Randonee runt trysil

Någon som har tips på vart man kan göra en sådan topptur med ringa erfarnehet? Finns det något ställe i närheten där jag kan hyra utrustningen?
 
Jag vet inte mkt om potentiella randonee turer just kring Trysil men åker du drygt 9 mil norrut på väg 26 så har du lite blandad fjällterräng med topptursmöjligheter.
Jag har bl.a. gått lite enklare toppturer med randonee-utsstyr från Grövelsjöns fjällstation. Här ifrån finns det småtoppar både på den Svenska och Norska sidan. Och jag minns att personalen tipsade mig om turer där man först tar bilen över Norska gränsen, parkerar och knatar upp i fjällen från väg 218/26
 
Du kan få fina åk på syd och sydöst sidan av Trysilfjället. Ta liften från Fageråsen, knalla iväg syd, sydöst och åk ner när det går utför.Ta dig tillbaka antingen väster ut, runt upp på högplatån igen eller skråa österut tillbaka till liftområdet runt Skihytta (vill minnas att det finns längdspår tillbaka mot skihytta).
Inte så mycket rodonee egentligen men fina åk där lös häl gör det lättare att ta sig tillbaka.

Skurufjell är det nog frågan om det kostar mer än det smakar, ganska flackt förutom kortare partier.
 
Hej

Anledningen till att det är så få svar är nog att Trysilfjellet är en ganska ensam topp utan omgivande toppar så randonné är inte speciellt populärt.

Som tidigare nämnts kan man dock få många fina åk på själva fjället om det är åken man söker. Att ta längdspåret tillbaks till Skihytta är väldigt smidigt. Finns dock ett område med väldigt hög lavinrisk (ja, faktiskt) på sydost-sidan som man kanske ska var försiktig med. Det syns tydligt då det är en stor öppen yta i skogen nedanför p.g.a laviner har fällt skogen.

Skurufjellet som ligger uppe vid höyfjellssentret är ett alternativ om man vill ha mer orörd terräng, men det krävs mycket snö innan det blir åkbart då det ligger mycket block på bergssidorna.

Utrustning för randonné går tyvärr inte att hyra någonstans i Trysil.

Hoppas du hittar en tur som passar dig! :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.