Första gången på längdskidor

Jag har åk både skidor och snowboard varje år sen jag var 6år gammal. Åker båda två utan några problem alls men nu ska jag iväg på fjälledarutbildningen med min klass. På utbildningen ska vi ut på olika turer och gräva snöbivack m.m. Men till min fråga, jag fattar själv att grunderna i princip är dem samma men kommer de va något större problem att åka längdskidor för min del? uppskattar alla åsikter och tankar...
 
Att has-åka längdskidor klarar alla (utom vissa av farsans lumparkompisar från Fjollträsk -67), som aldrig stått på ett par skidor tidigare.

Problemet brukar vara balansen utför, och den har du bevisligen. Att sedan lära in en bländande längdteknik kräver massor med tid, men är samtidigt inget man har vidare stor utdelning av i lössnön på ett par terrängskidor. Det luriga med längdteknik är att den är svår att träna utan skidor och snö, och jag utgår ifrån att du bor i snöfattiga trakter?

(Annars är det ju bara ut och åk!)
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Kan jämföra med en kompis som stod på längdskidor för första gången när han var 15. Ruskigt vingligt första timmarna. Sen stack han iväg över kalfjället så vi andra hade svårt att hänga med. Visst är det lite speciella rörelser som man sällan gör annars men om du har stått mycket på slalomskidor borde det vara lugnt. Att ta sig fram slättförs med längdskidor är som med slalom fast 100 ggr lättare då fötterna bara sitter lagom mycket fast.

Ha det gott i fjällen

Per
 
Senast ändrad:
Att hasa med tg skidor är en helt annan sak än att i isiga spår hasa med längdskidor. Med tg skidor eller fjällskidor med kanter och lite midja kommer du inte att ha problem med mer än oövade muskler, tar du det bara piano utför är inte heller det några märkvärdigheter. Men som med alla hjälpmedel och maskiner gäller det att alltid kunna bemästra situationen.... m ao släpp inte lös fartdjävulen så kommer allt att gå utmärkt. Träningsmöjligheterna härnere har ett svårt lerigt före...
Ha en fin kurs!
 
(klipp)Men till min fråga, jag fattar själv att grunderna i princip är dem samma men kommer de va något större problem att åka längdskidor för min del? uppskattar alla åsikter och tankar...

Du har balansen från utförsåkningen, men nu måste du sköta framdrivningen själv ;).

Visst kan du säkert hasa dig omkring hjälpligt utan några särskilda åtgärder...men mitt tips är att lära in grunden från början, du får mycket roligare om du har ett hum om vad du gör.

Tipset är att utgå från vanlig diagonalåkning som är en allround växel att använda. Se till att du övar på skidor som passar dig och som har bra fäste, annars tror jag att du lätt lär du dig fel teknik. Dessutom får du en trist upplevelse...

Börja också utan stavar så får du rätt benteknik. Några tips: Tänk på armpendlingen, så följer höfterna med på köpet och då kan du trycka ner all kraft i frånskjutsskidan. Brukar funka efter någon timme, säkert snabbare för dig som har stått mycket utför...


Lycka till,

//J
 
Senast ändrad:
Tackar för alla svar. de lär nog gå bra! Det är som man brukar säga ``Inget äventyr utan utmaningar``. Ha en grym vinter säsong för er som ska ut där och piska snön eller isen!
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.