Fördelar med uppblåsbar kajak

Har länge funderat på uppblåsbart. Bra till klättring, grottning och vattenfärder på konstiga ställen. En billig, smidig, oöm sak som man kan misshandla.

Då jag kollade upp om min kajak kvalar in för just en sådan kom jag fram till att en kanot är öppen och en kajak har däck. Så var det definierat.
 
Wikipedia visserligen, men ganska kul.

Har länge funderat på uppblåsbart. Bra till klättring, grottning och vattenfärder på konstiga ställen. En billig, smidig, oöm sak som man kan misshandla.

Då jag kollade upp om min kajak kvalar in för just en sådan kom jag fram till att en kanot är öppen och en kajak har däck. Så var det definierat.

Ordet "Kajak" betyder på inuktitut "Farkost för män".
Detta enligt Wikipedia som kanske inte håller någon vetenskaplig verkshöjd men jag tycker det är ganska kul i alla fall.

Det innebär att ganska mycket "kvalar in"... ;)
 
AdvancedFrame Convertiblen såg väldigt intressant ut! Skulle egentligen passa mig perfekt och medföra att jag inte behöver tillverka eget spraydeck. Men jag tippar att det faller på torktiden.

Kan du skriva lite mer om dina erfarenheter med den, DK13? Främst angående torktiden. Vilken delar är det som torkar långsamt? Är det faktiskt nödvändigt att alltid hänga upp den på tork efter att man kommit hem? Jag bor i husbil, så isåfall funkar den inte för mig.

Annars ser den relativt fantastisk ut baserat på dom recensioner jag läst. Den blir dyrare än min tänkta Gumotex, men inte avskräckande mycket. Fördelen med Gumotex jämfört med väldigt många andra uppblåsbara är att dom är enkelt byggda utan massa småställen som samlar vatten, och själva materialet gör och dom torkar väldigt snabbt. Jag har hört rapporter om att det räcker med 10 minuter på en varm sommardag. Vissa recensioner jag lästa om Convertiblen skrev att det kunde ta flera dagar att få den helt torr. Är det faktiskt så illa?
 
Hej Mikael

Jeg tror Advanced Frame skulle passe dig perfekt. Till å være en oppblåsbar, er den helt OK. Båten er hovedsaklig PVC, så den skal ikke "henge til tørk". Først tar du golvet ut (separat luftkammer), og torker dette med en handduk. Så kan du bruke en stor svamp for å ta evt vatten ut av kajaken. Til sist tørker du båten med handduken. Den lille fuktighet som finnes kvar, tørker på minutter.

God tur :-D


Morten B










AdvancedFrame Convertiblen såg väldigt intressant ut! Skulle egentligen passa mig perfekt och medföra att jag inte behöver tillverka eget spraydeck. Men jag tippar att det faller på torktiden.

Kan du skriva lite mer om dina erfarenheter med den, DK13? Främst angående torktiden. Vilken delar är det som torkar långsamt? Är det faktiskt nödvändigt att alltid hänga upp den på tork efter att man kommit hem? Jag bor i husbil, så isåfall funkar den inte för mig.

Annars ser den relativt fantastisk ut baserat på dom recensioner jag läst. Den blir dyrare än min tänkta Gumotex, men inte avskräckande mycket. Fördelen med Gumotex jämfört med väldigt många andra uppblåsbara är att dom är enkelt byggda utan massa småställen som samlar vatten, och själva materialet gör och dom torkar väldigt snabbt. Jag har hört rapporter om att det räcker med 10 minuter på en varm sommardag. Vissa recensioner jag lästa om Convertiblen skrev att det kunde ta flera dagar att få den helt torr. Är det faktiskt så illa?
 
Jag hade en 1-manskajak från Advanced Elements ett tag. Var halvnöjd i början men surnade till mer och mer på diverse, inklusive de läckande småventilerna. Slutade med att jag i ett smärre vredesutbrott slängde den i soptunnan, inte en chans att jag ville sälja den till nån annan stackare. Gumotexen var av betydligt bättre kvalitet. Men ingendera skulle jag ens överväga att nyttja för att paddla över till Åland med. Framförallt inget från AE. Det är inte mycket mer än en paketerad badring. Hyr en snabbare (men stabil om det behövs) kajak för den färden är mitt råd.
 
