Konfortskillnad på thermarest och traditionellt liggunderlag - Forum

Bo och sova Tält, Sovsäckar, Hotell?

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-03-19, 01:51
Göran_ Göran_ är inte uppkopplad

Konfortskillnad på thermarest och traditionellt liggunderlag

Har möjlighet att välja mellan bergans liggunderlag som är 1.5cm tjockt och ett thermarest som hävdar sig vara 3.8 cm tjock.

Hur upplevs skillnaden? Antar att inte bara tjocklek räknas när man jämför luft vs skum?
Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 09:59
oldtimer oldtimer är inte uppkopplad

När jag för några decennier sedan gick över från cellplatsunderlag till thermarest (på omkring 4 cm) upplevde jag en väsentlig ökning av komforten.
När jag för några år sedan gick över till cellplast (ca 1 cm) + uppblåsbara Exped synmat 7 cm upplevde jag ytterligare en komforthöjning. Nu kan jag sova riktigt gott i tält!
Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 13:05
ludvig_svensk ludvig_svensk är inte uppkopplad

Jag tycker komforten till större delen är beroende av underlaget. Jag har själv ett thermarest ca 3,5cm tjockt. Det fungerar väldigt bra när man sover på golv och andra hårda ytor. Sover man i skogen så ligger jag lika gärna på skumunderlag, mossan är mjuk och jag slipper oroa mig för punktering.
Fjällmiljö är väl en hybrid av båda dessa underlag. Ibland är det mjukt och ibland stenhårt. De nya äggkartongsunderlagen är mycket mjukare än traditionella underlag. Nästa gång jag köper liggunderlag tror jag det kommer att bli ett sånt, jag är alldeles för rädd för punktering när jag har med mig mitt uppblåsbara.
Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 14:07
Johan123 Johan123 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av ludvig_svensk Visa inlägg
de nya äggkartongsunderlagen är mycket mjukare än traditionella underlag.
Vilka syftar du på?
Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 14:48
macgunde macgunde är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Johan123 Visa inlägg
Vilka syftar du på?
Förmodar att han menar dessa bl a, har själv ett z-lite sol.
https://www.thermarest.com/cat ... category/13/
Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 20:59
smux smux är inte uppkopplad

Bergans liggunderlag i cell plast är bra och man slipper tanken på punkteringar, däremot är ett 38mm (1,5") tjockt liggunderlag betydligt bekvämare. Jag har själv ett Thermarest Prolite plus som just är 38mm tjockt och skillnaden mot ett tunnare är stor. Min erfarenhet är att tunnare uppblåsbara liggunderlag som är 25mm (1") inte adderar någon komfort jmfrt med cellplast utan bara extra vikt och punkteringsrisk. Vid 38mm däremot är komforten på ett uppblåsbart liggunderlag markant bättre (se bara till att du väljer ett med ytan som inte är för hal). Själv har jag använt mitt Prolite Plus nu i 6 år utan punktering, men jag är noga vi val av tältplats och använder det aldrig utanför tältet.
Självklart kan komforten öka ytterligare med ändå tjockare liggunderlag, inte minst vad användning på lite ojämn mark, men samtidigt tar man utrymme från sitthöjden i tältet (och ligglängd om fotändan på tältet har lutande vägg).
Svara med citat
Gammal 2017-03-20, 21:51
Nordiska Motorcyklister Nordiska Motorcyklister är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av smux Visa inlägg

Självklart kan komforten öka ytterligare med ändå tjockare liggunderlag, inte minst vad användning på lite ojämn mark, men samtidigt tar man utrymme från sitthöjden i tältet (och ligglängd om fotändan på tältet har lutande vägg).
Kör med en 4mm CCF-matta & ett Exped UL 7 LW om det är "obekant" underlag.

Jag kanske gör "fel", men jag har inte underlaget hårt pumpat (ligger skönare) så när man sitter komprimerar man nästan bort alla 7 cm under dig, således upplever inte jag att det stjäl nämnvärd höjd.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:42.

Logga in