Gaiters/damasker vid sommarvandring

Funderar på att använda gaiters för att skydda kängorna mot stänk vid mindre vad (vid större vad byter jag skor) samt för att skydda bara ben eller byxor vid vandring i ris, och för att skydda mina frusna vader vid vandring över mindre snöpartier.

Många gaiters i Gore-tex eller liknande känns för tjocka och tunga, alternativt är de för lätta och sladdriga och skyddar inte mot väta.

Det står i nuläget mellan Fjällrävens Trekking Gaiters:
http://www.fjallraven.se/produits/Bonnets-casquettes-et-gants/Trekking-Gaiters

eller Bergans Dermizax Gaiters:
http://www.bergans.com/products/def...ml1=3&ml2=&t=Gaiter%20w/Zipper,%20Dermizax%99

Någon som har erfarenheter av dessa eller av gaiters överlag?
 
Ptja, jag brukar ha damasker vintertid och ibland som skydd för snabba "plurr" när man snabbt kommer ut blötan. Funkar inte riktigt att vada om jag inte är väldigt snabb med fotisättningen. I år kommer jag troligen att lämna dem hemma och dra på regnbyxor om det är blött i terrängen, alt. bara gå vidare om jag tar skalbyxorna. Kör med långa öppningsbara buntband runt byxbenen men kommer att ta ur sulor och strumpor så man (ev.) slipper blöta ner dem vid vad.
 
har aldrig kännt något behov sommartid....
men, om dom ska skydda byxorna vid vandring i ris som du skriver, så måste dom väl vara kraftiga?
och om dom ska skydda mot väta vid lätatre vad så måste dom väl vara vattentäta?
alltså måste det väl vara ett kraftigt gore-tex tyg eller liknande? om dom ska fylla dina tänkta användningsområden? men jag tycker det låter onödigt...
 
Jag har nästan alltid damasker på mig, dels så skyddar de byxorna men en av de allra största praktiska fördelarna är dock att jag inte drar in lika mycket skit i tältet eftersom jag håller byxornas underben förhållandevis rena. (På glaciärvandring skyddar de dessutom mot stegjärnstaggar) Använder själv Mountain Hardwear men för det du ska ha dem till funkar säkert båda de du länkat till.
 
Jag har provat damasker vid sommarvandring för att inte byxbenen skulle bli genomvåta vid vandring i våt terräng. Det funkade inte för mig. Jag blev fullständigt våt av svett på smalbenen och svetten rann ner till sockorna som absorberade svetten och det hela resulterade i våta kängor.
Jag har provat två typer av damasker, med GoreTex och utan. Samma resultat.
Jag kan tänka mig att damasker kanske kan vara till nytta vid sommarvandring om man går över större snöfält, men det är nog tveksamt även då. Jag har i alla fall klarat mig bra utan. För mig tillhör damasker vinterutrustningen.
 
Håller med om varmt väder, då har jag dem inte på mig. Inte skönt när det blir så varmt om smalbenen att svetten rinner.
 
Jag tycker att damasker fyller en viss funktion även vid vanlig fjällvandring. Exempelvis vid lerig terräng och då marken är blöt efter regn, kan det vara smidigt att ta på sig damasker för att inte smutsa ned byxor och kängor. Fungerar även för att minska slitage på dyra regnkläder vid vandring under dåligt väder.

Men jag håller med om att det känns onödigt att bära damasker jämt och ständigt under vandringen, för varmt blir det. Själv har jag ett par riktigt gamla Gore-tex damasker från Norröna som förutom under turskidåkning även för det mesta får följa med på sommarfjället. De liknar mycket i form och funktion som Norröna har här:
http://www.norrona.com/Products/0144-08/trollveggen-dri3-gaiters-mw
 
Ptja, jag brukar ha damasker vintertid och ibland som skydd för snabba "plurr" när man snabbt kommer ut blötan. Funkar inte riktigt att vada om jag inte är väldigt snabb med fotisättningen. I år kommer jag troligen att lämna dem hemma och dra på regnbyxor om det är blött i terrängen, alt. bara gå vidare om jag tar skalbyxorna. Kör med långa öppningsbara buntband runt byxbenen men kommer att ta ur sulor och strumpor så man (ev.) slipper blöta ner dem vid vad.