Vad, mer specifikt, var inte bra?

Jag hade en 1-manskajak från Advanced Elements ett tag. Var halvnöjd i början men surnade till mer och mer på diverse, inklusive de läckande småventilerna. Slutade med att jag i ett smärre vredesutbrott slängde den i soptunnan, inte en chans att jag ville sälja den till nån annan stackare. Gumotexen var av betydligt bättre kvalitet. Men ingendera skulle jag ens överväga att nyttja för att paddla över till Åland med. Framförallt inget från AE. Det är inte mycket mer än en paketerad badring. Hyr en snabbare (men stabil om det behövs) kajak för den färden är mitt råd.

Vilken modell var det som du hade och vad var det som inte var bra med den?
Jag tycker det ser ut som det skiljer ganska mycket på de olika modellerna.
Jag tror kompisen sneglar på modell AE1007-R.
Ska jag avråda kompisen med segelbåten (se tidigare i denna tråd) från köp?

thomas
 
Vilken modell var det som du hade och vad var det som inte var bra med den?
Jag tycker det ser ut som det skiljer ganska mycket på de olika modellerna.
Jag tror kompisen sneglar på modell AE1007-R.
Ska jag avråda kompisen med segelbåten (se tidigare i denna tråd) från köp?

thomas

Vi har tidligere solgt opblåsbare båter/kajaker fra Advanced Elements og fra Grabner. Vi hadde veldig få problem med AE-kajaker, men du skal være klar over at det er et "billig" alternativ og at du får hva du betaler for. Til pengene er det ikke noget dårlig alternativ.

Gumotex kjenner jeg ikke, men jeg vil varmt rekommendere Grabner produkter. Vi leverte bl.a. Grabner til et par expeditionsbolag med aktivitet i Grønland, og hadde kun nøjde kunder.
Grabner´s båter er høg kvalitet, producert i armert rågummi. De er tunge, men har stor lastkapacitet og er otroligt stryktålige. Grabner koster også det dubble av hva en AE kajak koster.

Morten
 
AdvancedFrame Convertiblen såg väldigt intressant ut! Skulle egentligen passa mig perfekt och medföra att jag inte behöver tillverka eget spraydeck. Men jag tippar att det faller på torktiden.

Kan du skriva lite mer om dina erfarenheter med den, DK13? Främst angående torktiden. Vilken delar är det som torkar långsamt? Är det faktiskt nödvändigt att alltid hänga upp den på tork efter att man kommit hem? Jag bor i husbil, så isåfall funkar den inte för mig.

Annars ser den relativt fantastisk ut baserat på dom recensioner jag läst. Den blir dyrare än min tänkta Gumotex, men inte avskräckande mycket. Fördelen med Gumotex jämfört med väldigt många andra uppblåsbara är att dom är enkelt byggda utan massa småställen som samlar vatten, och själva materialet gör och dom torkar väldigt snabbt. Jag har hört rapporter om att det räcker med 10 minuter på en varm sommardag. Vissa recensioner jag lästa om Convertiblen skrev att det kunde ta flera dagar att få den helt torr. Är det faktiskt så illa?

Torktiden är inte lång. jag brukar låta delarna hänga över natten. Det kanske inte är nödvändigt men jag vill inte att kajaken ska ligga fuktig i väskan och riskera att det bildas mögel.
Sen blir den ju olika mycket blöt efter turerna. så alla delar behövs inte altid hängas upp.
Låter man den ligga ute i solen så torkar den fort och man behöver kanske inte ens ta ut alla delarna.
När jag är ute på flerdagarsturer så bryr jag mig inte om att torka den. det är bara när jag ska ha den nerpackad och stående i garderoben som jag vill att den ska vara torr.

