Barn och friluftsliv Allt om barn

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-04-21, 14:34
josohl josohl är inte uppkopplad

Smidig flytväst för 1,5 åring?

Funderar över sommaren och vistelser på och nära vatten. Vi har en flytväst (Helly Hansen Kid-safe 0-15 kg) som funkar storleks- och viktmässigt, men den är ju galet otymplig, dottern kan knappt röra sig i den! Självklart är säkerhet viktig, men det känns ju också viktigt att den skall vara acceptabel att ha på sig... Nu skriker hon efter någon minut när vi testat hemma eftersom hon blir så begränsad.

Har någon tips på en bättre och smidigare flytväst till viktklassen cirka 12 kg? Som jag ser det behöver det inte vara nån jätteavancerad räddningsväst eftersom jag mest tänker på användningsområde då hon springer på bryggor med vuxna i närheten, åker kortare turer båt i sommarväder etc.
Svara med citat
Gammal 2013-04-21, 18:40
hassex hassex är inte uppkopplad

Kan inte barnen simma måste dom ha en väst med tillräcklig volym

Helly Hansen västen är en klassiker och har funkat fint till våra barn
Svara med citat
Gammal 2013-04-22, 12:38
josohl josohl är inte uppkopplad

Det är klart västen skall ha tillräcklig volym och flyrkapacitet, men det kan ju ändå finnas mer eller mindre klumpiga modeller?
Svara med citat
Gammal 2013-04-22, 15:08
T0ker T0ker är inte uppkopplad

Hoppas att 1,5 åringen har en räddningsväst och inte flytväst men jag antar det eftersom du klagar på att den är otymplig. Min erfarenhet är att de princip är likvärdiga märken oavsett märke. Menar de måste ju ha en viss flytkraft och vara placerade på strategiska platser för att den ska hålla huvudet torrt.
Svara med citat
Gammal 2013-04-22, 20:25
tango tango är uppkopplad nu

blöt blöjas sänkkraft

Tänk på att om barnet har blöja (kvalificerad gissning för en 18månaders) och ramlar i så suger blöjan upp havs/sjövatten och bidrar rejält negativt med flytkraft.
Ett annat tips är att gå och bada varmbadhus med barnet och flytvästen och leka. Låt flytvästen bli en rolig "kompis" under ordnade former.

/Patrik, med en 16kilos och en knappt 4kilos med var sin flytväst, 4kilos-tjejen har dock inte provbadat sin flytväst ännu
Svara med citat
Gammal 2013-04-26, 19:19
Familjen F. Familjen F. är inte uppkopplad

Det är räddningsväst som gäller för så små barn, och vad jag minns så är de ganska lika. Ni kan ju testa andra märken, men tror inte att det blir så stor skillnad.

När hon har vuxit ur den är det dags att tänka till lite mer, för det finns lite olika viktintervall, både 10-20 kg och 15-30 kg.

Först när hon kan simma 200 meter kan det vara dags för seglarväst.
Svara med citat
Gammal 2013-04-26, 19:35
sih sih är inte uppkopplad

http://www.testfakta.se/foraldrar_barn/article14847.ece

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 19:06
Jesperspappa Jesperspappa är inte uppkopplad

glad Har en till salu

Hej.

Har en gul Baltic Toddler 15kg till salu för 150kr.

Som ny.

Stefan
Svara med citat
Gammal 2013-05-19, 21:07
Louise Ö Louise Ö är inte uppkopplad

Vi har en sån här: http://www.stadium.se/sport/ut ... .UZkwGOCtxFR Finns i 0-15 kg och 10-25 kg. Ska ni köpa ny, köp den stora. De brukar ha lite sämre flytkraft när man närmar sig de övre viktgränserna.

Jag tycker den är smidigare än många andra, den har en jättekrage men resten av västen är hyffsat smidig. Den blir inte heller lika varm som många andra västar. Vi bor 10 meter från vatten hela sommaren och barn Nr 3 är väldigt glad i att rymma till bryggan. Hon bor således i räddningsväst hela sommaren ;-).
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:31.

Logga in

Tips!