Erfarenhet - Randonee Chamonix - Zermatt ...

Mycket intresserad av att höra Era erfarenheter ...

Gick Ni själva ?

Lämplig/bra guide ?

Lämplig period ?

Vad krävs fysiskt ...

etc ...

/Pär
 
Haute Route

Gick rutten under påskveckan. Vi var en grupp på fem personer, med blandade erfarenheter, som delvis anslöts via Utsidan(!)
Vi gick utan guide och det var inga problem. Detta är naturligtvis upp till var och en att ta ställning till.
Bra form är ett måste. Vi tränade en del i stadsbackarna runt huvudstan o i fjällen. Det var delvis hårdare än jag förväntat mig.
Vi gick den klassiska vägen över Champex o Bourg St-Pierre, där man får bryta för en liten bussresa.
Nästa gång tar jag nog vägen över Bourg St-Bernard istället o via Mt Veland. Förmodligen hårdare, men bättre skidåkning.
Utrustningen är den vanliga vid glaciärskidåkning, samt kartor.
Viktigt att förboka plats på bergshyttorna i förväg.
Bra litteratur är "The Haute Route" av Peter Cliffe.
Vissa hyttor erbjuder "lunchpaket", andra inte. Därför kan man ta med lite bröd, korv o ost. Vatten kostar skjortan på hyttorna o vill man snåla kan man ta med et lätt kök o smälta snö. Kanske gör jag det nästa gång. Annars gäller det väl mest att hålla nere packningen. Tror den vägde max 12 kg.
Ta med tillräckligt med kontanter.
Vår tur tog 7 dgr, vi blev inblåsta dag 4.

Fick själv många fina tips, inför vår tur, här på forumet o återgäldar gärna detta.

/K
 
varmt och vatten.

Tjena,

Jag gick turen för ett par år sedan. Min erfarenhet var att när solen är framme så blir det grymt varmt på glaciären. Jag drack för lite och led av huvudvärk. Tag gärna med ett litet kök att smälta snö med, vitt underställ, 2 par solbrillor om dom går sönder.

Angående träning så klarar man sig ganska bra med grund kondition. Men man skall orka med att gå uppför dryga stigningar, typ den precis innan Zermat.

--Henrik
 
Priser..?

Tjena!

undrar lite over hur mycket det kostar att bo i hytter i frankrike och schweiz? har hort nagot om att de vill att ma koper mat dar, men vad kostar det? blir det inte dyrt att "ata ute" (fast det blir ju inne da) varje dag? finns kokplattor och sa som i svenska fjallstugor, sa man kan laga egen mat om man vill?

jag ar grymt sugen pa att sticka ivag!!! hoppas bara planboken tillater det!!

sara
 
Hej Sara, på HR blir det nog mest övernattningar i Schweitziska hyttor, men det beror väl på vilken väg man tar. Prisnivån är hursomhelst ungefär desamma, möjligen aningens dyrare i Schweitz, dvs 250-400 kr inkl frukost och middag. Eventuella lunchpaket kostar väl sisådär 60-80 kr, om det finns och kan se ut i princip hur som helst. Vatten är dyrt ca 40-50 kr litern. Det finns i de bemannade hyttorna inga kokmöjligheter. Somliga snålar och svänger ihop käk på stormkök utanför, fast då får man ju bära med sig maten, vilket är en fördel med HR -du slipper ta med expeditionspackningen!

/K
 
Risker på Haut Route

Carvingkimbo & andra som gått HR,
Jag planerar att gå HR solo och funderar över riskerna. Jag har gått delar av HR förut och har hyfsad erfarenhet av tur och offpist åkning.
Förutom risken att vara ensam om det händer något så har man ingen repkompis. Frågan är vad som är största risken. Tänker gå sträckan Bourg-St_Pierre till Zermatt. Hur stort var behovet av att ha repkompis? Var Otemma eller andra glaciärer svåra/mycket sprickor?

