Tips på glappbegränsare

Hej!

Jag håller på att konvertera ett par gamla skridskor till löshälar, har köpt en pitotbindning, (röd kudde) som jag ska montera på.

Jag tar tacksamt emot tips på en funktionell glappbegränsarlösning från er med erfarenhet.

Gummicord? Dragfjäder? Infästning i skridsko och sko? Storlek på glappet? Hårt eller löst spänd?

/Örjan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
har ett par Rottefella med röda gummit och när jag lyfter skridskon från isen så är gummit så hårt så kudden "klipper" direkt tillbaka skridskon mot sulan. Och antar att röda gummit på ett par Salomon kommer att göra samma sak, m.a.o. då lär du inte behöva nåt mer än så, det blir ju inget glapp när du lyfter skridskon.

/Rickard

Pilotbindningen

har en extra fjädermekanism sokm för tillbaka skridskon under hälen.

Allmänt så skiljer återfjädriningen en hel del mellan olika skridskor, kängor och bindningar.

Thure

Bilagor

• pic_18173.jpg
    pic_18173.jpg
    65 KB · Visningar: 1,590
  • pic_18174.jpg
    pic_18174.jpg
    77.6 KB · Visningar: 1,386
Tack!

Smart med gummilina då kan man ju justera tills man hittar rätt.

Begick löshälspremiär igår.

Mer känsla i åkningen, längre glidfas, lägre vikt, roligare helt enkelt. Varför har jag inte gjort detta tidigare?

Men isen var dålig och det var en hel del snö och glappbegränsare och stadigare skor skulle varit bra tor jag.

Åkte på mina pjäxor för klassisk skidåkning som är ungefär lika vridstyva som en konsumkasse...

Jag har konverterat ett par urgamla Skyllermarks och använt befintliga hål/spår för att skruva fast bindningen men ska nog testa att borra nya hål och sidoförskjuta bindningen något.

/Örjan

Senast ändrad:
Jag har....

.. tagit efter Thures lösning och den fungerar perfekt tycker jag. Lätt att ta på och bästa återhävningen fås ju trots allt bakom skon. Kör med Salomon SNS och har filat fästhålen i mina Lundhagsskenor ca4-5mm utåt för att få skenan lite inåt. När jag provar utan återglappningen, alltså inte spänner på remmen, känner jag ett tydligt "sladder" vid isättningen. Röd gummikloss på bindningen

Som diskuterats tidigare

så sliter det mycket på Skatepjäxor om man går på asfalt eller grus.Vid dagens dryga två km långa promenad genom Gnesta hade t ex en av deltagarna i min grupp med sig löparskor för att inte slite på sin Skatepjäxa.

Finns en del andra pjäxmodeller med mera slitstark gummitsula.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips