Allemansrätten i skogen

Ja får väl säga att jag har haft tur och bra förebilder. Kanske för att jag är en storstad scout, där föräldrarna lös med sin frånvaro. När jag själv var scout så behövdes inte föräldrarna utan vår kår hade aktiva i alla åldrar.

Däremot stötte jag på en grupp scouter förra sommaren ute i skärgården som mer eller mindre var ett föräldrar kooperativ. Fast tanken slog mig inte att de kanske inte hade tillräckligt med ledare.
Om de gjorde ett kalhygge av ön vet jag inte, men alla verkade nöjda med att vara långt från stan.

Varför jag försvarar markägarna är dels för att de ibland har rätt att va sura. Men mest är det för att det är lättare att vi som är ute i naturen lär oss vad det är som gäller. Blir gästerna bättre kanske markägarna till slut blir med vänligt sinnade. Samt att jag inser att det vi har inte är en självklarhet.

Hur som helst borde ju vi som hänger på ett friluft forum vara de som värnar mest om det vi älskar.
Därför borde vi också vara bäst på vad allemansrätten är, samt att hjälpa de som inte vet eller missuppfattat vad det är som gäller. Uppenbart så är det långt ifrån alla som följer de regler som faktiskt finns om man ser hur det ser ut efter en säsong.

Sen så tycker jag faktiskt att det är lite svagt att skylla mycket på vår omgivning. Barn är rätt smarta och förstår när vuxna gör fel, det ju oftas från dem man får höra " ...man fåt inte bryta kvistar vet du väl...".
Dels så vet jag från egen erfarenhet att många vet vad det är som gäller men skiter i det. Det har jag kommit framtill vid diskussioner när jag har haft grupper ute i naturen.
 
Egentligen finns det väl ingen anledning att ställa "korkade markägare" och "korkade allemansrättighetsinnehavare" mot varandra alls. Konflikter beror både på det ena och det andra, och det är ju inte så intressant hur vanligt det ena eller andra är, dock behövs det olika lösningar för att komma tillrätta med problemen.

Självklart är det också så att ALLA markägare tvingas stå ut med att diverse gäster gör fel. Även om de flesta gör rätt , så finns det alltid några som gör fel.

Jag har väl genom åren blivit aningen noggrannare själv, och har oftast med mig grillpinne för att slippa tälja mig en. Jag har inte så dåligt samvete om jag tar en, men problemet är att om man eldar på en populär plats så är det så många som ska ta sig en pinne så det blir fult och kanske t o m ont om sly.
Jag gör lika oavsett om det är på egen mark eller annans - problemet är ju i praktiken detsamma.
 
Åhå det är dax för grillpinne diskussioner igen.

jag tror att grillpinne skövlingen och rov plockandet av slanor till vindskydd är en försvinnande lite del av problemet. Och jag tror inte att slarvet ute i naturen har att göra med att något barn på 80 talet sån när pappa mördade en slana till metspöt. Det är löjliga argument till att vi har problem med markägare. Säg att 100 små kvistar försvinner vid en eld plats, det leder till att grillplatsen hålls öppen. Ett träd åker ner för ved... synd det är ingen vacker syn men det går att fixa. Och så ser det ut nästan över allt där det fin en eldstad. Många accepterar det oxå. Men jag vet att många markägare som har mark där populära platser är grymt irriterade över skräpet som många inte orkar ta med sig hem. Alla toaletter som inte grävs ner. Allt kisspapper som "ändå snart försvinner" ligger synligt efter en hel vinter.

Vid en populär tält plats för paddlare och mindre båtar Fyllde jag i våras en och halv säck med papper och annat skräp. Nästan en hel säck var bara från diverse toabesök. Det är inte kul. Det är vidrigt.

När vi är ute så gäller papper till "ettan" lägs i egen liten sopppåse och tas med hem(sopkorg någonstans) "tvån" grävs ner. Eller gör på uppbyggd toa(finns massor av bra lösningar).

Så visst messner vi ska inte ställa idioter mor varandra, men vi skapar idiotiska markägare. vilket gör oss till idioter. Fast det borde vara lätt att inte ställa till det alltså borde vi inte skylla något på markägarna som måste gå med på att ha oss på deras mark.
 
Enligt vad jag hört från den äldre generationen så finns en praktiskt förklaring till allemansrätten:
-ägosplittringen på åkrar och skog har länge varit omfattande och skifterna låg i väglös terräng.
Sverige har kanske varit unikt i detta avseende, söderut ägdes marken av adelsmän och det
var inte aktuellt att släppa in nån obehörig, såvida bönderna inte skulle göra sitt "dagsverk"
åt utsugaren.
Det måste då kunna vara möjligt att nå sin mark även fast det inte finns någon väg.
Alltså uppstod en "rätt" att färdas över grannens mark.
I första hand genom att gå till fots, senare med häst (på vintern)
Nu kör vi ju traktor och det är ju lite gränsfall, -man brukar prata med markägaren om man vill välja ny väg.
Gamla körvägar (som ni inte ens ser) kan man köra på utan större problem ( såvida man inte bryter ikull ekonomiskt värdefulla träd).
Att blockera en gammal körväg bryter med gammal hävd, vilket leder till protester.
 
Apropå vägar så är det fritt fram för markägare att förbjuda motortrafik på sina enskilda vägar utan att fråga en enda myndighet. Undantag är om markägaren fått statsbidrag för vägen vilket inte är speciellt ofta. Kan vara läge att vara försiktig på våren då det lätt blir körskador då ytlagret tinat upp men kälen fortfarande är kvar längre ned.
 
Behöver inte vara inloggad för att läsa inlägg...

