Äta på Vätternrundan

Hej. Jag gör i år min först Vätternrundan med en kompis. Vi planerar två stop poch jag undrar vad det finns att äta vid depåerna. Främst, finns det energibars / chokladkakor så man slipper bära med sig för hela loppet?
 
Om ni inte toksatsar på en speciell tid så planera flera stopp. 2 stopp kräver mer planering och fler vattenflaskor.

Nej, det brukar inte finnas powerbars i depåerna. Förutom i matdepåerna så brukar det finnas bullar, bananer, saltgurka, kaffe, blåbärsdryck, sportdryck och vatten.

Undvik saker som smälter.
 
Hej.

Jag tror också på att stanna i flera depåer. 2012 cyklade jag och stannade i samtliga depåer plus två extra stopp utöver detta. Spenderade totalt 126 minuter i depåerna, men kände mig vid god vigör hela dagen trots ösregn första tio milen. Jag hade med mig två flaskor och några egna energibars. Jag upplevde att energitillgången i depåerna var god.

Sen beror ju antalet stopp givetvis på vilka ambitioner man har. För mig tog hela kalaset 11:49.

Lycka till!
 
Jag ska köra Vätternrundan för tredje gången om en knapp månad.

Är det första gången du kör så ska du absolut stanna vid varje kontroll. Jag läste någonstans att genomsnittsåkaren gör av med 7000 kalorier under Vätternrundan. Även om du känner dig stark i kroppen så stanna och drick och ät. Men stanna inte för länge. Det är lätt att depåstoppen tar onödig tid. Den sista tredjedelen är jobbigast och har man inte tillfört nog med energi under loppet så är risken stor att man går in i väggen.
 
Tack för svaren. Jag kan tillägga att jag är ny på Vätternrundan men inte ny som landsvägscyklist. Har kört långlopp förut och vi satsar på 9 timmar, så det blir två korta stopp i utgångsupplägget. Men det gäller alltså att ladda fickorna med energibars. Lycka till ni som ska köra så ses vi på vägen..
 
Om du är van långloppscyklist och tror på under 9 timmar säger jag max 2 stopp. Allt annat stjäl tid och är onödigt, du kan lätt trycka ner alla bars du behöver i tröjfickorna och klara dig med enbart det samt dryck.

Är man van med längre lopp vet man hur den egna kroppen reagerar efter många timmars nötande och utan intag av "normal" mat. Då bör du också veta om din kropp mår bra av enbart bars/gel under så många timmar, anser du att du klarar det så kan du lätt köra rundan med enbart medhavd energi.
 
Ett stopp i Jönköping där de har riktig mat och ett stopp senare för att fylla på vätska tycker jag är lagom. Börjar man tidigt att tugga energikaka och dryck under loppet håller energidepåerna bra. De sista milen kan en energigel vara super. En Camelback eller liknande är nästan ett måste om man räknar med en modest förbrukning av 0,5 liter timman. Ifall det blir varmt kan förbrukningen öka till 1 liter timman. Några backar i slutet av loppet kan bli jobbiga med uttorkade muskler.
 
Om du är van cyklist ska du inte stanna i Jönköping. Om du också vill under 9 timmar har du förmodligen inte tid att stanna och käka mat.
Jag är ny på cykel och Vättern 2012 var mitt första lopp. Hade 67 mil i benen innan. Stannade totalt 11 min under hela loppet. Det enda jag gjorde på stationerna var att fylla på flaskorna och blanda ny energidryck samt kissa en gång.
Min uppfattning är att du bör bära med dig det du ska äta. Tips är typ enervits vätternpåse som du kompletterar med en extra bar och någon extra gel.
Äta går fint att göra på cykeln och det tar många minuter att stanna på de stora depåerna eftersom det är så mycket folk. Packa i fickorna bak och i en väska på ramen.
Se till att äta nått typ varje halvtimme istället för ett stort lass mat i Jönköping.

Ner till Jönköping går det lätt och äter man en gel och bar innan den kontrollen kommer du att känna dig så fräsch att du inte behöver stanna. Jag lovar ☺

Mitt förslag är att åker in på mindre kontroller och fyller vatten, kanske tar en bulle för att direkt komma upp på cykeln. Bättre att ta det lugnt och äta på cykeln än att stå still och äta.

