Vilken längd/bredd på Rajdskidan?

Är ute efter en turskida utan stålkant och tycker att Rajdskidan verkar sympatisk. Vilken bredd och längd bör jag välja? Jag är 180 och väger 80 kg med kläder och kängor. Det mesta av packningen har jag i pulkan men kommer att ha upp till 10 kg på ryggen. Kommer främst att skida i fjällen.
 
Svårt val....

Hejsan,

Låt oss börja med det viktigaste. Du vill definitivt ha köpa en skida med sula av Bankiraywood, fungerar verkligen hur bra som helst!

Längden är däremot klart lurigare att ge råd om...jag har haft två par skidor. De första jag köpte var 8.5 fot, dvs 255 cm. Nästa gång jag bidde det 8 fot istället då jag tyckte att de första var lite väl bängliga då man t.ex tar sig fram i fjällbjörkskogen.

Fördelen med de längre är givetvis att de bär bättre i lös snö, men på det stora hela är jag nog ändå lite nöjdare med mina 8-fots skidor. Så jag hade nog valt antingen 7.5 eller 8 fot om jag köpte nya. Men å andra sidan använder jag nu för tiden ofta mina 210 cm (dvs 7 fot....) långa Åsnes skidor med stålkant då jag går på tur där jag mest ska vara upppe på kalfjället och jag har egentligen aldrig upplev de som för korta...

/ Stefan
 
Tack för svaret, Undvall!
Jag är egentligen ute efter en turskida utan stålkant, nu när min dotter skaffat hund, men utbudet verkar sådär. Åsnes har en skida som är skitdyr.

Är det bara stålkanten som fick dig att byta till Åsnes eller upplever du Rajd som för gammal "teknik" för fjället?
 
Beror på var/när

Hej igen,

Mina gamla Tegsnäsare är väl inte helt utbytta även om det var ett par år sedan de var ute och gick på tur. Anledningen att jag på de senaste turerna valt Åsnes beor till viss del på att de är bättre utförs, framför allt om det är skare och eller isigt före.

Men dessutom har jag en NN75 mm "telemarksbindning" med vanliga lite lägre och lättre turpjäxor till Åsnesskidorna. På mina Tegsnässkidor sitter det däremot en klassisk stövelbindning (se http://www.tegsnas.se/tegsnasskida/stovelbindning), världens mest funktionssäkra och lättlagade konstruktion. Enda lilla nackdelen med detta är att jag bara har ett par tokvarma Lundhags Husky (http://lundhags.se/product/16318/husky_ski) som passar på bindningen och dessa är, för mina fötter, oandvändbar då det är varmare än typ -10 grader.

Så summa sumarum: Min Tegsnäs kombo är mest "inriktad" på December - Februari turer då man mest håller sig lite längre ner...typ i fjällbjörksskogen....och det var tyvärr ett par år sedan jag var på en sådan.

Men vill man "bara" gå på platten tycker jag att Tegsnäs är en fantastisk skida på alla sätt och vis!

/ Stefan
 
Jag håller med om att bankiraysula är helt fantastiskt! Jag har ett par 8 fot tegsnäsare 75 mm breda och tycker de är underbara i skogen och på platten. Jag har även använt dem på hårt före i fjällen och där är de inte lika underbara. Särskilt inte på skrå. I fjällen vill jag ha stålkant.
 
Är för rädd för att skada dotterns hund. Speciellt nedför så känns det tillräckligt svårt att hålla reda på pulkan. Så jag får nog stå ut med halkan på vårskaren.

Frågan är om det är stor skillnad på typ Åsnes moderna "hund"-skida och Rajden?
Gillar retrokänslan med Rajden men frågan är om det är roligare/lättare med den moderna skidan.

Har alltid haft budgetskidor så jag har noll erfarenhet av de dyrare skidorna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aragorn Stavar-vilken längd? Turskidåkning 10
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
johan5588 Vilken bindningstyp är detta? Turskidåkning 9
wedlund Vilken sida av Sjpietjavjåhkå? Turskidåkning 3
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
saraabeiramar Vilken sträcka för 8 dagar? (Inte Abisko - Keb) Turskidåkning 22
vikke.royale Barnpulka - vilken är bäst? Turskidåkning 3
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
Skidkung Vilken bindning till dessa skor? Turskidåkning 4
Sjobbe Vilken bindning? Turskidåkning 3
Naturelover vilken stav tycker ni? Turskidåkning 6
Uboat Vilken telemarkspjäxa för turåkning? Turskidåkning 2
Jürgen Vilken vår! Turskidåkning 2
G.Stam Vilken klubb för Vasalopp Turskidåkning 0
majjen Vilken utrustning behöver jag? Turskidåkning 13
gundj Vilken Salomonbindning? Turskidåkning 3
rucka Vilken karta till Narviksfjällen+stugnyckel? Var köpa? Turskidåkning 6
skojten.net Vilken spade? Turskidåkning 4
udden Vilken andningsmask Turskidåkning 2
Franz321 vilken omrade är bäst för skidtur? Turskidåkning 11
Luffarn Vilken kabelbindning? Turskidåkning 10
Vilken skida Rago eller E99? Turskidåkning 2
Glännman Längd på Åsnes Amundsen Turskidåkning 4
aldehesse längd turskidor nybörjare Turskidåkning 4
Lars H Längd på stighudar till turskidor? Turskidåkning 12
HikeAndFly Fischer E99 längd Turskidåkning 10
xely Längd på stighudar Turskidåkning 7
Alvar Ado Var köpa NN 75 längd-pjäxa? Turskidåkning 8
Lomma47 Längd Åsnes Amundsen Turskidåkning 3
akomint Längd på turskida? Turskidåkning 11
k elias Längd- och turåkning nära tåget? Turskidåkning 11
baffinguarapo Längd på skidor? Turskidåkning 2
Joakim Ambrosson Längd, Hammarby, imorgon! Turskidåkning 0
gmer Längd/sort på turskida Turskidåkning 2
emeliem Bredd och längd på turskidor Turskidåkning 1
LarssonMik Tegsnäs längd (och bredd) Turskidåkning 1
Robwah-9 Längd beroende av vikt på turskidor Turskidåkning 5
Marie77 Längd på turskidorna Turskidåkning 11
sportis Längd i stockholm? Turskidåkning 7
Ola B Längd på och montering av BD kickerskins? Turskidåkning 4
johan5588 Längd på stavar för turåkning ? Turskidåkning 13
pad Längd på skidor? Turskidåkning 2
malamuteberger Längd på skatingskidor Turskidåkning 5
lromberg Längd på turskidor? Turskidåkning 1
jonsa Längd på skida? Turskidåkning 2
jua Rätt Längd? Turskidåkning 0
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Sebastian Skidor (bredd) för Rottefella Xplore Turskidåkning 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.