Vattenblåsa - storlek?

Sitter här och funderar vilken väg man ska gå när det gäller vattenblåsa.

Ska man satsa på en större 6 liters typ Dromlite med kompletterande slangkit?
Eller köra 3 liters, men flera stycken blåsor, typ Source Widepac?

Jag har en Katadyn Pocket så jag är egentligen inte i behov av nalgene utan kan tänka mig koppla in mig direkt på slangen och slippa gräva ut blåsa...
Tacksam för tips...
 
Vatten bär du helst inte på, det är tungt.
När du bär som mest är det nog som härnere i jordbruksbyggd runt om då 1,5 l räcker långt och du kan schemalägga dina påfyllningsstationer.
I fjällen tar man en koxa vid varje jokk. Vatten samlar man in och bär vid lägret då man behöver dryck, matvatten, varmdyck och diskvatten. Är du hygieniska kanske du vill duscha.
Den vattensäck du behöver för dethär är kanske på 10-20 l.
Eftersom du inte beskrivit ditt vattenbruk eller ovana är det svårt att svara mer specifikt.
Hemma förbrukar du ca 450 liter per dygn.
 
Senast ändrad:
Vattenblåsa med slang och bitmunstycke ser jag som en viktig grej att få i sig tillräckligt med vätska, är det varmt ute så går det åt mycket vätska och man skall verkligen försöka undvika att köra sig uttorkad - vilket man tyvärr inte märker förrän det är försent och man tycker ändå att man dricker som en kalv.

Blir man uttorkad så får man ingen bra nattsömn och det tar tid att komma tillbaka - att ha med sig några påsar vätskeersättning kan korta tiden avsevärt men det går ändå åt åtskilliga timmar innan man är på banan igen. Glöm inte att ta med dig salt -sist så missade jag detta och vi hade bara 'kryddsalt' i liten mängd för maten och jag kände mig saltsugen mest hela tiden (ok vi svettades kopiöst hela tiden medans vi vandrade pga hettan och hade i stort sett saltlager på huden av all svett som dunstade)...

själv körde jag med 3-litersblåsa med slang och bitmunstycke och den kändes lite väl tung ibland när den var toppfylld (och den tar plats i ryggan!), men samtidigt skulle jag inte gå under 2-litersblåsa...

6-liters blåsa?, neee....
 
Ahh... okey - lite förtydligande hör nog hemma :)

Vi är två vuxna , två barn.

Det är jag som är mulan i familjen. Tält, kök, sovsäckar (2 stycken och underlag), halva maten och vatten.
Tjejen tar 2 sovsäckar och underlag, halva maten, kidsens kläder.

Så vi behöver väl minst 1.5 - 2 liter per person om det krisar och man inte hittar vatten... inte alltid som man är i fjällen...där det verkar finnas en naturlig kran nästan var som helst...

Därav 6 litern... men det kanske är otympligt - så det är lättare att köra med 3 liters blåsor?
Tänkte mig en Folding Bucket från Sea-To-Summit som man fylla och sen kan filtrera rakt in i blåsan via slangen när man sitter i lägret och då utan att man lyfter ur blåsan ur ryggan.

Så frågan är om man behöver en blåsa på 6 liter eller om man ska köra mindre? Av praktiska skäl och kunna lyfta ut en 3 liters blåsa och tvätta av sig? Hoppas det klarnar :)
 
Dromlite

Jag har en 6-litersblåsa, en Dromlite. Om man tänker efter lite så går det ju att ha 1, 2, 3 osv. upp till 6 liter i en sån men testa samma sak med en 3-liters :) Dvs. det är ju bara att fylla halva om man inte behöver så mycket. Jag använder min 6-liters på all vandring, jakt och fiske. Har man tom träd så sätter jag den med en rem runt så har man en kran för dricks- och matvatten och för att tvätta händer m.m. Jag har den hoppackad i ryggsäcken och tar fram den när det behövs vatten i lägret. Har väl haft den fylld uppepå ryggsäcken när det var tveksamt om det fanns vatten på en höjd och långt att gå tillbaka.

pEMS1-6243252venh.jpg


Jag har en tvåliters Camelbak vätskeblåsa med slang och munstycke när jag kör mountainbike men aldrig när jag är till fjälls. Funkar med dagspackning men inte i mina stora säckar. Iom att man oftast kommer åt vatten hela tiden så dricker jag med kåsa direkt ur bäckarna eller i en mindre flaska.
 
Jag har en 2-liters source vattenblåsa som ligger tom i ryggsäcken vid vandring i fjäll. Vid senaste skogsturen efter ostkustleden så låg den fylld längst upp i ryggan då det var långt mellan vattenhålen och väldigt varmt väder. Utöver detta två 50 cl flaskor.

Jag har aldrig tänkt i banorna att skaffa mig en större blåsa men det är som Niklas säger - det är inte tvång att fylla den helt och hållet om behov inte finns. Tom är det inte någon stor viktskillnad på de olika storlekarna. Fördelen med att kanske ta med två 3-liters är att man kan dela på bördan vattnet utgör. Att lägga till 6 liter vatten på en och samma person känns ganska rejält.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.