Hilleberg Niak - jättebra eller helkass?

Hej,

Jag är ledsen att behöva ta upp en ny tältdiskussion men jag har plötsligt blivit villrådig och behöver hjälp.

Sedan 13 år tillbaka har jag bott i ett kupoltält (Fjällräven Mont Blanc III) i vått och torrt men nu har tältet tyvärr gjort sitt.

Nu är jag intresserad av att köpa ett nytt självstagande tält och efter att ha lusläst Hillebergs katalog har jag kommit fram till att Niak är något för mig. Jag har behov av ett litet och själstagande tält för bland annat alpina turer i Alperna och Norge.

För en stund sedan gick jag in på prylmarknaden och såg till min förfäran att någon sålde sitt Niak för att det var helkasst.

Jag behöver hjälp att reda ut begreppen - är Niak jättebra, som någon har sagt, eller är det rentav helkasst? Är det någon som använt det i alpina miljöer under alla årstider?

Tacksam för hjälp!

/Henrik
 
Corax vs Hilleberg

Har sett denna annons (infogad nedan), och var och enfår ju självklart göra sina egna reflektioner, men det är mina:
- Denna annons har inte till syfte att sälja tältet, den har endast till syfte på ett osofistukerat sätt misskreditera företaget i fråga; förmodligen visar det mer på förhållandet mellan Hilleberg och Janne Corax (som Hilleberg vid tidigare tillfällen har sponsrat), dvs det finns förmodligen mer till historien än vad denna annons antyder.
- Niak-tältet har samma väv/material, samma sömnad, samma tältstänger som andra Hillebergstält. Dvs om andra tält i detta avseende från Hilleberg betraktas bra med avseende på materialval, så finns det ingen anledning och misstro Niak speciellt. I annat fall så får man dra slutsatsen att det snarare är så att Hillebergs tält generellt sätt är riktigt dåliga, vilket det nog finns tillräckligt mycket bevis på att ett sådant underbetyg är de inte förtjänta av.
- Dock!! Niak-tältet har en annan form, och därmed till viss del annan funktion som följer med formen, men det är inte det som explicit kritiseras i annonsen (visst man kan argumentera för att sömnad etc belastas olika med avseende på form, men för detta resonemanget så blir det tämligen orelevant, speciellt med tanke på hur onyanserat kritiken framfördes).
- Det skulle vara mer välkommet om Corax ville skriva en riktig recension om vad som gått snett. Annonsen är i detta avseende otillräcklig.

Kontentan, jag tar den här annonsen med en stor nypa salt, och vill höra mer konstruktiv kritik från Corax innan jag gör en bedömning. Trots allt så finns det väldigt många som är nöjda med Niak.

Hälsningar,

J.

SÄLJES: Skräptält = Hilleberg Niak

Grönt. Fabriksnytt innertält. Yttertält lagat av Hilleberg.
Stänger aldrig använda.

Säljes p.g.a. urkass funktion, dålig sömnad, överreklamerade egenskaper och uppenbara konstruktionsmissar.

Med andra ord, ett skittält säljes till högstbjudande, men EJ till personer som avser bege sig till hög höjd. Tältet är helt värdelöst över ca 4000 meter och är INTE på något sätt gott nog för alpinism.

Budgivning börjar på realvärde, dvs. 200 kr.

Namn: Janne Corax
Län: Kalmar län
Epost: corax@hell.com
 
Källkritik

En liten parentes:

Det är alltid klokt att vara skeptisk till människor som hyllar eller sågar utan att ge några som helst detaljer.

Janne Corax sågar tältet utan att berätta varför - det kan lika gärna vara en personlig tvist mellan honom och hans sponsor. Det kan också vara så att tältet nte passar hans extrema bruk. Men det kan ju lika gärna vara ett kasst tält. Jag vet inte. Man vill ju tro att han vet vad han snackar om, men så länge han inte ger några detaljer är hans kritik ett stort "jaha?".
 
Niak

Jag tycker att det är svårt att få bra spänning i absiden+att ventilationen kunde ha varit bättre,är annars nöjd med det.Har inte prövat det i riktigt hårt väder
 
Re: Källkritik

Nordesjo; sa:
En liten parentes:

Det är alltid klokt att vara skeptisk till människor som hyllar eller sågar utan att ge några som helst detaljer.

