• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

KIKARE ?!

Har bläddrat lite i detta FORUM:

Har sett att man HARVAT igenom:

. knivar
. jackor
. tält
. ryggsäckar
. GPS
. datorer
. multiverktyg
. spö
. cyklar
. fick-lampor
. pann-lampor
. m.m
. m.m
.
.


MEN JAG HITTAR INTE (finns kanske...) NÅGOT OM DET
KANSKE VIKIGASTE SOM MAN BÖR HA MED SIG DÅ MAN ÄR UTANFÖR "MAMMAS GATA", NÄMLIGEN ETT BRA OPTISKT
INSTRUMENT : K-I-K-A-R-E

¤ UTAN KIKARE ÄR MAN " NAKEN " OCH SER INTE MYCKET AV
VÄRDE. HAR VISSA INTE MISSAT NÅGOT AV DET VIKTIGASTE ?

¤ DESSUTOM ÄR DETTA INTE SÅ LÄTT FÖR DE SOM ÄR OVANA

(Det är inte så lätt att välja kikare, dessutom är de inte gratis)
 
Sätt igång bara! Det kanske är ditt kall att starta en sådan tråd? Det finns nog många här som med gemensamma krafter kan nörda in på det också... :) Själv är jag nöjd & glad med min Steiner Wildlife 8x24. Vad har du själv?
 
Två tips + påpekande

Använd sökfunktionen i vänsterspalten. Det finns ett flertal kikartrådar.

T ex http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=39460

Om tubkikare http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36495

En riktigt bra tråd är http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32410

Vad är det för kikare du vill diskutera?

Det finns dessutom ett flertal recensioner om olika kikarmodeller http://www.utsidan.se/recensioner/s...=inlagd+desc&_query=S%F6k+bland+recensionerna

Att använda Versaler så mycket som du gör uppfattas av de flesta på nätet som att skrika och är inte comme il faut.

Thure
 
. Mina bekanta har varit yra som bara den då
det gällt kikare (optik i allmänhet)

. Gått lite runt i affärer (för en tid sedan för
att se var hunden är begravd) och det visad sig
att dessa var lika yra.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
. DÄRMED FICK JAG SVAR PÅ FRÅGAN VARFÖR DET INTE FANNS
VETTIGA KIKARA ATT KÖPA - OKUNNIGHET.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

(mina 3 första och riktiga, fick jag köpa under resor utomlands)

MED LITE KUNNIGHET HADE DET SETT ANNORLUNDA UT!

DET FÖRSTA MIKROSKOP SOM JAG KÖPTE, SOM SUDENT, DET FICK JAG LETA MED LJUS OCH LYKTA EFTER.

DÅ JAG TILL SLUT NÅDDE FRAM TILL EN PERSON SOM MAN KUNDE TALA LITE OPTIK MED FÅGADE JAG: "DU KAN LITE OPTIK, VAR HAR DU LÄRT DIG DET, DET FINNS INGEN UTBILDNING I OPTIK I DETTA LAND (DVS CIVILING. I OPTIK).
DET FINNS BARA KORTA KURSER VID UNIVERSITETET OCH DÅ FÖR DE SOM SUDERAR FYSIK. (OPTIKER KAN INTE MYCKET OPTIK)"

HAN SVARADE : "jAG HAR LÄRT MIG OPTIK I TYSKLAND DVS. 3-4 ÅRIG UBILDNIG I OPTIK."

MIKROSKOPET VAR AV TYSKT MÄRKE SOM KOSTADE SKJORTAN FÖR EN STUDENT, MEN VI FIXADE DET SÅ JAG FICK DET FÖR HALVA PRISET.

HAN SOPONSRADE RÄTT PERSON, SÅ HÄR MED FACIT I HAND!

NÅVÄL, INGEN VET NÅGOT OCH INGEN VÅGAR SÄGA NÅGOT.

STÖRSTA M-Ö-J-L-I-G-A TYSNAD RÅDER.
[Ändrat av vibbe 2006-11-28 kl 19:57]
 
Kikare!

..absolut! Inte ofta man pratar optik!? Började själv med en bra Pentax 9X21 för 1470 kr 1991! Har efterhand haft div Zeiss och Leica. Optik är idag mer prisvärt än för ca 10-15 år sedan! Vanliga fotoaffärer har oftast kikare för "handskfacket i bilen".Dessa ger snabbt "trötta ögon"Dom bästa kompaktkikarna kostar några tusen kronor- men dom är gjorda för att tåla stötar,damm och vatten mycket bättre än dom för 250 kr. Samt inte minst optiken (som är glimrande).En (bra) kikare blir en vän för många år framöver. // Niklas.
 
Verkstad, inte snack!

vibbe; sa:
. Mina bekanta har varit yra som bara den då
det gällt kikare (optik i allmänhet)

(...) SVAR PÅ FRÅGAN VARFÖR DET INTE FANNS
VETTIGA KIKARA ATT KÖPA - OKUNNIGHET.

MED LITE KUNNIGHET HADE DET SETT ANNORLUNDA UT!

HAN SOPONSRADE RÄTT PERSON, SÅ HÄR MED FACIT I HAND!

NÅVÄL, INGEN VET NÅGOT OCH INGEN VÅGAR SÄGA NÅGOT.

STÖRSTA M-Ö-J-L-I-G-A TYSNAD RÅDER.

Du går som katten kring het gröt!
Upplys oss istället - jag tror inte jag är den enda som snabbt erkänner sina optiska brister!
Dyk in till exempel i tråden om kompaktkikare http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=38079&pagenumber=1 och berätta vad man ska skaffa om man vill ha det bästa och det lättaste.

Kom ner från läktaren och visa pucken var det blå skåpet ska stå!
 
Eller skriv lite om vad du använder kikare till, vad du föredrar i storlek, vad du använder nu. Här saknas nån med väldigt gedigen kunskap om exempelvis kikare i mellanprisklass. Var står du i debatten kring porro vs takkant. Visar man sig blir det kul debatt.

Bosse
 
Först och fämst:

Det Finns En Del Personer Som Är Billiga Här,
och På Många ANDRA Forum ("samma dåliga stil och lika okunniga" )

" JA DET ÄR ENA RIKTIGA T-O-M-T-A-R "

ALLT STÖR DEM , MEST AV ALLT DE PERSONER SOM
BESITTER LITE BILDNING/KUNSKP.

(De verkar utstötta från civiliserade personer och
ser webben som tillflyktsort. DE JAGAR OCKSÅ I FLOCK)

DESSA "TOMTAR" KAN JU SKRIVA EGNA INLÄGG .

JAG LOVAR ATT INTE LÄSA DERAS OCH ÄNNU MINDRE
BESVARA DESSA:

JAG HOPPAS ATT DE GÖR DET SAMMA (dvs TOMTARNA )

ANM:

PÅ FLERA "ENG.TALANDE FORUM" FILTRERAS DESSA TOMTAR
SNABBT OCH ENKELT BORT.

SÅ FÖR TYDLIGHETENS SKULL: INGA T-O-M-T-A-R HÄR HELLER, TACK
[Ändrat av vibbe 2006-11-29 kl 13:05]
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...