Lite lustigt

Trådskaparen Pellepellepelle lyser med sin från varo. Han gick med utsidan 2010-05-18 09:03:41
Och har inte varit inloggad sen 2010-05-18 09:17:55 således har han bara skrivit ett inlägg.

och första svaret 2 min efter det... hmm!?

Konstigt att bara ställa en fråga om det bara är han som har haft otur...

otur med va då?




Måste nog sluta med min medicin har börjat sett konspirationer lite over allt


men nog är det lite udda.
 
Vade har hänt ?, var har drevetlustan tagit vägen ?, ingen som motsätter sig mig ännu ?

Ett köttben till : när jag gör vad jag vill frågar jag inte alla i hela grannskapet först...
 
Vade har hänt ?, var har drevetlustan tagit vägen ?, ingen som motsätter sig mig ännu ?

Ett köttben till : när jag gör vad jag vill frågar jag inte alla i hela grannskapet först...

Antingen är det så att du faktiskt inte gör saker som upprör. Eller så är du en sån som man låter hålla på i hopp om att bestämda män i vita rockar ska komma och hämta dig.
 
Fanken också, jag trodde att ni skulle tända på alla cylindrar och ge mig på skallen så att det stänkte sågspån om det...nähä, så va de inte, är ni lika trötta o luttrade som jag på de som fiser utan dämpare ? Förexten apropå ödmjukheten så är jag innerligt trött på den, det som skaparen av ödmjukheten avsåg med den har bara skadat mig, är trött på att lalla runt o va ödmjuk, här gäller det att roffa åt sig, säga vad man känner för även om någon känner sig KRÄNKT o förorättad som det heter, de minuter man har kvar här i universum, man ä ju dö så lång tid menar jag...

Beträffande allemansrätten så har det smygit sig in i friluftslivet folk tack vare (?) informationen om det fina med friluftslivet, samt de underlättande produkter som finns numera, gaskök, kylskåp, hälsoprofeterna som ständigt tjatar om det bra med att vara ute i naturen, offentliga kartor, GPS helveten, som gör att vissa vågar sig ut i markerna, för att de nu hittar hem, det klarade de inte förut.
Hade de parametrarna inte funnits så hade inte nedskräpningen o förstörelsen varit som den är nu, då hade vi ÄKTA utefolket som gör som vi ska haft den härliga världen i naturen för oss själva, så för fanken när ni kommer hem från en tur i markerna, säg att det var skitjobbigt, myggor, ilskna älgar, vargar, blött, kallt, tråkigt, hotfullt, ont i ryggen,kall pulvermat, spindlar o råttor inuti sovsäcken, frysskador o allt va ni kan hitta på att säga till dem som undrar hur det är att idka friluftsliv, då blir det ingen tillökning av nedskräpare....va säger ni ? är det tokigt resonerat ?
 
så för fanken när ni kommer hem från en tur i markerna, säg att det var skitjobbigt, myggor, ilskna älgar, vargar, blött, kallt, tråkigt, hotfullt, ont i ryggen,kall pulvermat, spindlar o råttor inuti sovsäcken, frysskador o allt va ni kan hitta på att säga till dem som undrar hur det är att idka friluftsliv, då blir det ingen tillökning av nedskräpare....va säger ni ? är det tokigt resonerat ?

Världen funkar inte så, de ser en studioinspelad scen i nån westernfilm med lägerelden och nån som tar fram munspelet och kör en låt medan kaffepettern kokar upp. Sadeln som huvudkudde, hästfilten som värmer och sexskjutarn för trygghet. Gärna med John Wayne i huvudrollen...fikus.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
Stordrulen Behöver STF börja med Kamrautuppfostran för att bevara Allemansrätten ? Allmänt om friluftsliv 173
HasseQ Ett hot mot Allemansrätten, igen Allmänt om friluftsliv 69
Sejrla Basläger vs allemansrätten Allmänt om friluftsliv 36
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
stenblock Allemansrätten är jättebra Allmänt om friluftsliv 45
andersmossing Podcast om allemansrätten Allmänt om friluftsliv 12
Vandringshyveln Allemansrätten Allmänt om friluftsliv 51
Avslutat Medlemskap 201709 Försvara Allemansrätten ! Allmänt om friluftsliv 227
dag.lunden_telia.com HFD (Högsta förvaltningsdomstolen) prövar om skidavgift strider mot allemansrätten Allmänt om friluftsliv 18
andersmossing Tyck till om utredningen av allemansrätten Allmänt om friluftsliv 2
camoscio Allemansrätten Allmänt om friluftsliv 1981
turep Rör med lock i skogen Allmänt om friluftsliv 3
friluftsbruden Känna sig säker i skogen? Allmänt om friluftsliv 36
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
bombuspolaris Regler för att tälta i "skogen"? Allmänt om friluftsliv 234
Jimsson Toalett i skogen med barn Allmänt om friluftsliv 24
TROY GARNER Gamla bilvrak i skogen Allmänt om friluftsliv 51
Börner Filmporträtt om att flytta ut i skogen Allmänt om friluftsliv 61
Mirke komma ut i skogen Allmänt om friluftsliv 8
krokben Bo i skogen under sommaren Allmänt om friluftsliv 4
Still Alive Terrängkörning i skogen Allmänt om friluftsliv 177
SeekOut Sova ensam i skogen Allmänt om friluftsliv 168
onegear Frukost i skogen Allmänt om friluftsliv 17
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
tobbe_sunnewald_hotmail.com Den perfekta skogen efterlyses Allmänt om friluftsliv 2
mikael108 Övervakningskameror i skogen Allmänt om friluftsliv 45
Skogstoker Hur torka ved i skogen bäst? Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.