Randonee- eller slalompjäxor?

Hej

Har köpt mig randoneebidningar men osäkert på vilka pjäxor jag skall köpa, randonee eller slalompjäxor. Per idag är mitt användningsområdet är ca 50% i backen, ca 25 % offpist och ca 25% topptur. Vilka pjäxor bör jag prioritera?
 
Mina randoneepjäxor skulle mer än väl räcka för den mesta piståkningen. Hur hårt kör du i pisten? Behöver du verkligen pjäxor som är stabilare än en par randonee-plastpjäxor?

Flera bergsguider jag åkt i Frankrike med åker hela dagarna i rondonee-pjäxor. Då talar vi om liftburen åkning i och utanför pist till mer än 80% (vanligen offpistgrupp med UCPA i Argentiere) och väldigt lite på skidor uppför. Har även sett många pistörer med randopjäxor. Jag antar att om man jobbar i pjäxor vill man ha lite mer komfort än "absolut fotgrepp".

Å andra sidan ska du kanske ta min råd med en nypa salt då jag själv stortrivs i mina gamla bakistegspjux SX91E, tillkarvade efter mina fötter och dess knölar. Att gå uppför med dessa uppknäppta går finfint. Men även mina Scarpa Denali är sköna, även utför i pisten.
Och är min häl lös så är pjäxan av läder med två metallspännen.....

Ditt val!

/Patrik, gammaldax eller heter det kanske old-school nuförtiden ;-)
 
Nu finns det ju rando-pjäxor i hela spektrat från riktigt lätta för skidalpina tävlingar till sådana som i princip erbjuder alpina prestanda. Jag har själv ett par Lange super blaster med 120 i flex som i princip är en alpinpjäxa men som har "gå-läge" samt ett par lättare Garmont Helium som är en mer renodlad randopjäxa. Att tura med en renodlad alpinpjäxa är inte kul pga skaftvinkeln som gör det väldigt jobbigt särskilt om man behöver tura på platten. Med det du beskriver skulle jag kolla på modeller som t ex Lange super blaster, Salomon quest, Garmont Radium, Technica the Agent eller kanske nån av BD´s stabilare modeller.
 
Vad har du

för pjäxerfarenheter innan? Får du t ex problem med skav över vadmuskeln måste ju det vägas in i skaftvalet.

Lätta och gåvänliga pjäxor är inte fel, frågan är hur mycket stabiltet i pist och högfart du missar och om du överhuvudtaget skulle bry dig om det..

Thure
 
Tack för tipsen allihopa, kanonbra!

Eftersom jag inte är någon värsting i backen är det kanske inte så nödvändigt med dem stivaste av dem stivaste. Vad jag förstår så är dagens randoneepjäxor mer "kombipjäxor" än vad dem var tidigare och passar därmed även till backekörning. Jag har haft en del problem med skavsår på sidan av foten så komfort är viktigt. Det lutar åt att jag går för ett par randoneepjäxor :)
 
Bra val! Eftersom du övervägde alpinpjuck antar jag att det inte är Dynafitbindningar? Byt genast till Dynafit, du ångrar dig inte. Mycket lättare och dessutom avsevärt stabilare än Diamir och Naxo.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Urkan Randonee- eller Slalompjäxor? Skidalpinism 2
Therese1983 Klassisk turskida eller randonee Skidalpinism 1
helena lundqvist Randonee skidor Frankrike Skidalpinism 2
forslund Randonee runt trysil Skidalpinism 4
mo9jan Randonee med UCPA? Skidalpinism 4
wavesurfer77 Randonee Bindnigens historia? Skidalpinism 3
nils73 Randonee utrustning från globetrotter.de Skidalpinism 0
unisoldier RANDONEE !?? Skidalpinism 1
phaggquist Erfarenhet - Randonee Chamonix - Zermatt ... Skidalpinism 8
jaffo randonee Skidalpinism 3
okee Vet någon var man kan hyra randonee utrustning. Skidalpinism 3
komin Behöver hjälp, Tips!(Storskor-randonee) Skidalpinism 0
Nån som provat Garmonts randonee pjäxor??? Skidalpinism 1
packåsna Storsylen från Norge eller Sverige? Skidalpinism 0
Claes_H Toppturer Lappland eller Narvik maj/juni Skidalpinism 1
en_knapp Toppturssällskap kring Hemavan eller Kittelfjäll Skidalpinism 0
nuddis Fullängds dragkedja i byxsidan eller inte? Skidalpinism 7
malaurin Glidvalla eller alpinvalla? Skidalpinism 3
515442 Topptur Jotunheimen igen, eller alternativ önskas Skidalpinism 4
Jennsa Speedalpinist; lokalt "öknamn" eller vedertaget begrepp? Skidalpinism 3
EHJ Skidköp - Rando eller Freeride ? Skidalpinism 14
b_luthman nyårstur, sånfjället eller skarvarna? Skidalpinism 1
skarped Randoneé-bindning eller alpine trekker? Skidalpinism 7
Charlotte_LL Med Langley eller Pathfinder till NA? Skidalpinism 1
olis börja åka med 4-åring, bräda eller skidor? Skidalpinism 7
dennis_h Telemark eller randonné? Skidalpinism 10
Telislinkan Spade plast eller Aluminium blad? Skidalpinism 8
perra_pop SLAO eller AAA lavinkurs !? Skidalpinism 7
pajoon Rep, 10.5 klätter eller 8.5 glaciär. Skidalpinism 11
uppkastaren Lavinsändare: analog eller digital Skidalpinism 10
esno Skidor på sidan eller ryggen ? Skidalpinism 4
tango rossignol sommet för tunga eller? Skidalpinism 1
mistral Vanliga slalompjäxor Skidalpinism 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...