Randonee med UCPA?

Hej! Funderar på att åka på någon av UCPA:s randoneeresor. Då jag inte pratar franska vore det kul att veta om det komemr att vara några fler svenskar i samma grupp. Har någon mer samma ideer som mig? MVH Johan
 
kul

Låter kanonkul men min franska sträcker sig inte mycket längre än till baguette.
Har du några tider/datum, plats samt priser för tillställningen?
Har åkt bräda, slalom och kände lite på telemark i vintras.
 
Franska

Dom turer som finns i det svenska programmet brukar ha grupper som helt eller till större delen består av svenskar. Att åka på en sådan är nog inga större problem om man inte kan franska, även om engelskakunskaperna hos guiderna naturligtvis varierar. Att åka de franska turerna (det finns rätt många, den som är intresserad kan kolla på http://www.ucpa.fr) blir nog rätt knepigt.
 
Ahha! Det är alltså som i övriga grupper att det är många svenskar som även åker randonee. Språkförbistring går oftast att överbrygga. Känns bara lite tveksamt om man skulle bli enda svensk. Vad gäller veckor att åka vet jag att v.10 är bokad med isklättring.
 
Supernöjd

Hej,
jag åkte på en sån vecka i vintras (Argentiere v8). Precis som tidigare svar gissade, så när man bokar en rando-vecka ur svenska katalogen så blir det nog tillräckligt med svenskar för att bilda en egen grupp (eller flera).

Vi var 2 svenska rando-grupper samtidigt, kan inte svara exakt för den andra gruppens sammansättning, och vår var helt uppfylld av mitt eget kompisgäng så det går väl inte heller att dra några slutsatser från.

Men vi var väldigt nöjda! Klart värt att prova på en rando-vecka om man vill ha lite omväxling till liftåkandet, och komma till ställen i bergen som i alla fall inte jag hade kommit/vågat till utan guide.

Enda begativa kritiken jag/vi hade var att vår guide kanske var just mest guide. Vi trodde nog att man skulle få lära sig mer, mer "kurs" alltså. Nu var det mest ett säkert ledsagande till guidens egna favoritställen. Inte helt fel det heller, iofs. Beror väl på vad man hade förväntat sig!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.