Trekking Utrikes: Alperna, Himalaya ...

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-05-14, 15:59
camoscio camoscio är inte uppkopplad

Förtvivlat snöläge på kontinenten.

Det verkar som snösmältningen i fr a Alperna är kraftigt försenad, med åtminstone två veckor. Kanske repris på 2013 då jag avbröt en tur i Havsalperna efter fyra dagar p g a snön. Jag har haft återkommande snönoteringar på min sajt, fram t o m 2015. Helt rättvist är det inte att jämföra ty det året var snöläget exceptionellt gott - jag gjorde en poäng av att gå över höga pass tidigt på säsongen. Då var vädret också extremt varmt under turen, men tyvärr slog mina ischiasbesvär också över i det extrema -- jag kunde efter 18-19 dagars vandring, under hemresan och ett par veckor efteråt inte gå eller ens stå utan smärta.
Cykla gick bra men inte så kul eftersom vi hade rena höstvädret hemma i juli.

Men iår ser det ut att stå helt stilla. Normalt ska smältningen ta fart i slutet av april, och det krävs en nollgradersisoterm på över 3000 meter för att det ska vara märkbar fjong i smältningen, men nu ligger det ofta kring 2000. I Pyreneerna är läget betydligt bättre än i ex.vis Sydalperna, men inte som tidigare år.

Troligen får jag, om det inte blir ett dramatiskt omslag, strunta i försommartur och kanske satsa på en längre fjälltur i slutet av juli och och en längre sensommartur än vanligt. Jag vill, vill, vill vandra på min 75-årsdag i augusti.

Hur är det i fjällen?
Svara med citat
Gammal 2019-05-14, 17:41
seobserver seobserver är inte uppkopplad

https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/snodjup

go tur
Svara med citat
Gammal 2019-05-14, 17:58
annakari annakari är inte uppkopplad

Bra sida för snödjup

http://www.senorge.no/index.html?p=senorgeny&st=snow

Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 15:33
camoscio camoscio är inte uppkopplad

Tack, men just sådan grafik begriper jag mig inte på. Nu var jag mest intresserad av det allmänna läget jfrt med andra år. På fjellforum fick jag veta att det varit mindre än vanligt men troligen har smältningen varit dålig. Och på kontinenten står det fortfarande still eller kommer det rentav nysnö.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:08.

Logga in

Tips!