Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk?

Hej!

Vilken sträckning är bäst mellan Staloluokta och Kvikkjokk?

1. Padjelantaleden

eller

2. Via Staddajåkkå, Pieskehaure, Vaimok och Tarrekaise?

eller

3. Fler alternativ?

Vi är relativt erfarna och ämnar tälta.

Jag har själv gått Padjelantaleden några gånger, men då i omvänd riktning dvs från Kvikkjokk till Staloloukta. Fin vandring mot fjället som följer Tarraälvens dalgång. Första 3 etapperna går i skogen och kan vara mycket utsatt för mygg. I år är det lugnare på den fronten (kommer just hem från Kvikkjokk och insektsläget var ovanligt lungt).

Årets tur var genom Sarek med avslutning i Kvikkjokk. Slutetappen för oss kan sammanfalla med ytterligare ett alternativ för dig, dvs Staloloukta-Touddar-Tarralouppal, sedan vidare mot Rounas sydsida (väster om Tarrekaisemassivet) och upp på Vallevare för utgång mot Kvikkjokk. Ganska mycket sten kring övre delen av Vallevare (över 1000m nivån), annars lättgånget. Dock mer krävande än att följa Padjelantaleden pga passövergången. Vägen kan vara lurig i dåligt väder då det i princip krävs bra sikt för att orientera upp mot Vallevares ingång västerifrån (inget jag rekommenderar i låga moln eller dimma). Var även uppmärksam på att du inte följer jokken i Vallevare för länge och kommer för långt ner, utan håller upp mot höger sida i Vallavare.

Finaste vägen var det..hmmm. Alla vägar är fina på sitt sätt. Jag överlåter till dig att bedömma vad du föredrar. Vägen över Vallevare ger kalfjäll hela vägen utom sista nerstigningen från Prinskullen 3km från Kvikkjokk. Padjelantaleden följer den vackra Tarraälvens dalgång med grönska, skog och blommor.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Vad som är bäst är naturligtvis en smaksak. Men här är två alternativ som jag sätter högre än Padjelantaleden.

1) Njoatsosvágge till nedersta sjön, över mot Låptåvákkjávrre som vadas en bit nedanför utloppet, väster om Ruonas, Vállevágge, Vállevárre till K.

2) Padjelantaleden förbi Tarreluoppal, sen Linnés väg öster om Buoides, väster om Ruonas, Vállevágge, Vállevárre till K.

Ytterligare en variant är Viejevágge, Råvejávrre, Vaimok, Tarrekaise och sen Padjelantaleden till K.

En ovanligare och längre väg är att från Vaimok fortsätta Sarddávágge mot sydost till Tsielekgiera, Fálesvágge till Kungsleden och sen båt från Mallenjarka.

Hälsn Pelle

Jag skulle
1) följa Viejevagge mot sydost.
2) besöka gruvområdet vid Silbbatjåhkkå.
3) fortsätta ner till Råvejavrres fantastiska sandstran i öster och de underbara tältplatserna där.
4) Gå över den naturliga stenbron vid Råvejavrres utlopp.
5) Fortsätta söderut och klättra ner i Fierrovagge vid sjön 1181
6) Följa vaggen österut ner till Såmmarlappa.
7) Därifrån följa leden mot Kvikkjokk.
8) Åka båt sista biten.

HåkanF

Jag halkade ner på Padjelantaleden I närheten av Såmmarlappa på årets tur. När jag hade tröttnat på djungeln gick jag över bron vid Nunjes och följde stigen som ansluter till kungsleden. På kartan är den markerad som stig men någon stig finns inte, däremot var den välmarkerad med rödfärg och rösen. Den sträckan var faktiskt den jag gillade bäst på turen. Gick Kvikkkjokk, Gådokjokka, lullihavagge, luotholakko, njoastosvagge, buojdes och sedan ner på padjelantaleden.

Hur var det med vegetationen längs stigen som ansluter till kungsleden? Enligt fjällkatan verkar det vara väldigt mycke vide/tät vegetation.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips