Terrängkartor som PDF från OpenStreetMap

Jag har under en längre tid roat mig med att försöka framställa kartor utgående från OpenStreetMap-data och så mycket som möjligt efterlikna "looken" på Lantmäteriets klassiska Terrängkarta. Nu har jag kommit så långt att jag tycker jag kan låta andra titta på resultatet också.

För att testa, surfa till http://lab3.turepalsson.se/map , flytta kartan tills den mörka rektangeln ligger över det utsnitt du vill ha, och klicka på "Request" nere till höger.

Verkar det användbart?

Några reservationer:

  1. Det här är väldigt mycket experimentverkstad just nu. Räkna med att tjänsten är nere. Om det inte funkar, prova igen om en timme eller så.
  2. Pappersformatet är låst till A4, och skalan till 1:25000. Ja, jag vet att det "borde" vara 50000, men jag tycker 25k är bättre. Ni får leva med det för ögonblicket.
  3. Jag vet att användargränssnittet är väldigt skakigt. Ni behöver inte felrapportera det. :)
  4. OpenStreetMap-data kan vara av varierande kvalitet. Ni behöver inte felrapportera det heller. Gå gärna med i projektet och fixa! :)
  5. Det går att begära kartor baserade på Lantmäteriets öppna data också, men det funkar bara i Stockholms län, och av någon anledning rätt skakigt där med.
  6. Maskinen som det hela körs på är väldigt klen. Det tar runt en minut att göra en karta, och alla jobb ställs i en kö, så om alla kastar sig över tjänsten kan det nog bli rätt långa väntetider.
 
(Undvik helst att beställa kartor som tar med stora delar av mycket "täta" områden, t.ex. stadsbebyggelsen runt Stockholm. Det tar en hiskelig tid och blir ändå inte vidare bra...)
 
Lite uppdateringar:

  1. Det ska nu finnas höjdkurvor för nästan hela Sverige (det fattas en bit från ungefär Kiruna och norrut).
  2. Det går att placera koordinatsiffrorna utanför kartbilden. Det ser prydligare ut, men lämnar å andra sidan mindre plats för kartan...
  3. Med siffrorna utanför kartbilden går det även att få lat/lon-markeringar.

Dessutom har diverse småförbättringar av kartografin skett löpande under året. Inga revolutioner, dock.
 
Hej Ture

Fint jobb du gjort men jag undrar lite över skalan du anger 1:25 000 men jag får ut att rutorna är 38 mm.
Kör Mac och allt är väl utom en något udda skala. Finns det något att göra åt "lyxproblemet"?

go tur
 
Hm, de *ska* vara 40mm, och när jag skriver ut (också från en Mac) brukar det stämma väldigt bra.

Jag ska kolla om något råkat gå sönder...

En sak att kolla i din ända kan vara: När man skriver ut från Preview.app brukar den defaulta till att skriva ut hela bilden. Eftersom de flesta skrivare inte klarar av att skriva ända ut i kanten på pappret, brukar det leda till att utskriftskalan blir 98% eller så. Då får man manuellt sätta skalan till 100%, så brukar det bli rätt.
 
Ja, det är en av de vanligaste missarna när man skriver ut PDF:er, PDF-visaren "anpassar till sidan". Man måste ställa in att den ska skriva ut i 100% skala.

När den anpassar till sidan så krymper den sidan så den ryms inom "skrivarmarginalerna" (d.v.s. det utrymme som skrivaren klarar att skriva på), även om det som hade hamnat i marginalerna är vitt (så det inte gör nåt att det inte skrivs ut).
 
Spännande projekt!

Inte för att dissa det, utan mer som upplysning om nån intresserad missat det; Skogens pärlor har en funktion för att exportera pdf-kartor inbyggd, där har man en väldig flexibilitet över vilken mix av terrängkarta/terrängskuggning/ortofoto man önskar, och kan lägga på diverse annan matnyttig information. De kartorna blir dessutom georeffade, så att man kan ta med de i mobilen i t.ex. Avenza maps och orientera på dem ute i skogen.

Per
 
Skulle det vara intressant med georefererade bilder ur min PDF-generator? I vilket format i så fall; PDF eller något rasterformat (typ GEOTIFF, eller PNG + "world file")?
 

Liknande trådar