AE convertible är inte så lätt att bära runt på i den väskan som medföljer. Att bära runt på 20-25 kilo i en hand blir rätt jobbigt. Jag har köpt en hopfällbar kärra att transportera väskan på om jag behöver transportera den långt från bilen.

Jag har inte haft några problem med ventilerna på min
 
Skriv gärna en recension när du bestämt dig och provat ut kajaken. Är själv lite sugen på en uppblåsbar modell så några tips skulle inte vara fel.
 
Hej!

Jag köpte en AE expedition efter att jag lästa dessa trådarna i sommras. Jag blev riktigt sugen på en kajak och en uppblåsbar kändes som det bästa alternativet trots varningarna från vissa erfarna.

Grym upplevelse för en nybörjare som aldrig paddlat förut att kunna ta sig ut och utforska längs kusten. Viss irritation innan man lärde sig själva monteringen och fick det att fungera bekvämt, när jag är klar så slänger jag in den i garaget så får den torka där. Inte så jobbigt.

ouppblastkajak.jpg


Nästa år kanske det blir en kurs och en "riktig" kajak:)

Mvh
Christofer
 
Gumotex Safari

Har en Gumotex Safari sedan ett antal år. Är mycket nöjd med kvalitén, instämmer helt i Jamo:s omdöme ovan.

Den är väl inte den mest brukade kajaken av mina tre (har en havs och en fors också), men den har två distinkta användningsområden:

- Göra kortare turer runt segelbåtens förtöjningsplats. Segelbåten är visserligen lång men smal och trång, inte plats för vanlig kajak.
- Vågsurfing för nybörjare. När jag har varit och surfat i t.ex. Klitmöller, har Safarin fått hänga med och använts av familjens ungdomar, gäster osv, som inte behärskar roll men ändå vill leka lite i vågorna. Med Safarin (eller vilken annan sit-on-top som helst, men nu äger jag Safarin) har dom kunnat ha kul och känna på surfing, och själva kunnat ta sig tillbaka upp efter kapsejsningar.

Nytt användningsområde: Tjänstekajak. I det företag jag driver vid sidan av mitt ordinarie jobb, servar jag mini-reningsverk. En av mina kunder har verket på en svårtillgänglig udde i en sjö. Safarin ska få åka med i servicebilen och användas vid arbete där. Kunde jag inte haft en vanlig kajak till det? Jo, men Safarin kan ligga inne i bilen, i sin väska, i beredskap. Vill inte ha en vanlig kajak på biltaket jämt. Och, det ska erkännas, jag tycker helt enkelt Safarin är en kul sak,. som jag gärna hittar ursäkter för att plocka fram... *L*

Jens
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eos Wing paddel fördelar??? Paddling allmänt 23
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
Nirrebosse Uppblåsbar flytväst. Paddling allmänt 6
Jote Uppblåsbar kajak - Advanced Elements Paddling allmänt 9
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Niak65 Uppblåsbar kanot/kajak Paddling allmänt 18
hs Uppblåsbar kajakbrygga? Paddling allmänt 1
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
JohanLund Uppblåsbar kanot? Paddling allmänt 11
Tobbelar Uppblåsbar kajak?? Paddling allmänt 8
Ullis71 Vikbar/uppblåsbar kajak Paddling allmänt 18
peter1969 Uppblåsbar flytväst? Paddling allmänt 35
Spinspider Paddelflottör - uppblåsbar eller skumplast? Paddling allmänt 33
guhj Hyra uppblåsbar (eller möjligen falt-) kajak? (Sthlm) Paddling allmänt 2
David_ uppblåsbar kajak Paddling allmänt 8
Monica P Uppblåsbar kanot SEVYLOR Paddling allmänt 10
bengtfalke Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 1
lilonjo uppblåsbar kanot Paddling allmänt 8
traser Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 18
realout Flottör - fast eller uppblåsbar? Paddling allmänt 1
1145 Packsäck/flythjälp - konisk och uppblåsbar Paddling allmänt 5
bunte Uppblåsbar rysk kajak... Paddling allmänt 9
blondin Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 9
torbjorn Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 2
uppblåsbar flytväst Paddling allmänt 5
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 2
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4

Liknande trådar