RANDONEE !??

Hej. Är än så länge ganska obekant med randonee, men tror mig iallafall förstått att utrustningen är nästan som en slalomutrustning bara att man kan lossa bindningen back vid skidning uppför, eller har jag missförstått det åxå? :) Här kommer några frågor jag funderar över:
1. Vad menas med "storskor"?
2. Kan en randonee-sko användas i en slalombindning och vice versa?
3. Kan telispjäxor användas i en randonee-bindning?
4. Kan man - om man så önskar - åka utför med lös häl med randonee-utrustningen - alltså använda den för att åka telemark??
5. Kan man använda en telisskida till randonee-utrustning och vice versa - eller är det olika karaktär på skidorna angående spänst, sväng osv.

Vet ni kanske om någon sida som behandlar ämnet randonee? Tacker hjärtligt för svar!
 
Mmm, jodå, alla är vi barn i början :)

1. Vad menas med "storskor"?
Klätterskor för bergsbestigning eller isklättring. Ofta med helt stel sula (stegjärnsfast) och ibland med löstagbar innersko, som en alpinpjäxa. Storskor finns både i plast och läder/syntet.

2. Kan en randonee-sko användas i en slalombindning och vice versa?
Ibland, men inte alltid. Rando skon har böjd sula fram vilket ofta resulterar i att de inte passar så bra i alpinbindningar. Det omvända går inte heller så bra, men fungerar i allmänhet bättre.

3. Kan telispjäxor användas i en randonee-bindning?
Nej, aldrig. Nordic Norm läppen (75mm läpp fram på pjäxan) gör denna kombination olämplig.

4. Kan man - om man så önskar - åka utför med lös häl med randonee-utrustningen - alltså använda den för att åka telemark??
Nej. Rent praktiskt är det väl bara att försöka, men det går inte så bra. Kännslan försvinner helt i bargsskidan som bara flaxar omkring. Rando bindningen har rotationspunkten framför foten, telemark någonstans under trampdynan.

5. Kan man använda en telisskida till randonee-utrustning och vice versa - eller är det olika karaktär på skidorna angående spänst, sväng osv.
Går utmärkt. Har själv gått många långa mil på mina telisar. Rando är klart effektivare och möjliggör bättre steg, men jag gillar ändå telis.

Du kan söka bland formumen här på utsidan så hittar du allt du behöver veta om utrustningen. Tänk på att rando och turande allt som oftaskt sker utanför pistat område. Kunskap om snö och laviner är mycket viktigare än kunskap om utrustning etc. Gå gärna en kurs om du vill lära dig mer.

Lycka till.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.