Laddade ner en sådan under helgen. Det ingår 500 km2 Birdseye med lantmäteriets fastighetsgränser på valfritt område. Det som inte framgår är om dessa har en livslängd som bara gäller under 1 år? Kartan är förstås lite bättre uppdaterad på nya vägar m.m. än tidigare versioner. Vägbommar syns nu även i Norrland.😊
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Topografisk karta Pro V6
- Trådstartare SEHLBERG
- Start datum
Var köpte du den?
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Hur funkar det där med nedladdning av de 500 kvadratkilometrarna - måste det vara en sammanhängande yta, eller går det att rita in och ladda ner flera ytor? Och går det rent av att byta ut ytor senare?
Hej!
Det tillåts endast en sammanhängande yta, antingen en kvadrat/rektangel eller inritad med oregelbundna gränser men det är lite trixigt med en mus.
Det går att rita ett smalt område som förbinder två ytor om de inte är allt för långt från varandra.
Har du någon uppfattning om v6 är bättre på något sätt än v5 annat än möjligen nya vägar som byggts?
Skillnaden mellan v4 och v5 uppfattar jag som marginell, största förbättringen var att man nu fick hela landet istället för bara en fjärdedel. I vissa avseenden tycker jag att v4 är bättre, har fler namn verkar det som. Dessutom har jag hittat en asfalterad väg i mitt närområde som v5 visar som stig ett stycke!
Skillnaden mellan v4 och v5 uppfattar jag som marginell, största förbättringen var att man nu fick hela landet istället för bara en fjärdedel. I vissa avseenden tycker jag att v4 är bättre, har fler namn verkar det som. Dessutom har jag hittat en asfalterad väg i mitt närområde som v5 visar som stig ett stycke!
Har du någon uppfattning om v6 är bättre på något sätt än v5 annat än möjligen nya vägar som byggts?
Tycker inte att V6 är bättre än någon annan karta utan snarare tvärtom.
Precis som du skriver så är det flera namn på V3/V4.
Tycker att V4 är bäst av de kartor jag testat.
Jag har läst av V6:an med img2typ men inte hittat några värdefulla saknade poi:s eller något annat för den delen.
De namn som finns på de äldre kartorna finns inte längre.
Det som kan locka lite till köp är att man får med senaste fastighetsgränserna till valfritt 500 km2 område.
Det tillåts endast en sammanhängande yta, antingen en kvadrat/rektangel eller inritad med oregelbundna gränser men det är lite trixigt med en mus.
Det går att rita ett smalt område som förbinder två ytor om de inte är allt för långt från varandra.
Svarar mig själv nu när jag också köpt den - man får ju en kredit som förbrukas kontinuerligt för varje nedladdning beroende på hur stor yta man valt, så det går ju att ha många områden som inte hänger ihop.
(Men det gäller ju Birdseye-kartan, som är en detaljerad rasterkarta och alltså inte gör sig så bra vid zoomning osv. Det vanliga Topo v6 i vektorformat täcker ju hela Sverige på ett bräde, bra uppdatering i detaljer från v5 tycker jag)
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg