Modifiering av vapen

Jag har en M/96 som jag ska bygga till/om för att den ska bli lämpligare som jaktvapen. Någon som har erfarenhet av detta? Tar gärna emot tips på var man kan köpa kolvämnen...

Mitt stora bekymmer är annars pipan. Vill i första hand hitta en kortare pipa, mn detta är lättare sagt än gjort till en CG. Därför tänkte jag höra om nån har erfarenhet av att korta ner originalpipan. Vad är lämpligt att kapa? Hur mycket börjar den sprida?
 
Kolvämnen kan du köpa hos http://www.nilssonimport.se (eller .com) i Insjön.
Även hos Johnny Boberg, Bjursås. Har tipsat om hans TelNr tidigare, kommer inte ihåg det nu. Använd sökfunktionen.
Kapa pipan och dyl. vet jag inget om.

/BAX
 
Inga problem

Har du en svarv så är det bara att spänna fast pipan med lådan på och svarva av den i lämplig längd. Sedan svarvar man en vinkel på 14 grader (liksom en tratt) i mynningen. Längden på pipan har inte mycket att göra med precisionen om du använder kikarsikte, inom vissa gränser förstås.
Jag hade en CG-64 målskjutningsgevär med tung pipa och jag kapade 12 cm och hyvlade ner stocken en del. Precisionen var mycket god även efter det. Använder du sikte och korn eller diopter så har pipans längd betydelse för siktlinjens längd.
Om du byter stock så är det viktigt att lådan sitter med perfekt passform gärna gjuten i epoxy. Pipan skall däremot inte ha någon kontakt med stocken. Man skall kunna dra minst ett papper emellan hela vägen till lådan. Detta för att pipsvängningarna skall vara identiska skott efter skott även om pipan blir uppvärmd eller stocken sväller något. Detta är viktigt att kolla på alla gevär då det ofta fuskas vid tillverkningen.

/Hans
 
Jag borde kanske tillägga att det finns regler för hur kort en gevärspipa får vara, nämligen 45 cm.


/Hans
 
Piplängd

Ja, det kanske stämmer att 45 cm är minsta längd för en pipa men man får inte heller kapa originalpipan mer än 10 cm. En m96:a har väl en pipa längre än 55 cm så att kapa den till 45 cm gör den alltså olaglig!

/HA
 
Pipa om 96a

Går utmärkt. Lådan är samma som Mauser small ring. Kaliberurvalet begränsas av magasinsbrunnen. För att ta bort pipan gå till en bössmakare som gjort det förut så att lådan inte förstörs. Byter du till ny kaliber eller kortar pipan mer än lagliga 10cm behöver du en ny vapenlicens.
Av plaststockar så har jag både bra och dåliga erfarenheter. Man får vad man betalar för. En kortare stock som passar, med hög rygglinje, ger efter träning betydligt snabbare och säkrare skott.
Den norska tidningen Våpen testade för många år sen precisionen i en flerfaldigt kapad Kongsvinger. Pipan hade bättre precision än skytten kunde nyttja när smällarna av oförbrännt krut gjorde det obehagligt att skjuta med bössan. Jämför Ak4 och Ksp/Psg.

God tur

Johan K
 
Säkring & kikarsikte

På mausern sitter en flaggsäkring som kan ställa till med problem om man har ett lågt monterat kikaresikte, även utkastningen av tomhylsan kan strula genom att hylsan kastas ut för högt, dvs slår i kikarsiktet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alexlp Vapen Licens för jakt Jakt 7
storfamiljen Vapen till Svalbard? Jakt 10
jagerving Vapen Jakt 2
Tim_82 Köpa Vapen Jakt 19
adventure_transport Att jaga med primitiva vapen... Jakt 13
kenneth1 Vapen för isbjörn? Jakt 53
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
lester Vapen på skoter Jakt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.