Längd på skatingskidor

Jag skall köpa nya skatingskidor till den här säsongen men har lite problem med vilken längd jag skall ha. Jag skall ha dem när jag åker skidor med hund och pulka på skoterpreparerade leder och vill gärna ha ett par riktigt korta skidor.

Pratade med en tjej på en draghundstävling förra säsongen som hade skidor som räckte upp till näsan på henne och hon menade att det är lättare att åka på smala spår med korta skidor. Men när jag pratar med försäljare i sportaffärer så säger alla att jag skall ha ett par skidor som är ca 10 cm längre än mig.

Det jag egentligen undrar över är om det finns någon nackdel med att ha korta skatingskidor?

/Christina
 
Jag kan inte så mycket om skateskidor, men tänker att det är det samma som klassiska: Din vikt/åkstil styr vilket spann du ska ha på skidorna, inte kroppslängd. Att skidan måste vara t ex 10 cm längre än dig själv är alltså nonsens.

Kortare skateskidor är naturligtvis mer lättåkta så tillvida att det blir "mindre mängd skidor" att hålla reda på, men samtidigt måste det ju finnas ett spann som är avstämt för dig, så att du inte trampar igenom så fort du ställer dig på skidan.

/Håkan

PS På skatetävling så finns en regel att dina skidor måste vara lika långa eller längre än dig.
 
!!!

Äntligen någon mer som är ute efter korta skateskidor. Jag har lagt ut några förfrågningar tidigare här på forumet, men har ännu inte fått tummen ur att köpa nya korta skateskidor. Jag har känt av samma sak som dig när jag går i butik. Jag säger att jag vill ha ett par skateskidor som är ca 160 och med ett spann som passar mig, försäljaren säger att jag ska ha 190, då säger jag att jag har ett par som är 190 men vill ha ett par korta så säger han att det inte finns. Men det finns ju! Fischer pacer skate, exel mm. Man kanske ska gå på hårda korta "vanliga" skateskidor istället! Någon som vet?Skidorienterare använder också korta skidor...
Kolla bla denna tråd:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29168
 
Korta skidor

Med risk för att min kunskap om korta skateskidor numera är lite inaktuell så svarar jag ändå. Åkte mycket skido fram till 1999 ungefär. De kortaste "vanliga" skateskidorna brukar ju vara 180-185, och det var vad de flesta använde tidigare.

På mitten av 90-talet kom det skateskidor som var runt 145 cm långa. Dessa var mycket populära en säsong, men det gick inte att göra bra spann på så korta skidor och bärigheten i lösa spår var kass. Korta skidor eller ej diskuterade flitigt året därpå. Ett par år senare kom det kortskidor på 160 och 170 som mer liknade vanliga skidor till konstruktionen. De verkade bli mer accepterade. Har hört från flera håll att det är i princip omöjligt att göra ett bra spann under 160 cm.

När jag slutade åka var det vanligt att man hade flera par skidor i olika längder och valde utifrån hur bärig snön beräknades vara och hur stor del av spårsystemet som är smalt respektive brett.

Men jag föll aldrig för kortskidorna, utan har förutom ett par tävlingar på korta skidor alltid kört på mina 185 cm ficher RCS, och har inga problem att skata i ett skoterspår med dem. Det är bara en fråga om teknik, och lite armstyrka när det går uppåt.

Jag tycker inte att skidlängd kontra kroppslängd är alls lika viktigt på skateskidor som på klassiska. Att jag valde 185 när jag är 173 lång beror helt enkelt på att jag inte fick tag i kortare skidor i början. En kompis på styvt 2 m kör å andra sidan på 190, det kortaste han anser sig kunna köra med utan att förlora bärighet.

Sammanfattningsvis, undviker du skidor under 160 och har tillräcklig bärighet så kan du köra på vilken längd som helst som har rätt spann för dig.
 
Det finns nästan så korta som du söker utan att titta på junior där det finns ner till 150cm.
Rossignol X-ium Skate finns i längden 168cm som kortast.
Fischer finns i 177cm
Atomic 178cm

Jag brukar handla hos Pölder. länk nedan
http://www.polder.se/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Glännman Längd på Åsnes Amundsen Turskidåkning 4
Lars H Längd på stighudar till turskidor? Turskidåkning 12
xely Längd på stighudar Turskidåkning 7
Davva2 Vilken längd/bredd på Rajdskidan? Turskidåkning 8
akomint Längd på turskida? Turskidåkning 11
baffinguarapo Längd på skidor? Turskidåkning 2
gmer Längd/sort på turskida Turskidåkning 2
emeliem Bredd och längd på turskidor Turskidåkning 1
Robwah-9 Längd beroende av vikt på turskidor Turskidåkning 5
Marie77 Längd på turskidorna Turskidåkning 11
Ola B Längd på och montering av BD kickerskins? Turskidåkning 4
johan5588 Längd på stavar för turåkning ? Turskidåkning 13
pad Längd på skidor? Turskidåkning 2
lromberg Längd på turskidor? Turskidåkning 1
jonsa Längd på skida? Turskidåkning 2
aldehesse längd turskidor nybörjare Turskidåkning 4
HikeAndFly Fischer E99 längd Turskidåkning 10
Alvar Ado Var köpa NN 75 längd-pjäxa? Turskidåkning 8
Lomma47 Längd Åsnes Amundsen Turskidåkning 3
k elias Längd- och turåkning nära tåget? Turskidåkning 11
Joakim Ambrosson Längd, Hammarby, imorgon! Turskidåkning 0
LarssonMik Tegsnäs längd (och bredd) Turskidåkning 1
sportis Längd i stockholm? Turskidåkning 7
Aragorn Stavar-vilken längd? Turskidåkning 10
jua Rätt Längd? Turskidåkning 0
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.