Jakt Naturupplevelser i sikte

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-09-12, 16:00
Alexlp Alexlp är inte uppkopplad

fråga Vapen Licens för jakt

Hej Alla

Jag heter Alex och jag har en fråga om vapen licens. Jag är en Kines och har Svensk permanent tillstånd och godkände jägarbevis. Jag bor i Mora. Jag skulle vet att om jag kan få en vapen licens eller inte. Måste man vara en Svensk att få en vapen licens? Jag frågade lokal polis i Mora, de sade att jag måste vara en Svensk för att få en vapen licens..... Finns det nån speciellt lag eller regler för utlänningar eller ?! Hjälper.

Mvh
Alex
Svara med citat
Gammal 2018-09-12, 20:52
jonas72 jonas72 är inte uppkopplad

Tror inte det är krav på medborgarskap för att få licens. Det är nog bara att lämna in den formella ansökan så de är tvungna att göra en korrekt bedömning. Svenska Jägareförbundet bör kunna hjälpa dig om det är mer krångel.
Svara med citat
Gammal 2018-09-13, 08:54

Citat:
Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
Tror inte det är krav på medborgarskap för att få licens. Det är nog bara att lämna in den formella ansökan så de är tvungna att göra en korrekt bedömning. Svenska Jägareförbundet bör kunna hjälpa dig om det är mer krångel.
Stor tack Jonas! Jag har skickat en ansökan till Polis vid nät igår kväll. Hoppas att det ska gå bra.
Svara med citat
Gammal 2018-09-13, 18:24
KimE KimE är inte uppkopplad

Nej du behöver inte vara svensk medborgare bara fast bosatt i sverige och ha jägarexamen alternativt tysk jägarexamen. Ett alternativ för utländska medborgare är att visa upp att man har rätt att inneha vapen och har erfarenhet av jakt i hemlandet(polisintyg, bilder av jakt/trofeer).
Svara med citat
Gammal 2018-09-14, 10:50

Citat:
Ursprungligen postat av KimE Visa inlägg
Nej du behöver inte vara svensk medborgare bara fast bosatt i sverige och ha jägarexamen alternativt tysk jägarexamen. Ett alternativ för utländska medborgare är att visa upp att man har rätt att inneha vapen och har erfarenhet av jakt i hemlandet(polisintyg, bilder av jakt/trofeer).
Stor tack Kimmo! Jag har jägarexamen och jag har bifogat den i ansökan. Kan man använda Svensk jägarexamen för att jaga i Tyskland också?
Svara med citat
Gammal 2018-09-14, 21:54

Nej svensk jägarexamen räknas inte i Tyskland men det går att jaga som gäst.
Svara med citat
Gammal 2018-09-17, 08:23

Citat:
Ursprungligen postat av KimE Visa inlägg
Nej svensk jägarexamen räknas inte i Tyskland men det går att jaga som gäst.
Tack! Bra att veta. Har du försökte att jaka i andra länder utan Sverige?
Svara med citat
Gammal 2018-09-17, 17:13

Ja jag har jagat i Tjeckien.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:45.

Logga in

Tips!