Landsvägscykling för dig som gillar racer och landsvägscykling

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-05-18, 09:03
Danielv Danielv är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av nilssa Visa inlägg
En sadel med ett hål eller en skåra längs mitten är vida överlägsen en klassisk rund sadel. Det är obegripligt att det senare fortfarande säljs så om det är en sån du har så är mitt råd att uppdatera. Nästa fråga är hur bred/platt och hur mjuk sittdelen ska vara. Det går att mäta upp sin personliga bredd (mellan sittknölarna) genom att sitta på en wellpappskiva, och köpa sadel efter detta mått. Själv har jag aldrig gjort det. Folk säger även att sadeln ska vara hård men jag tycker relativt mjuk fungerar det med. Slutligen ska sadeln ställas in vågrätt, går att göra med ett vattenpass.

Men först och främst: skåran längst mittdelen borde vara lagstadgad
Vad är det primära syftet med en skåra i sadeln?

För mig är det främst för mindre belastning på "heligheten" då det är hålrum i mitten av sadeln. Har jag fel och finns det andra fördelar med skåran?
Svara med citat
Gammal 2018-05-18, 10:00
tango tango är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Danielv Visa inlägg
Vad är det primära syftet med en skåra i sadeln?

För mig är det främst för mindre belastning på "heligheten" då det är hålrum i mitten av sadeln. Har jag fel och finns det andra fördelar med skåran?
Utan att vara räcercyklist borde hål versus matrial spara några grma vikt också även om det för oss dödliga nog inte märks någon skillnad.
Men skulle tro att huvudsyftet är komfort för manliga cyklister.

/Patrik
Svara med citat
Gammal 2018-05-18, 11:53
Arneri Arneri är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av tango Visa inlägg
Men skulle tro att huvudsyftet är komfort för manliga cyklister.
/Patrik
Har för mig att de första sadlarna med skåra i mitten faktiskt var för kvinnor.
Svara med citat
Gammal 2018-05-18, 22:20
lenpau lenpau är inte uppkopplad

Skåran är till för att avlasta bl a nervbanor och blodflödet vilket gör att man undviker domningar och känselbortfall. Rätt sadel gör skillnad som natt och dag. Rekommenderar återigen Specialized som lagt mycket kraft på detta med sina BG ( Body Geometry) produkter, inte minst sadlarna. De har också testsadlar som man kan låna.

// L
Svara med citat
Gammal 2018-05-18, 22:40
uffe_nordholm uffe_nordholm är uppkopplad nu

Det är iofs långt dyrare att byta cykel än att byta sadel, men jag vill ändå slå ett slag för en liggcykel. Det finns flera varianter på temat, men gemensamt för alla är att du sitter med i stort sett hela rumpan, ofta dessutom med en del av ryggen. Och beroende på vilken variant du väljer så kan det bli så att du sitter med armarna hängande ner från axlarna, istället för att hänga på armarna.

Det finns bilder här: https://www.google.com/search? ... .OQX3dX8tFaY
Svara med citat
Gammal 2018-05-18, 22:40
-Patric- -Patric- är inte uppkopplad

för att reda ut eventuella missförstånd, man ska INTE sitta på mjukdelarna utan på sittbenen.. en bikefit hjälper cyklisten att hamna i rätt läge på sadeln så att man sitter på sittbenen, en delad sadel minskar möjligheten att sitta på mjukdelarna, detta har flera urologiska fördelar för både kvinnor och män.. jag kör själv med ISM på samtliga cyklar, dessa passar inte alla men är mallen för den typen av sadlar..
Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 19:17
HåkanC HåkanC är inte uppkopplad

En lösning funkar inte för alla

Citat:
Ursprungligen postat av nilssa Visa inlägg
En sadel med ett hål eller en skåra längs mitten är vida överlägsen en klassisk rund sadel. Det är obegripligt att det senare fortfarande säljs så om det är en sån du har så är mitt råd att uppdatera.
.....
Men först och främst: skåran längst mittdelen borde vara lagstadgad
Citat:
Ursprungligen postat av thureb Visa inlägg
Skåra funkar inte för alla.
+1
Jag vet flera som har fått problem, som de inte hade tidigare, när de har provat sadlar med "skåra".

En lösning funkar inte för alla!

Med en "skåra" i sadeln minskar den yta man sitter på,
då ökar belastningen på den kvarvarande sittytan.

Ju större skåra desto högre belastning på en allt mindre yta

Alla bakdelar mår inte bra av det

Men det är viktigt att ha en sadel som passar,
ett mått som fler och fler tillverkare hävdar är viktigt är sadelbredden,
läs mer här: https://www.sq-lab.com/en/sqla ... -saddle.html

Senast redigerad av HåkanC den 2018-05-21 klockan 19:27 Anledning: La till SQ-lab
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:03.

Logga in