Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare - Forum


Navigering GPS, karta och kompass

Svara
 
Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-07-27, 22:16
anvige anvige är inte uppkopplad
 
Inlägg: 26
Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare

Jag vandrar en del ensam i svenska och norska fjäll. Ur säkerhetssynpunkt vill jag ha något sätt meddela mig om jag skulle bli sjuk eller skadad, men har märkt att det finns en hel djungel med prylar och avancerade beskrivningar!!

Att kunna skicka (förinställda) meddelanden är ett stort plus, men huvudsaken är funktionen att på något sätt påkalla akut hjälp om situationen skulle uppstå. Finns det någon som har egna erfarenheter av dessa apparater?

Har dessutom förstått att det inte bara är att köpa utan också att man ska registrera sina uppgifter/betala abonnemang och är väldigt intresserad av hur detta fungerar och inom vilja prisklasser man rör sig?

Just nu lutar det mest åt en Garmin Inreach, då priset känns bra och abonnemangsdelen rätt så smidig. Erfarenheter?!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-07-27, 23:21
bico bico är inte uppkopplad
 
Inlägg: 114
Jag förslår att du börjar med att ta en titt i tråden Nödsändare, fungerar bra? Vilken? där tillgängliga alternativ diskuteras. Och där du hittar länkar till ytterligare information.

Jag har ingen personlig erfarenhet av något av de av mig kända systemen. Jag har dock gjort en relativt grundlig marknadsundersökning för ungefär ett halvår sedan.

Personligen föredrar jag en PLB trots att jag ännu inte har någon. Jag kommer dock troligen köpa en ACR ResQLink+ inom kort.

Fördelar:
  • En närmast hundraprocentig täckning var man än befinner sig i världen.
  • En närmast hundraprocentig garanti att bli hjälpt utan dröjsmål när ett akut behov uppstår och det verkligen gäller.
  • Inget abonnemang eller andra löpande avgifter.
  • Inget beroende till någon kommersiell aktör med vinstintresse lokaliserad i USA.

Nackdelar:
  • Batteribyte ungefär vart sjätte år då enheten måste skickas in till en certifierad verkstad vilket kostar någon tusenlapp.
  • Ingen möjlighet till kommunikation med familj och/eller andra kontaktpersoner.

Oavsett vad du slutligen väljer: Lycka till!

/Birger

Senast redigerad av bico den 2017-07-27 klockan 23:37
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-07-27, 23:26
zebulah zebulah är inte uppkopplad
 
Inlägg: 4 794
Citat:
Ursprungligen postat av anvige Visa inlägg

Har dessutom förstått att det inte bara är att köpa utan också att man ska registrera sina uppgifter/betala abonnemang och är väldigt intresserad av hur detta fungerar och inom vilja prisklasser man rör sig?
Ungefär 2100:- per år för en SPOT enligt min senaste betalning.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-07-28, 09:06
Fjällkjell Fjällkjell är inte uppkopplad
 
Inlägg: 442
Kostnad inReach

Det finns ett antal olika "service plans". från 12 till 80 dollar per månad. Den billigaste i stort sett bara larmfunktion. Du kan byta avtal när som helst och ta t.ex. 3 månader med ett mera omfattande avtal och sedan gå tillbaka till grundavtalet.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-07-28, 10:53
millgard millgard är inte uppkopplad
 
Inlägg: 546
Eller så gör man som förr: Har med sig basal nödutrustning och lämnar detaljerad färdplan vid varje kontakt med civilisationen.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-07-28, 11:10
smux smux är inte uppkopplad
 
Inlägg: 2 985
Citat:
Ursprungligen postat av millgard Visa inlägg
Eller så gör man som förr: Har med sig basal nödutrustning och lämnar detaljerad färdplan vid varje kontakt med civilisationen.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Det är min filosofi också, och idag ingår en PLB som försäkring i min basala nödutrustning om olyckan är framme när jag rör mig långa sträckor utanför led och mobiltäckning. I övrigt så förväntas jag inte höra av mig under vandringen.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-07-28, 12:02
Fjällkjell Fjällkjell är inte uppkopplad
 
Inlägg: 442
Visst- om man tycker det är bra att vara låst!

Citat:
Ursprungligen postat av millgard Visa inlägg
Eller så gör man som förr: Har med sig basal nödutrustning och lämnar detaljerad färdplan vid varje kontakt med civilisationen.
Jag föredrar att ha möjligheten att gå åt det håll som verkar intressant - oavsett färdplan. Med modern teknik kan man ändå meddela vart man tar vägen och området att leta inom (i händelse av en olycka) är starkt avgränsat om du lämnar position var 10:e minut.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-09-03, 07:42
cl_joh cl_joh är inte uppkopplad
 
Inlägg: 88
Kan rekommendera InReach

Jag har en InReach sedan många år. Använder den vid långcykling för att anhöriga skall se var jag befinner mig. Har även lånat ut den till bekant som åkte skidor i fjällen.

Abonnemanget kostar $25 per år i grundkostnad. När man skall använda den aktiverar man abonnemanget för $25 per månad vilket ger obegränsad tracking, nödlarm och 25 fria 'sms'. Om man lägger till $25 per månad får man obegränsat antal 'sms'.

Batteritid en är ca. en vecka, kan laddas med USB-kabel och powerbank.

Täckningen är nästan hundraprocentig. Har aldrig varit med om att täckning inte finns.

Mvh.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-09-03, 09:10
Onesport Onesport är inte uppkopplad
 
Inlägg: 170
Jag kör med PLB(McMurdo 220 Fastfind)
Endast inköpskostnad(batteriet behöver bytas efter 5-6 år), enkelt att registrera på Sjöfartsverkets hemsida.
För mig har det enbart känts bra att inte kunna, eller förväntas, skicka meddelanden under turen.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-12-07, 07:36
Still Alive Still Alive är inte uppkopplad
 
Inlägg: 712
Jag har precis inköpt en Fast Find 220 och i manualen beskrivs hur man kan testa batteriet och GPS Signal Acquisition Test. Hur ofta bör man göra dessa båda tester?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-12-07, 10:27
smux smux är inte uppkopplad
 
Inlägg: 2 985
Citat:
Ursprungligen postat av Still Alive Visa inlägg
Jag har precis inköpt en Fast Find 220 och i manualen beskrivs hur man kan testa batteriet och GPS Signal Acquisition Test. Hur ofta bör man göra dessa båda tester?
Jag brukar testa min PLB en gång årligen innan jag ger mig ut på en längre tur. Antalet tillåtna självtester varierar mellan fabrikat och modell för att inte påverka batteriets garanterade livslängd. Själv har jag en ACR ResQlink+ och den tillåter max 220 självtester och 12 GPS acquisition tester för att inte påverka batteriets garanterade livslängd.
Enligt manualen för den PLB du har kan man testa GPS Acquisition test max 10 gånger innan batteriet byts ut (se sid 8 i manualen):
http://www.serviceport.se/shop ... -PLB-220.pdf
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-12-07, 10:35
skogsbaronen skogsbaronen är inte uppkopplad
 
Inlägg: 1 338
Citat:
Ursprungligen postat av Still Alive Visa inlägg
Jag har precis inköpt en Fast Find 220 och i manualen beskrivs hur man kan testa batteriet och GPS Signal Acquisition Test. Hur ofta bör man göra dessa båda tester?
Max en gång om året skulle jag tippa på. Det drar ju batteri att testa...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:15.