/T
 
Re: Risker på Haut Route

tutts; sa:
Carvingkimbo & andra som gått HR,
Jag planerar att gå HR solo och funderar över riskerna. Jag har gått delar av HR förut och har hyfsad erfarenhet av tur och offpist åkning.
Förutom risken att vara ensam om det händer något så har man ingen repkompis. Frågan är vad som är största risken. Tänker gå sträckan Bourg-St_Pierre till Zermatt. Hur stort var behovet av att ha repkompis? Var Otemma eller andra glaciärer svåra/mycket sprickor?

/T

Hmm..

Trilla ner i sprickor är nog största risken och det är där du behöver en repkompis. Lavinfaran är relativt liten ( mest långamma blötsnölaviner på sydsluttningar) och om du inte ger dig ut i dåligt väder borde inte routefinding vara något problem. HR klassiska vägen är ju lite av en motorväg i säsongen. Glaciererna i april är ju fortfarande väldigt våta och snöbroarna rätt så stabila, men ändå, trillar du ner och är ensam så är det med stor sannolikhet kört. Personligen ger jag mig aldrig ut på våta glacierer ensam så därför är mitt råd att fråga någon grupp om du kan haka på. Hade du åkt lite senare kunde du ha hängt på oss. Vi går från Cham 5/4 över Grand Lui och beräknar att komma till Valsoreyhyttan 8/4.

Klas
 
Med reservation för att jag minns fel vad gäller namnen (sitter inte med kartor i handen) så tycker jag så här:
Från Plateau du Colouir så är normalvägen Mont Durandglaciären iofs ganska sprickrik, men kändes ändå ganska odramatisk (håll till höger), däremot kan det vara lite lurigt att hitta ner i dalen därefter.
Otemmaglaciären kändes fullkomligt odramtisk och stabil.
Ner från Col d´Valpeline så ska man nog ta det lite lugnt även om åkningen i sig är grym, stanna ofta och kolla. Just i detta området, ovan och på Stockjiglaciären är det faktiskt en del lavinrisk, men det är väl mest troligen som Klas skrev, långsamma slablaviner och snöras.

Om man nu inte av någon särskild anledning måste gå själv, så är det väl alltid rekommenderat att vara flera på sådana här turer.

/K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
John_T Någon som har erfarenhet av Black Diamond Prime pjäxor? Skidalpinism 1
John_T Erfarenhet av Ortovox X1? Skidalpinism 4
helena lundqvist Randonee skidor Frankrike Skidalpinism 2
Therese1983 Klassisk turskida eller randonee Skidalpinism 1
forslund Randonee runt trysil Skidalpinism 4
Jejja Randonee- eller slalompjäxor? Skidalpinism 6
Urkan Randonee- eller Slalompjäxor? Skidalpinism 2
mo9jan Randonee med UCPA? Skidalpinism 4
wavesurfer77 Randonee Bindnigens historia? Skidalpinism 3
nils73 Randonee utrustning från globetrotter.de Skidalpinism 0
unisoldier RANDONEE !?? Skidalpinism 1
jaffo randonee Skidalpinism 3
okee Vet någon var man kan hyra randonee utrustning. Skidalpinism 3
komin Behöver hjälp, Tips!(Storskor-randonee) Skidalpinism 0
Nån som provat Garmonts randonee pjäxor??? Skidalpinism 1
Therese1983 off-pist program i Alperna/Chamonix utan boende inkluderat Skidalpinism 7
Joel_P Snötillgång Chamonix Skidalpinism 0
Kimbloo boende chamonix Skidalpinism 1
OKW Pris Bergamo-Chamonix Skidalpinism 7
mahj Hyra randonneutrustning i Chamonix? Skidalpinism 1
madir Sugen på offpist i Chamonix? Skidalpinism 1
niklasg1 Hur lång är säsongen i Chamonix? Skidalpinism 1
cirkus till chamonix Skidalpinism 2
uppkastaren Sesongskort i Chamonix Skidalpinism 2
Sässong i Chamonix... Skidalpinism 1
nickeB Jobb och boende i Chamonix Skidalpinism 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.