsko 0
steos säkerhetssele Lundhags EXA jacket Långfärdskridsko 2
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
emeliem Lundhags Exa NNN BC eller Zandstra Blade med BC? Långfärdskridsko 20
lq Lundhags Nordic: + / - Långfärdskridsko 0
marcusdk Strl Lundhags/Almgrens snabb !! Långfärdskridsko 14
Freddebergström Lundhags Nordic, fördelar/nackdelar? Långfärdskridsko 3
coolmanq Hur tar man bort vikten på Lundhags Pikstav vector? Långfärdskridsko 4
petmeu Modifiera Lundhags Nordic Långfärdskridsko 1
R-p Lundhags Delta eller Nordic ? Långfärdskridsko 2
david-d Is Lundhags stopping production of skates? Långfärdskridsko 1
Trilla lundhags snabb med löshäl? Långfärdskridsko 1
rannug Bästa dubbelpiken? Pikmakarn eller Lundhags? Långfärdskridsko 35
L.A. hur är lundhags cruise? Långfärdskridsko 1
Wisentdual Lundhags X-Pro och X-Arc Långfärdskridsko 8
Anders.Appelqvist Glapp, Lundhags duo som grundämne... Långfärdskridsko 3
elojanne Lundhags Delta & Vector, kvalitet eller skräp?? Långfärdskridsko 21
tiddelipom Ny skridskorygg från Lundhags? Långfärdskridsko 27
oberg_niklas Lundhags cruise Långfärdskridsko 1
europa12 Lundhags multi skate. Långfärdskridsko 2
ABL Lundhags Multiskate vs Duo !? Långfärdskridsko 1
thureb Lundhags T-Erminator Långfärdskridsko 40
erakopk Lundhags pikstav, fästa ihop Långfärdskridsko 5
Jonas.O Lundhags pikstavar Långfärdskridsko 5
mistral Lundhags Professional Mid Långfärdskridsko 6
duvillno Lundhags Cruise Långfärdskridsko 6
sandwichman Är Lundhags Multiskate bra? Långfärdskridsko 3
ajn Ny pik från Lundhags? Långfärdskridsko 5
L-Å Lundhags Cruise eller Zandstra Långfärdskridsko 1
mikaelb Fungerar skridskor för kängor (ex Lundhags Multiskate) Långfärdskridsko 1
lussekatten Lundhags SNS-pjäxor Långfärdskridsko 4
Brune Ny skridsko från Lundhags Långfärdskridsko 2
Henrik79 Lundhags Multiskate Långfärdskridsko 1
Kajsa2 Lundhags SVARTLÖGA Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...