Bo och sova Tält, Sovsäckar, Hotell?

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-08-18, 10:35
Kommer inte på något bra Kommer inte på något bra är inte uppkopplad

Jerven Fjällduk

Hej !

Någon som provat denna?
Han kopplar på gavlar det fattar jag men sedan sätter han på någon stormmatta. Någon som vet något?

https://youtu.be/brIez0lWUz4
Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 11:01
avslutatmedlemskap1709 avslutatmedlemskap1709 är inte uppkopplad

King size

Hej ! Jag har Jerven king size och använder den som på bilden vilket fungerar bra för mig och finska armén! Jervens idé verkar lite så där, då är det nog bättre att köpa ett riktigt tält.
// Gustav

Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 11:21

Berätta

Citat:
Ursprungligen postat av bbmojje Visa inlägg
Hej ! Jag har Jerven king size och använder den som på bilden vilket fungerar bra för mig och finska armén! Jervens idé verkar lite så där, då är det nog bättre att köpa ett riktigt tält.
// Gustav
Hur funkar din uppsättning? Har du stängt i bakkanten? Hur blir det när det regnar mycket?

Jervens måste ge en hel del kondens.
Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 11:27

Citat:
Ursprungligen postat av Kommer inte på något bra Visa inlägg
Hur funkar din uppsättning? Har du stängt i bakkanten? Hur blir det när det regnar mycket?

Jervens måste ge en hel del kondens.
Jo det blir kondens som i alla enkeltält! Du får nog se detta som ett provisoriskt tält! Jag har stängt runt om och öppnar dragkedjorna vid behov.
// Gustav
Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 20:49
kenneth1 kenneth1 är inte uppkopplad

Det är ett tillbehör som visas på filmen.
http://www.jerven.no se tillbehör,Telt-Endestykker
Blir givetvis kondens då ventilation saknas,som sagt ett enkelt,provisoriskt tält.
Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 18:33

Måste testa

Citat:
Ursprungligen postat av kenneth1 Visa inlägg
Det är ett tillbehör som visas på filmen.
http://www.jerven.no se tillbehör,Telt-Endestykker
Blir givetvis kondens då ventilation saknas,som sagt ett enkelt,provisoriskt tält.
Är lite tveksam men måste ändå testa. Kommer köpa gavlar men fattar ändå inte vad det är för stormatta som är med. Sedan misstänker jag det kommer droppa från dragkedjorna.
Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 19:19

Stormmattor ingår!

Citat:
Ursprungligen postat av Kommer inte på något bra Visa inlägg
Är lite tveksam men måste ändå testa. Kommer köpa gavlar men fattar ändå inte vad det är för stormatta som är med. Sedan misstänker jag det kommer droppa från dragkedjorna.
Hej! På Jervens sida står det Stormmatter er inkludert. Stryk dragkedjorna med Silikon så läcker de inte så mycket.
// Gustav
Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 19:28

Bild på Stormmattan!

Stormmattan används när det är snö för att få tältet tätt mot marken, i vissa fall kan man lägga stenar på mattan för att tältet inte skall blåsa iväg.
// Gustav

Svara med citat
Gammal 2017-08-20, 12:06
seobserver seobserver är inte uppkopplad

I teorin är en poncho som blir tält utmärkt. Men när det regnar vid lägerslagningen och brytningen blir det en helt annan sak.

go tur
Svara med citat
Gammal 2017-08-20, 16:55

Poäng

Citat:
Ursprungligen postat av seobserver Visa inlägg
I teorin är en poncho som blir tält utmärkt. Men när det regnar vid lägerslagningen och brytningen blir det en helt annan sak.

go tur
Det ligger något i det du skriver.
Svara med citat
Gammal 2017-08-21, 17:53

Rep

Citat:
Ursprungligen postat av bbmojje Visa inlägg
// Gustav
Att norska armen har Fjällduk har jag fattat men att även finska ha var nytt för mig. Sedan att sätta upp med rep måste ge bättre yta men kan tänka mig det rinner vatten efter repet.
Svara med citat
Gammal 2017-08-21, 19:41
Avslutat Medlemskap 201709 Avslutat Medlemskap 201709 är inte uppkopplad

Ryggåstält är vindkänsliga. Uppsättningen verkar bökig i förhållande till det lilla skyddet som erbjuds. Vad är tanken med det, ska det gömma en jägare? Lägga stenar mot tältduken är inte så smart. När vinden ruskar ett tält så är det stor risk att väven slits kraftigt om vinden får tältväven att ruska mot stenen. Jämför med en segelduk som ska beslås snarast efter man tagit in ett eller flera rev.
Om man ändå vill ha ett slags tältfunktion är det inte bättre med ett riktigt tält? Vill man minimera kondens så är det ett tält med dubbla vävar som gäller.
Vill man ändå ha skydd utan ett vanligt tält så förefaller en vanlig tarp vara enklare.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:40.