Turer runt Tyin-Filefjell

Fick, av andra trådar på forumet, intrycket att Tyin-Filefjell verkar vara ganska populärt område för toppturer. Dessutom verkar det vara ett av få ställe i Norge som har hyfsat med snö i år.
VIlka toppar brukar ni gå på? Jag har tittat lite på norgesglasset och tyckte inte jag hittade några självklara alternativ. Tacksam för tips, då jag lurar på att åka dit.
 
...men det går bra!

Men det går bra att gå toppturer i detta område. Vi var två pers som drog dit ock tältade nu i påsken som var. Men vist, just runt filefjell så är det ju inte superspetsiga toppar -men många kanonfina åk om naturen vill....skitväders område -> mycket snö som sagt. Toppiga fjäll hittar man ju mer norr om tyin-vattnet man kommer.

Men just runt filefjell så är det ju lätt-tiljängligt med att parkera bil och lifta tillbaka om det behövs, och slå upp tält om man vill ha nära till en pub om man vill.

Men det var ju turer ja.
-'Skorsnosi', är toppen på stupet mitt imot skidanlägningen. Från den kan man köra så tajt som möjligt mot anlägningen, en luftig tur på dryga 400hm.Lättast går man upp via "baksidan", Och där i den dalen har du att göra en bra stund att spåra upp hela dalen, inte ett träd där bara öppna ytor.
-'Stölsnosi' har kul-kul körning vid mycket snö med lite klipptrix -inget överdävligt.
-'Västsidan om södra tyinvattnet....ofta lössnö pga att vinden "altid" kommer från väst.
-Östra sidan omvägen mellan tyinkrysset och tyinvattnet, har inte kört där själv, men fått berättat att där fint med bäckdalar och leklandskap. Man kunde vist börja uppe vid 'Måleggi' om man ville gå en del....

Turerna ligger på ca 3-400höjdmeter.....å vackert är där. HA DET BÄST!!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.