Randonnee med UCPA

Jag funderar lite på att anmäla mig till en av UCPAs randoneetur i vår, helst skulle jag nog vilja till Italien och nationalparken Grand Paradis. Jag har gjort ett par turer med helfranska grupper i Schweiz och Frankrike med men hittills aldrig åkt med nån helsvensk grupp.

Har någon här åkt med, eller vet hur erfarenhetsnivån i dessa grupper vara? Är alla mer eller mindre nybörjare på randoneeskidor? Samtliga turer som finns i det svenska programmet verkar ju rätt tuffa, och i mina ögon egentligen inte alls speciellt lämpade för nybörjare?
 
Jag gör samma reflektion, att grupperna verkar tuffa.

Det låter på ditt inlägg som att du hittat grupper som är ute en längre tid men med lägre krav på förkunskaper? Förhoppningsvis inte med lägre vilja.


vilka turer är det i så fall?
 
När Fransmän skriver "mycket god kondition krävs" så menar de nästan elitnivå. De är inte mycket för att vänta på de svagaste i grupperna. MEN ofta finns det "absolutement debutant" grupper med UCPA. De är mer normala. Många av UCPA-guiderna är mycket duktiga och kommer att hinta dig om din nivå räcker eller ej.

Har gått UCPA alpinism 1 & 2 och är nöjd med UCPA.
 
Nöjd!

Har gått några UCPA-kurser, Argentiere :

"Toute Neige": typ "Offpist for dummies", kul att komma utanför pisterna under rutinerad guidning.
"Randonnée nybörjare": dagsturer med Argentiere som huvudsaklig bas, vi gjorde 2 dagar med 1 natt emellan kring S:t Bernhard.

Förra vintern STF:s rando-kurs uppe vid Kebnekaise, 2 nätter i Tarfala.

Nu i vinter blir det turen "La Silvretta" med UCPA (finns på den franska/internationella sajten). Detta blir första gången fullt ut med stuga-till-stuga-turer, så då gäller det ju att vara i god form!

Mina erfarenheter kanske inte är helt användbara, vi har varit kompisgäng som har åkt tillsammans och hamnat i samma grupper eftersom vi har tillräckligt lik förmåga, 2-4 i gruppen har varit "nya människor". Men ändå! Om det kan vara till någon ytterligare hjälp att förstå kravnivåerna så kan jag nämna att mitt gäng mer eller mindre består av tjejer, inga tuffa stålmän alltså.

Går man de kurser som uttryckligen säga vara riktade mot nybörjare så ska det väl funka för de flesta som är normalbegåvade skidåkare, och gärna med lite vanlig utevana och sunt förnuft också.
Vi fantiserade om att gå Chamonix-Zermatt någon gång, och försökte börja lite stegvis med att lära oss tekniker etc. Lite "randonnee-karriär", typ! Därför ordningen, "Toute Neige", "Rando nybörjare", "Rando nybörjare Keb", nu "La Silvretta".

När vi gick Rando nybörjar-kursen frågade vi guiden vad han tyckte om drömmen om Chamonix-Zermatt, han skrattade inte åt oss men rekommenderade "La Silvretta" som en enklare, men nog så vacker, tur.

Man har ju även en första dag med "harmonisering", då blir man bedömd om man har förutsättningar att klara kursen eller inte. Annars får man ju bara hoppa över i någon vanlig skidgrupp, inte så farligt? Då var det ju det man behövde! Man får väl vara lite prestigelös och lita på guiderna. Därför man går kurs ju!
 
Rando med UCPA

Det låter på ditt inlägg som att du hittat grupper som är ute en längre tid men med lägre krav på förkunskaper? Förhoppningsvis inte med lägre vilja. vilka turer är det i så fall?