Janne Corax sågar tältet utan att berätta varför - det kan lika gärna vara en personlig tvist mellan honom och hans sponsor. Det kan också vara så att tältet nte passar hans extrema bruk. Men det kan ju lika gärna vara ett kasst tält. Jag vet inte. Man vill ju tro att han vet vad han snackar om, men så länge han inte ger några detaljer är hans kritik ett stort "jaha?".

Jag håller med dig om Janne Corax kritik... Men om flera är tveksamma till en så pass dyr produkt så bör man ta sig en extra funderare..
 
Re: Corax vs Hilleberg

lajh_se; sa:
Har sett denna annons (infogad nedan), och var och enfår ju självklart göra sina egna reflektioner, men det är mina:
- Denna annons har inte till syfte att sälja tältet, den har endast till syfte på ett osofistukerat sätt misskreditera företaget i fråga; förmodligen visar det mer på förhållandet mellan Hilleberg och Janne Corax (som Hilleberg vid tidigare tillfällen har sponsrat), dvs det finns förmodligen mer till historien än vad denna annons antyder.

Nog tror jag att han vill sälja tältet. Det lät i alla fall så på svaret jag fick på mitt (skam)bud. Högsta budet ligger (låg) visst på 2300 kr.

Vänliga hälsningar

//Anders
 
Niak

Varför gör du inte det enda rätta maila både Corax och Hilleberg och kolla vad som har gått på tok.

Jag vet däremot att det inte bara var Corax som tyckte att Niak inte håll vad den lovade när det blåser mycket i alpin miljö. men det ska man väll inte heller räkna med ett två bågars tält. Jag själv använder mig av ett MHW Trango Asult tält, och den håller vad den lovar.

//Micke
 
Jag har använt Niak under några paddelturer i skärgård men jag gillade inte modellen.
Man kan inte ha absiden öppen när det regnar eftersom den öppnar in över innertältet, även helt utan blåst regnar det rakt in på sovsäcken.
Absiden är i mitt tycke alltför slimmad, visserligen bred men väldigt flack vinkel gör den låg och trång.
Unna tycker jag är jättebra men att bara lägga till en absid och lite golvutrymme är i ingen bra lösning.

Högst personliga värderingar men kolla noga in absiden och dess funktion innan du slår till.

Corax hade problem med stora mängder kondens som gjorde allt blött, han vågade sedan inte ta risken att använda tältet på sin vidare färd när han dessutom hade ett beprövat tält med sig.
Varför han fick kondens vet jag inte, måhända sov han med det helt stängt?




JL
 
Det var just alpin miljö som Corax menade att det inte klarade, att ventilationen skulle vara för dålig.
Jag tycker du ska kolla med Hilleberg om dom vet vad som gick snett.



JL
 
Niak

Är Niak anpassat för alpin miljö, dvs jävulsväder, nix...
Mycket lätt tvåpersoners tält på 2,7 kg

Har Hilleberg andra tält mer lämmpade för detta?
ja tex Tarra men det väger då naturligtvis mer (3,4 kg)

MHW Trango assult väger tex 3,4 kg och har 4 bågar som tex Tarra...
 
Recensionerna på Utsidan ger Niak gott betyg. Jag använder ett Niak när jag går själv och tycker det är ett bra tält vad gäller vikt i förhållande till volym, stabilitet och pålitlighet. Har dock inte använt det i högalpin miljö. Nackdelarna, som jag upplever det, är att vinkeln mellan absid och mark är så liten att det är lite knepknåp att komma åt dragkedjorna inifrån, nedifrån. "Lösningen" med kombinerad ventilation och absidöppning upplever inte jag som någon "lösning". Man öppnar ju bara dörren litegrann och det kallas ventilationsöppning. Tältet är inte heller självstagande när absiden används. Bristerna till trots vidhåller jag att det är ett bra tält och jag känner definitivt inte igen det i Corax beskrivning. Det kanske händer något skumt i just högalpin miljö, men jag har svårt att förstå vad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
Tobias.H Hilleberg Niak vs Rogen Bo och sova 6
Askel Hilleberg Niak som 2-personstält Bo och sova 5
Glännman Ventilation, kondens m.m Hilleberg Niak Bo och sova 8
Corax Mer utförligt om Hilleberg Niak. Bo och sova 1
sgtandersson Hilleberg NIAK Bo och sova 3
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.