Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise

Vet inte riktigt om det här passar på den här sidan. Men rubriken lyder ju "På tur i bergen" och det är ju precis vad vi gör i den här filmen.

"Vol-biv-paragliding" är inte så stort i Sverige än. Men vi är några entusiaster.

Här finns iaf en liten film när vi vandrar och flyger från Aktse till Nikkaluokta:
https://vimeo.com/285448735

/Love
 
Wow! Vilken grej! Måste ha varit fantastiskt.

P.S. Du ska nog ändra inställningarna på Vimeo om du vill att filmen ska kunna spelas på andra sajter.
 
Wow! Vilken grej! Måste ha varit fantastiskt.

P.S. Du ska nog ändra inställningarna på Vimeo om du vill att filmen ska kunna spelas på andra sajter.

Det är inte jag som styr vimeokontot tyvärr. Men filmen bör ses i helskärm hursom :)

Wow! Måste varit helt fantastiskt!! ,men inte får man väl flyga i nationalparker? 😉

Det beror lite på hur man tolkar reglerna. Sen anser vi oss störa djur och natur mindre än den "vanliga" vandraren.
 
Wow! Måste varit helt fantastiskt!! ,men inte får man väl flyga i nationalparker? 😉

Enligt Naturvårdsverkets författningssamling NFS-2013-10 gäller:
"5 § Det är utan Länsstyrelsens tillstånd förbjudet att
1. flyga under 2000 fot över marken i Padjelanta/Badjelánnda, Sarek och Stora Sjöfallet/Stuor Muorkke."


Vad gäller frågan om att störa djur och fåglar, så är jag ingen specialist men nog tror jag att en stor skugga från ovan kan störa och stessa ett djur rejält, kanske mer än en vandrare på marken.
 
tror inte det är tillåtet att skärmflyga i sarek. Och även om ni håller er över 2000 fot så startar ni och landar från 0 fot, dvs otillåten höjd.

Såg några som packraftade i rapaälven tidigare - inte så snyggt heller direkt, eftersom alla farkoster är otillåtna utom samernas helikoptrar typ
 

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Enligt Naturvårdsverkets författningssamling NFS-2013-10 gäller:
"5 § Det är utan Länsstyrelsens tillstånd förbjudet att
1. flyga under 2000 fot över marken i Padjelanta/Badjelánnda, Sarek och Stora Sjöfallet/Stuor Muorkke."


Vad gäller frågan om att störa djur och fåglar, så är jag ingen specialist men nog tror jag att en stor skugga från ovan kan störa och stessa ett djur rejält, kanske mer än en vandrare på marken.

Jo vi har läst reglerna, som inte är skriva för oss. Skrivna för motordrivna flygplan och helikoptrar framförallt. Kanske gäller dom oss rent byråkratiskt men vi valde att gå efter sunt förnuft.

Ja, nog skrämmer vi säkert en del djur. Men 95% om inte mer av våran flygtid så håller vi oss långt över 2000 fot från marken. Fåglar kommer nära och flyger med oss. Vi hjälper varandra hitta uppåtvindar.

På backen, fåglar varnar för oss konstant. Vissa går till attack. Vi trampar ihjäl massvis av insekter. Vi trampar sönder fågelägg.

Jag skriver "vi" för att vi också vandrar, men vi flyger också.
 
För min del får det gärna innefattas i flygförbudet i nationalparker (och parkerna får gärna bli fler). Visst verkar det kul men ni påverkar kulissen negativt över en väldigt stor areal även om ni inte bullrar. För både djur och människor.
 
jag tycker inte att det är någon bra idé låta det vara upp till den enskilda medborgarens egna sunda förnuft vilka lagar han/hon behöver följa
 
Gränsfall menar jag både i och utanför nationalpark. Borde störa ungefär lika mycket som att åka på skidor under en kite. Dvs kan vara känsligt t ex när renarna kalvar. Borde vara ljud vittring skugga och hastighet som kan störa.

Glidskärm utan propeller verkar betydligt bättre än att använda en motoriserad glidskärm de stör väldigt mkt med sitt buller stilla kvällar.

Grattis till den häftiga landningen vid toppstugan på Kebnekaise.

Thure
 
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips