Rengöring av vattenblåsa?

Hej alla,

Jag har ett Platypus Gravity Works vattenfilter och renvattenblåsan är i stort behov av en rengöring. Så nu behöver jag tips på hur jag enklast gör för att få insidan fräsch igen :)


/A
 
Haha , nu svamlar Seo vilket inte brukar inträffa!

1.Fyll den med en mix av 1dl klorin på t.ex 3 liter vatten , lått ligga en haltimma och knåda och massera blåsan och häll ur.
2.Skölj nån gång med rent vatten.
3.Sedan gör du om och suger desutom igenom mixen men slang och filter (spotta ut)*
4.Skölj ytterliggare nån gång med rent vatten och sug slangen ren med rent vatten

*Klorin som ligger kvar i filter bryts ned till salt så första sugena nån vecka efter rengörning blir salta droppar

Allt rengjort och fixat.

Sen skall man regelbundet klora ur flaskor och drickblåsor , då räcker smådoser av klorin.
En tesked per några liter vatten.
Gör detta ibland på längre turer speciellt om det är varmt ute och man använder orenat vatten.

Man kan även använda vattenreningstabletter istället för klorin , men högdoserat , kanske 5 gånger det du skall ha till drickvatten.

Använder man vattenreningstabletter konstant i kombon med orenat vatten så minskar behovet av rengörning
 
Haha , nu svamlar Seo vilket inte brukar inträffa!

1.Fyll den med en mix av 1dl klorin på t.ex 3 liter vatten , lått ligga en haltimma och knåda och massera blåsan och häll ur.
2.Skölj nån gång med rent vatten.
3.Sedan gör du om och suger desutom igenom mixen men slang och filter (spotta ut)*
4.Skölj ytterliggare nån gång med rent vatten och sug slangen ren med rent vatten

*Klorin som ligger kvar i filter bryts ned till salt så första sugena nån vecka efter rengörning blir salta droppar

Allt rengjort och fixat.

Sen skall man regelbundet klora ur flaskor och drickblåsor , då räcker smådoser av klorin.
En tesked per några liter vatten.
Gör detta ibland på längre turer speciellt om det är varmt ute och man använder orenat vatten.

Man kan även använda vattenreningstabletter istället för klorin , men högdoserat , kanske 5 gånger det du skall ha till drickvatten.

Använder man vattenreningstabletter konstant i kombon med orenat vatten så minskar behovet av rengörning

Vattenreningstabletter har jag ju en hel del av, som jag inte har använt sen jag köpte filtret, så nu kan jag alltså få användning för de :)

Men du menar alltså att man ska även skölja genom filtret?

/A
 
Ja men det är onödigt.

Sen efter denna större rengörning kan du då och skölja ur grejerna med mild klorlösning eller ha en vattenreningstablett i då och då.
Så spar vattenreningstabletterna för fältbruk och kör med klorin hemma

Så slipper du få skunkvatten pga möglig blåsa
 
Klorin har Nettobutikerna. När man gör rent filter brukar man backspola dem under tryck, amatörer brukar inte ha verktyg för det så ytterrengörig med borste och upprepade sköljningar är näst bäst.
go tur
 
Ja men det är onödigt.

Sen efter denna större rengörning kan du då och skölja ur grejerna med mild klorlösning eller ha en vattenreningstablett i då och då.
Så spar vattenreningstabletterna för fältbruk och kör med klorin hemma

Så slipper du få skunkvatten pga möglig blåsa

Tack för hjälpen Troy - nu är vattenblåsan, slangen och filtret rena :)

/A
 
Klorin är dåligt på att lösa upp beläggningar som blivit. Maskindiskmedel däremot är bra på att fräta sönder sånt, så fylla med varmt vatten och lite maskindiskmedel och låta stå fungerar rätt bra. Är man hembryggare kan man köra med PBW istället.

Sen kan man desinficera med klorin om man vill, men klorin tycker jag är vettigare att skölja med efter användning (innan man lägger undan för förvaring) för att hindra alg- eller mögeltillväxt (mögel är mer sannolikt än alger tror jag, men bägge kräver trots allt näring för att växa och rent vatten har inte mycket näring i sig).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.