Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? - Forum

Kläder Material och modeller

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-10-11, 14:07
FruNalleman FruNalleman är inte uppkopplad

Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...?

Så vad är bästa kängan i vinter enligt dig? Lundhags Skare eller Jörnkängan Antifrys eller annan likvärdig/bättre?

Jag har rätt platta och breda fötter med hög vrist, ca 38 i storlek på vanliga skor. Hur mycket extra ska man lägga till, räcker det att gå upp en storlek?

Kommer använda en vinterkänga mest kring Västra Götaland, Dalarna, Medelpad och Uppland som det ser ut just nu, så snögarantin är inte alltid total om jag säger så... ;-)

Är ju en hel del pengar att lägga ut på en gång, precis som många skrivit i andra trådar, så jag vill ju rådfråga er med mer vpinterkängerfarenhet än jag. (Just nu använder jag ett par Lundhags Skywalk och ett par Haglögs med GTX, varvat med vanliga vardagsskor då förståss),
Svara med citat
Gammal 2017-10-11, 14:40
töörn töörn är inte uppkopplad

Helt klart Jörn ! Original fungerar hela året, en stl upp! vinterkängan är nästan för varm, får vara riktigt svinkallt om den ska behövas. Har också breda fötter -inget problem , det finns plats!
Svara med citat
Gammal 2017-10-11, 15:42
arvidl arvidl är inte uppkopplad

Jag har Skare. Mest för att jag gillade deras BC Guide turpjäxor som jag haft på fjällturer. Har inte alls testat Skare men de känns mycket lika.Jag köpte då samma storlek som jag normalt har och det passar bra. Jörnkänga har jag aldrig haft så kan inte säga vad som är bäst.

Här har du en recension av Skare, om du inte redan hittat den.

http://inivildmarken.se/recension-av-lundhags-skare/
Svara med citat
Gammal 2017-10-11, 19:42

Tack för era svar!

Jag tänker att jag står stilla en del, men är klart inte bra om det blir för varmt heller... Har inte testat mina Lundhags i vinterväder ännu, så då kanske de funkar med tillräckligt bra isolerande sockar i. Tänkte om Jörn original funkar även vintertid, för den är väl också ofodrad? Gissar att en storlek större är en slags bra standard att gå efter?

Tack för länken om Skare, hittade den tidigare idag! Upplever du att Skare blir för varm på foten? Och får du plats med sockar och "växamån" för varma fötter med din vanliga skostorlek?

Ha en fin kväll!
Svara med citat
Gammal 2017-10-11, 22:15

Förresten, hur stor skillnad/likhet är det mellan Jörns Original och M96 egentligen? (Kanske en egen tråd egentligen, men frågar här ändå).
Svara med citat
Gammal 2017-10-12, 12:09
töörn töörn är inte uppkopplad

M96 är en sommarsko, smalare i foten och en hård sula! original och vinter är ganska lika, breda och rymliga dock har vinter en innersko av ullfilt.
Svara med citat
Gammal 2017-10-12, 12:52
Glännman Glännman är inte uppkopplad

Jörn antifrys. Max en storlek upp från din vanliga. Rymliga som attan. Sköna som attan. Varma som attan. Kvalitet som attan.
Svara med citat
Gammal 2017-10-12, 19:35

Tack igen för era svar! Kanske jag borde satsa på ett par Jörn original då, och komplettera med varm ullsula och tjockare sockar (tex nålbundna) på vintern.

Men det här med storlekar är knepigt, hittade nu en måttabell på Jjensen, och om jag mäter min fot så hamnar jag på storlek 38, men finns det verkligen nån plats för sockar och varma fötter då? Och om jag tar storlek 39, då borde det väl räcka eller? (Är då en cm extra enligt tabellen).

http://www.jjensen.no/index.php?p=1_71

Lundhags föreslår ju 20 mm extra, men det kanske bara gäller deras märken.

Gissar att det är Allmogejakt som gäller för beställning, Vet ju att det är lång väntetid, men hoppas att det går att byta storlek om det skulle bli helt fel.

Är ju väldigt nyfiken på Jörns Antifrys, men tänker att det kanske blir mer allround med en original. Hoppas jag tänker rätt nu.
Svara med citat
Gammal 2017-10-14, 18:32
KLAGER KLAGER är inte uppkopplad

Kommer man till USA, så är ju amerikanska arméns vinterkängor ett alternativ används mycket flitigt i Alaska

https://en.wikipedia.org/wiki/Bunny_boots

http://blackstarsurplus.com/In ... bunny-boots/,
Svara med citat
Gammal 2017-10-16, 10:41
arvidl arvidl är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av FruNalleman Visa inlägg
Tack för era svar!

Jag tänker att jag står stilla en del, men är klart inte bra om det blir för varmt heller... Har inte testat mina Lundhags i vinterväder ännu, så då kanske de funkar med tillräckligt bra isolerande sockar i. Tänkte om Jörn original funkar även vintertid, för den är väl också ofodrad? Gissar att en storlek större är en slags bra standard att gå efter?

Tack för länken om Skare, hittade den tidigare idag! Upplever du att Skare blir för varm på foten? Och får du plats med sockar och "växamån" för varma fötter med din vanliga skostorlek?

Ha en fin kväll!
Köpte den i maj och har bara använt på hundpromenader i höst. Kan ha kvar de på fötterna en dag på kontoret utan att det blir obehagligt varmt. Men jag brukar inte ha några större problem med vare sig för kalla eller varma fötter. Jag får plats med tjocka sockar och liner. Har ju inte hårdprövats med en dags "riktig" användning då fötterna kanske sväller upp lite mer. Känns ju som samma sko som BC Guide som jag hade på tälttur till Sylarna i april. Var bara några minusgrader då men jag hade inga problem att kalla fötter.
Svara med citat
Gammal 2017-10-16, 11:57
Nirrebosse Nirrebosse är inte uppkopplad

Både jag själv samt frun, svärföräldrarna, 3 svågrar med fruar samt nåt tiotal till jag umgås med har jörnkänga antifrys. Summerat säger jag att det är en varm vintersko för både blött och riktigt kallt vinterväder. Ingen jag känner klagar på att den är för varm men en tycker den är kall ibland. En lätt men lite volymstor sko av riktigt hög kvalitet.

Bosse
Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 13:41

Tack för mer input!

Jag ska nu få testa ett par Lundhags Park lined (begagnat) och se om det är något för mig., och som jag förstår har de också en löstagbar innersocka.

Såg just en tråd ii en annan del av forumet, om en som inte alls var nöjd med Skare, men tänker att allal fötter är ju olika. BC Guide, är den också med löstagbart foder eller fast? Trodde att det var mer en pjäxa så har inte sneglat på den alls.

Antifrys verkar ju onekligen också väldigt bra, men om de är väldigt stora/rymliga är jag lite rädd att de ska glappa. Fast det kanske löses med en tjockare socka? Jo, det låter ju som en "sko som håller livet ut", och då är inte inköpspriset så stort i längden.

Nirrebosse, såg framför mig hur alla Jörnkängorna står på rad när ni alla träffas, låter som en härlig syn!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:05.