På västra sidan finns en obemannad depå som bara är en vattentank. Förra året jag körde var detta det enda stoppet vi gjorde under vara 8 timmar och 25 min.

Hoppas du får en trevlig tur runt pölen! Ta med mycket mat på cykeln och se depåerna som vattenstationer där du fyller på dina 2x1liter-flaskor du har på cykeln.

Kör hårt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrP Problemlösning på skrikig cykelbroms Landsvägscykling 3
tango Framväxel fastnat på mellanklingan -vad göra? Landsvägscykling 14
cykelcamparen Tips på rutter ut från Stockholm... Landsvägscykling 7
MrP Har du dubbdäck på din cykel? Landsvägscykling 50
camoscio Traktorer på gc-väg Landsvägscykling 48
kandildol42 Förslag på bra 28 mm däck Landsvägscykling 8
Bertsdotter bruten axel på en Crescent 27" Landsvägscykling 7
thureb Sladd på bakhjulet vid bromsning Landsvägscykling 8
olaab Parkera bil på Öland 7 dagar? Ska cykla runt och njuta. Landsvägscykling 6
avslutmedlemskap0904 Montera väska på styre Landsvägscykling 5
Danielv Pina på sadeln Landsvägscykling 18
Brune Kolfibercykel med på flyg utomlands? Landsvägscykling 2
Christian1 Cykla på Mallorca...önskar tips! Landsvägscykling 6
Brune Fråga om packning på racercykel Landsvägscykling 21
Danielv Lossa pedal på cykel Landsvägscykling 10
Liisut Resekompis sökes på långcyklings-resa Landsvägscykling 1
tomhylsan Vikt på Nishiki pakethållare? Landsvägscykling 1
niking UCI förbjuder skivbromsar på landsvägsracer Landsvägscykling 15
Gunnar81 Reseskildring av cykelsemester på Gotland Landsvägscykling 0
Bohak Barnsits på cyclocross? Landsvägscykling 6
avslutatmedlemskap160620 Inställning sadel på vanlig gubbcykel Landsvägscykling 10
maria.b Vättern runt på tandemcykel? Landsvägscykling 10
JA64 utväxling på touren. Landsvägscykling 4
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
camoscio hänga i bakhjulet -vaffan tänker dom på? Landsvägscykling 45
thureb Gör ni service på frihjulsmekanismen? Landsvägscykling 7
Jones Vilka depåer är bäst på Vätternrundan? Landsvägscykling 17
Moniqan Följ med på helgtur på nynäsleden 28-29e Maj Landsvägscykling 0
hampus.r Köpa cykel på e-bay Landsvägscykling 3
Tmas Ny kedja fastnar på gammal krans Landsvägscykling 15
sterneborn Skillnad på märken? Landsvägscykling 26
KristianMattiasson vätternrundan 2011 på en cyclocross Landsvägscykling 10
Emanuele Hej tips på kläder för cykling genom östeuropa i juli -augusti Landsvägscykling 2
egs Tubdäck på kanttrådsfälg, går det? Landsvägscykling 4
karan Nybörjare på Vätternrundan Landsvägscykling 13
Bohak Normalt slitage på kedja och kassett? Landsvägscykling 13
Trialsin STI reglage på gammal racer ? Landsvägscykling 6
kalalokki Jaga bort vikt på sin racer..... Landsvägscykling 2
Pumpagubben Gängdimensioner på pedaler Landsvägscykling 7
flameboy Tips på enklare cykelställ Landsvägscykling 2
pery Skillnad på 622? Landsvägscykling 3
Rookien Byta till pendlarhjul/-däck på MTB ? Landsvägscykling 14
Alexanderhoff 12-åring och cyklat 12 mil på en dag Landsvägscykling 5
Senator Pulsklockan störs ut på cykeln. Men av vad? Landsvägscykling 6
Pendlaren Smala däck på grus Landsvägscykling 9
abaader Bra pris på Nishiki? Landsvägscykling 11
SteZim Vem har företräde när man kommer på Västerbron? Landsvägscykling 60
CeciliaB Tips på cykeltränings resor Landsvägscykling 5
thureb På happy Landsvägscykling 6
FrankP Cykel på tåg/buss inom Sverige ??? Landsvägscykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.