Dom flesta turer i UCPAs franska katalog (www.ucpa.fr) har färre höjdmeter på programmet än turer som Chamonix-Zermatt eller Grand Paradiso. Svårighetsgraden och erfarenhetskraven är dock mer kopplat mot hur svårt det är att ta sig upp (måste man klättra, använda stegjärn eller behärska lappkast i brant lutning?) De turer jag åkt på har haft måttliga konditionskrav (sällan mer än 1000 höjdmeter på en dag), inga större krav på utförsåkningen, men vissa krav (tidigare randoerfarenhet) på tekniken uppför. Jag har aldrig varit ute mer än en vecka i taget. Dom turer som jag, eller kamrater till mig åkt med på är:

Randococktail; nybörjarkurs i Argentiere, dagsturer i omgivningarna, övernattningar på centret i Argentiere
Wildstrubel, fin tur i bergen ovan för Cranz-Montana i Schweiz, alla nätter utom en i samma hytta (vilket ger möjligheten för dom som tagit med för mycket, att dumpa onödig packning i hyttan)
Autours du Grand St Bernard, en veckas boende vid St Bernardsklostrets härbärge i Schweiz med dagsturer kring detta.
Haute route de la Claree, tur utgående ifrån Serre Chevalier i låglänt terräng, måttligt med höjdmeter, ny stuga varje natt.
La traversee des domes de la Vanoise, fin men lite tuffare tur utgående ifrån Pralognan (en bit, 5 mil? söder om Chamonix)

Till dom som ska gå turer i alperna (vilka lyckostar :)) har jag följande tips:

1) Minimera packningen. Vissa saker måste ju med, men det har en tendens att bli alldeles för mycket. På min första tur tror jag att jag hade med 8 kg egen utrustning, hälften hade varit lagom. Ovanpå detta ska man bära vatten, säkerhetsutrustning och proviant (man har oftast med hela veckans lunchmat (bröd, ost & chark) i ryggsäcken.

2) Medtag termos eller vattenflaska i metall. I hyttor utan vattenkran brukar det smältas snö som man får tillbaks i form av sött, varmt te när det är det är dags att bege sig ut. Plastflaskor gör det hela bökigt.

PS. Någon "harmonisering" har jag aldrig varit med om på en randotur. När man väl står på skidor är centret oftast långt borta ...
 
Senast ändrad:
nivåern är klart överskattade..
svenskarna kommer dit laddade till tänderna, fransmännen är bra, men det är 20% av dem som definitivt ligger under kraven.

har både gjort toute neige & haute route..

framförallt i haute route ör det kondisen som är avgörande, skidförmågan är bra om man tar sig ner för det mesta, men inget var extremt brant. Svårare partier gick vi runt/undvek vi.
Flera som gjorde HR hade aldrig kört randonee förut (säger inte att man ska göra så).

/A
 
gjorde haute route i 2005 och det var min førsta randonne tur. jag gikk på telis skidor(har gått øver till randonne nu) och trænade lite i skidbackarna gjennom att gå upp. hadde før stor ryggsæck på turen, hitta en som passar deg.(den var knapt halvfull) pga att jag inte hadde någon annan sæck. vikten var på ca 10 kilo, næsta gång ær den på max 6 inkl spegelreflexkamera... jag trænade med en sæck på 15 kilo før att vara lite øver beredd på vikt. samt att på 2 - 3000 meter højd så kænns det som att den væger mer.

det som ær bra att ha med seg(sen får du sjælv vælga): rena stumpor(viktigt), ombytte til stugan, massa solkræm, skidglasøgon och 2 solglasøgon(mørka glas, ett par i reserv) kamera, kniv(multiverktøy)extra snacks(jag brænner normalt en ca 4000kcal om dagen, har høg førbrænning, på turen brænde jag ca 10000 kcal om dagen). sedan får de en packlista av rese arr.

som sagt var jag nybørjare men det som ær viktigt: var ærlig nær guiderna fråga om din erferenhet, då hamnar du i en grupp som passar deg. om du inte har så mycket erfarenhet , ja då slipper du gå med racingfolk och kænna att du sakkar ned tempot och sjælvklart omvændt.

ha en god tur.
robert
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zanna_84 Någon som vill åka med ucpa?? Skidalpinism 4
hbc_backlund Resa med UCPA? Skidalpinism 23
mo9jan Randonee med UCPA? Skidalpinism 4
BigStef Oberland-Bernois med UCPA... Skidalpinism 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.