Varför använder du just buntband och inte spännremmar?
 
De väger i princip ingenting och tar inte heller någon plats, bra i och med att det inte är 100% säkert att jag ens använder dem. Det är lite lurigt att hitta långa, helst 40 cm, och öppningsbara buntband utan att behöva köpa 100 st kommer jag ihåg.



Varför använder du just buntband och inte spännremmar?
 
I England/Skottland använder många 'gaitors'. Men då kand det oxå vara grymt lerigt här på hösten och våren. Använde även ett par på en vandring I Tasmanien (tempererad regnskog) o då var de guld värda. Har funderat på en lösning med gaitors och korta regnbyxor för att spara vikt och få bättre ventilation...
 
Är det inte lika bra att köra med gamla hederliga byxholkar då? http://www.andersj.se/byxholk1.htm

I England/Skottland använder många 'gaitors'. Men då kand det oxå vara grymt lerigt här på hösten och våren. Använde även ett par på en vandring I Tasmanien (tempererad regnskog) o då var de guld värda. Har funderat på en lösning med gaitors och korta regnbyxor för att spara vikt och få bättre ventilation...
 

avslutad210712

Gäst
Damasker kan vara rätt praktiska även på sommaren. Som nämts tidigare är det rätt skönt att lämna sina leriga skitiga damasker i absiden och krypa in i tältet med hyfsat rena byxor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
joanna Extralånga gaiters? Kläder 11
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Alone in the dark Gaiters variant? Kläder 2
majjen Lätta gaiters Kläder 4
MaSt Black Diamond damasker Kläder 1
godivaex Damasker eller inte? Kläder 18
tom_tom kängor + damasker Kläder 13
MBac Damasker, hur välja? Kläder 11
PJE Damasker - materialval Kläder 6
sarabackeus Storlek på damasker Kläder 2
-Patric- damasker i GTX eller? Kläder 44
zzeezz Damasker? Kläder 4
pjurka Damasker? Kläder 1
tango Haglöfs damasker, hur använda de långa remmarna? Kläder 1
Damasker + låga kängor? Kläder 12
daniel.olsson_sdc.se Damasker Kläder 2
tocar Erfarenheter av damasker? Kläder 1
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
Karolina P Varmaste understället vid lågtempoaktivitet? Kläder 24
nicko_ Bra regnbyxor med dragkedjor vid bensluten Kläder 6
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
B.M.F Material i t-shirt/skjorta vid varmt väderlag Kläder 55
Bondmoran Jaktkläder vid vandring? Kläder 4
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
josohl Nya Mithril - hur går det med fleeceförstärkningen vid annat än klättring? Kläder 0
fridaeus Värmelager vid fjällvandring augusti/september Kläder 6
typiskt Kjol/kilt vid vandring Kläder 5
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
NattaZatta Tips vid skoskav (nya skor) Kläder 5
Matti. Kläder vid löpning vintertid. Kläder 12
MGMN Skor till stadsvandring (som är behagliga vid regn)? Kläder 13
SunPeak Softshell vid jakt? Kläder 5
Yonaz Kängor vid extrem kyla. Kläder 11
Nyman Varför bomull istället för syntet vid varmt väder/öken Kläder 6
Fifty Skorna blev mörka vid vaxning. Kläder 16
thureb Avgifter postorder vid EU-beställning Kläder 3
cyrX Tvättning vid vandring? Kläder 12
plp Val av storlek vid köp av Lundhags kängor? Kläder 7
Nyman Handla inte på naturkompaniet vid sturegatan i stockholm!!!!! Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.