topptura runt östersund

Jag har nyss flyttat till östersund och undrar om någon vill tura lite någon helg och kanske känner till någon adekvat plats för detta.
 
Är det i liftsystemet man håller till då? Hör av dej om det blir bra väder och lust finns, jag är ledig på helgerna
 
Hej Jonas!

Det finns utmärkta möjligheter att gå toppturer i jämtland. Några tips utöver Bydalen kan vara: Vålådalen (Ottfjället), Storulvån med Snasahögarna, Skäckerfjällen samt Sylarna.

Ett bra boktips är Friluftsliv i Jämtland som listar en hel räcka toppturer. Det finns även några kapitel om Jämtland - Härjedalen i boken Svenska toppturer.

Sen kan jag tipsa om att kontakta Östersunds skidalpina förening som utöver tävlingsverksamheten också ibland sticker iväg på gemensamma turer.

/Henrik
 
Tack för tipsen! hur är lutningen på ottfjället? har fått för mig att det är ganska platt. Vet du hur man kan komma i kontakt med Östersunds skidalpina förening?
 
Lite väl platt för topptur.

Tack för tipsen! hur är lutningen på ottfjället? har fått för mig att det är ganska platt. Vet du hur man kan komma i kontakt med Östersunds skidalpina förening?

Jo enligt min åsikt är det ine riktigt mödan värt att knata upp på Ottfjället. Visst kommer man säkert att få en och annan hyffsad sväng, men på det stora hela är det bättre att gå på tur än på topptur på Ottfjället.

Nej åker man till Vålådalen får man vara beredd att knata iväg ett par mil på platten till de närliggande fjällmassiven för att hitta vettiga topptursberg. Man kan t.ex skida iväg till Stensdalen och gå upp på Lilla eller Stora Stensdalsfjället. Ett annat alternativ är att utgå från Grönvallen och skida till Staloviellekåtan och därifrån gå upp på Storanahögen. Har inte gjort den turen själv, men Storanahögens nordsida ser klart intressant ut från håll.

Annars är det stora topptursmeckat i Jämtland är som redan nämnts området kring storulvån med Getryggen, Tväråklumparna och Snasahögarna. Enda nackdelen är att det är en bit att åka från Östersund.

/ Stefan
 
Storanahögen låter ju spännande. Kan man ta sig till grönvallen med bil eller börjar man i Vallbo. Ligger storanahögen nära lunndörren om man vill övernatta där eller hinner man tillbaka på samma dag?
 
Storanahögen låter ju spännande. Kan man ta sig till grönvallen med bil eller börjar man i Vallbo. Ligger storanahögen nära lunndörren om man vill övernatta där eller hinner man tillbaka på samma dag?

Grönvallen ligger mitt ute i skogen, så jag misstänker att Stefan egentligen menade just Vallbo -- om inte annat för att det är en onödig omväg att åka via Grönvallen och Issjödalen för att ta sig till Staloviellekåtan. Vad gäller övernattning ligger förutom kåtan Anarisstugan närmast.
 
Jo helt rätt, jag menade Vallbo, börjar helt klart bli gaggig! Min plan då jag funderat över denna tur har alltid varit att satsa på en övernattning i Staloviellekåtan. Sist jag var där var kåtan i bra skick och den ligger i det närmaste perfekt vid foten av Storanahögen.

/ Stefan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.