Storlek på flaska för torkad mat - Forum

Utrustning allmänt Annat om utrustning

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-04-20, 22:17
storskogen storskogen är inte uppkopplad

Storlek på flaska för torkad mat

Hej

Jag och sambon tänkte testa att torka egen mat inför fjällvandtingen och jag undrar om 1 liters flaska räcker till att blötlägga två portioner mat?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Svara med citat
Gammal 2017-04-20, 22:47
RHolm RHolm är inte uppkopplad

Jag har en flaska på 0,55 liter och den är perfekt till en påse frystorkat. Så en liter till två borde ju bli ganska bra.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Svara med citat
Gammal 2017-04-21, 07:16
pal2 pal2 är inte uppkopplad

Vi brukar ha den torkade maten i plastpåsar. När det ska blötläggas. tex kött till kvällsmat blötlägger vi vid lunchen. Plastpåsen försluts och läggs i en liten drybag som hängs på ryggen på en ryggsäck. Någon flaska för blötläggning har vi aldrig haft med.

Peter HP
Svara med citat
Gammal 2017-04-21, 08:35
majjen (Håkan Friberg) majjen är inte uppkopplad

Vi torkar den mesta maten själva. När vi kommit fram och slagit upp tältet gör vi ett uppkok. Sedan får det stå i kastrull eller matkåsor medan vi gör i ordning allt som behöver ordnas. Efter ca 30 minuter brukar msten vara klar. Möjligen behövs ytterligare ett uppkok om man vill ha maten riktigt varm.
Fördelar jämfört med tidigare råd : Du slipper bära på vatten. Ingen läckagerisk.

HåkanF
Svara med citat
Gammal 2017-04-21, 09:35
Vindaloo Vindaloo är inte uppkopplad

Gossamer Gear kom med en lösning på problemet den 1:a april:

http://gossamergear.com/the-crotch-pot.html
Svara med citat
Gammal 2017-04-21, 09:37
joanna joanna är inte uppkopplad

Jag torkar också min egen mat, och har inte heller känt något behov av någon långvarigare blötläggning än den stund det tar för mig att rigga resten av kvällslägret.

Ni som känner att ni behöver blötlägga över dagen: är det någon speciell sorts mat som kräver det, och i så fall vilken? Hur tänker ni kring risken för bakterieutveckling, när det är varmt ute?
Svara med citat
Gammal 2017-04-21, 09:45
KLAGER KLAGER är inte uppkopplad

Bakterier är inget problem, så länge man håller sig under 6 grader eller över 60 grader, men däremellan skall man inte inkubera någon längre tid
Svara med citat
Gammal 2017-04-21, 09:56
storskogen storskogen är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Vindaloo Visa inlägg
Gossamer Gear kom med en lösning på problemet den 1:a april:

http://gossamergear.com/the-crotch-pot.html
Hehehe 🖒

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Svara med citat
Gammal 2017-04-23, 12:00
nicko_ nicko_ är inte uppkopplad

Vi brukar blöta upp renskavsgryta och kättfärssås (oftast gjort på vilt) i en sådan här 0.5 liters flaska. Brukar blöta upp 2-4 h före måltiden för att förkorta koktiden sedan, och slippa vänta längre än nödvändigt när man väl stannat för lunch eller kvällsmat.

Kontexten är fjällen.

Om det hade varit en varm dag med sol och temperaturer närmre 20 C så hade jag nog varit mer försiktig med hur länge jag blötlägger och helst hållit det till under 1-2 h. I typfallet för mig har nog temperaturen skiftat mellan 5-12 C och då har jag inte uppfattat det som att det på 3-4 h skulle hinna finnas risk för bakterietillväxt. Vad säger ni andra? Är det så stor risk för bakterietillväxt i mitt ovan beskrivna scenario?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:19.

Logga in