Uppblåsbar kajak

Är det någon som har erfarenhet av uppblåsbara kajaker, dvs seriöst byggda. Positivt/negativt, hur de går i vatten etc etc?
/Jonas
 
Bra till vissa ändamål

Har tämligen nyss köpt en Gumotex Safari (hos Kajakcenter i Grebbestad), en uppblåsbar kajak utan skelett. Se http://www.gumotex.com/index.php?typ=GUK&showid=129

Syftet med mitt inköp är att ha en sit-on-top för lekfulla turer men framför allt för surf. Har även en hård surfkajak (rättare sagt en forskajak), men dels är vi ibland två som ska surfa, dels vill jag kunna ta med en kajak ut i segelbåt osv.

Hittills är jag mycket nöjd. Safarin är välgjord, av kraftig duk (ungefär som en gummiroddbåt) och med bra beslag, ventiler etc. Rejäl sats lagningslappar medföljer. Allt levererat i en bra ryggsäck, vikt cirka 12 kg.

Pump medföljer ej, men Mats i Grebbestad tipsade om att Biltema har bra pump för kr 70:-. Det stämde.

Sittkomforten är hög, och tack vare de ställbara lår-remmarna har man bra kontakt och kontroll för kantning, höga stöd osv. Kajaken är en smula bred, och jag har kort paddel, så det blir en del viftande, men inte störande.

Precis som med forskajaken är det jobbigt att paddla någon längre sträcka rakt fram. Sätter man på den tillhörande fenan (kraftig, rostfri pjäs) blir det mycket bättre. Fenan fungerar fint även vid surf, bara man inte landar platt på berget...

Rolla har jag inte lyckats med ännu, Safarin är mycket stabil i upp-och-ner-vänt läge. Men höga stöd går lätt, sidosurf likaså. Och istället för att rolla efter kapsejsning kan man ju bara kliva i och sätta sig igen - det är fördelen med en sit-on-top.

Summa: Har man bruk för den speciella egenskapen att kunna packa kajaken i en ryggsäck, är Safarin bra. Annars kan man lika gärna ha en hård surfkajak.

hälsningar
Jens
 
Faltkajaker!

Vet nu inte vad du tänkt ha din kajak till. Men själv har jag de senaste åren tittat en hel del på olika lösningar för ihopfällbara havskajaker. Kom dock ganska snart fram till att uppblåsbara kajaker inte är ett alternativ till de vanliga havskajakerna med hårt skal. Tittade bla. på Gumotex Seaker som var lite längre och hade små stuvutrymmen.
http://www.gumotex.cz/index.php?typ=GUK&showid=211
Nerpackad var den relativt kompakt men vikten på 33 kg var ca tio kilo(!) tyngre än motsvarande glasfiber kajak! Håller dock med Jens om att den nog är bra som "lek-låda"!

Valet föll slutligen på en faltkajak från Feathercraft!
http://www.feathercraft.com/wisper.php
Bara lite dyrare än motsvarande uppbåsbar modell men med halva vikten (17 kg!). Detta gör att man orkar bära med sig all camping utrustning, mat etc som behövs för en tur!
Blir dock billig i längden om man vill klara sig utan bil och/eller ha kajaken i hemmet. Mycket flexibel då man via kollektiva färdmedel kan starta och sluta turerna på olika platser alt. ta med kajaken på utlands semestern!!!
http://www2.utsidan.se/faltkajak/fordelar.htm
[Ändrat av theDude 2005-05-30 kl 21:14]
 
En AE Airframe kanske?

Jag har denna sedan någon vecka tillbaka:

http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=2106

Som jag skriver i recensionen är det ingen raket men den är kul. Väldigt trygg, än så länge har jag bara gjort några svängar i Mälaren men den ska ut i skärgården också snart. :) Den är relativt billig, en Klepper vore inte dumt kanske men de kostar ju några gånger mer.
 
Billig fältkajak

Vet någon var man kan få tag på en billig fältkajak? Säljer inte försvaret sina ibland?
 
Faltkajak inte uppblåsbar kajak

Bara för att stävja eventuella missförstånd ... en faltkajak är som Peter också framhåller inte en uppblåsbar kajak.

Många faltkajakmodeller har längsgående luftkammare. Kamrarna kom första gången 1951 när Klepper lanserade Aerius.

Syftet med luftkamrarna är inte bärkraft utan att få en smidigare montering. Faltkajaker utan luftkammare (tillverkas än idag av tex Pouch) kräver ett tajt skinn som passar precis över skelettet - med luftkamrarna kan man sy ett lösare, mer snabbmonterat skinn som stramar åt kring skelettet när man efter monteringen blåser upp kamrarna.

Sekundärsyftet är att ge viss extra stabilitet men det gäller bara vid rejäl slagsida - luftkamrarna ligger en bra bit ovanför vattenlinjen.

Diskussionen om luftkammare eller inte - det är att öppna Pandoras ask bland faltkajakpaddlare.
 
Billiga faltkajaker

Per, billiga faltkajaker - militära kajaker har körts riktigt hårt. Sjösatts fullpackade från helikopter från 3 meters höjd, den typen av övningar. Föreslår att du istället köper begagnad av civilist, de brukar dyka upp regelbundet på annonssajter. Även stor marknad i Tyskland, t ex via ebay eller faltboot.de.

Är skinnet på den begagnade helt slut efter 25-30 års padddling, räkna med 8000-15000 för nytt skinn. Kolla på min hemsida, en del tips om begagnade kajaker: http://www2.utsidan.se/faltkajak/underhall.htm
Bäst i branschen är nog Markus Heise.
 
Uppblåsbara kajaker i Stockholm Kanotmaraton

Lite OT, men jag såg en bild på point65-siten om Stockholm kanotmaraton och noterade med viss förvåning att det ser ut som det fanns med några AE Airframe-kajaker i loppet! (Verkar vara 2 enmans och 1 tvåmans på bilden.):

http://www.point65.se/pics/skm_003.jpg

Nån som vet om de kom i mål, och vilka tider? Blev de klart sist eller?
 
Visst var Air-Frames med i maraton!

24 K1 Kort Herr 20 k

1 Ojala,Mika - STRUER CHASER 2:16:37
2 Albert Åkerman Waxholms kanotsällskap Point 65 2:19:11
3 Clas Gejke KS Ägir, Uppsala K1 Anita 2:19:58
4 Håkan Andersson KFK Södertälje VKN Off Shore 2:30:22
5 Persson,Mikael - Arktic Star 530 2:38:44
6 Torbjörn Henriksson - Point 65 2:45:47
7 Åkeson,Jonas - 2:48:45
8 karlsson,ingvar - havskajak orion 2:55:18
9 Lundvall,Leif IK Pressarna VKV Anita eller Lisa 3:06:16
10 Lasson,Ulf - 3:14:35
11 Hammarbäck,Jakob - 3:24:57
12 Angerd,Karl-Olof - Point 65 K1R 3:26:57
13 Wall,Kai Suomi Meloo ry 24 K.1 Men´s Short 3:37:28
14 Swedberg,Fredrik Gipp luftkajak Air Frame singel 4:12:00
15 Frisk,Johan Gipp luftkajak Air frame singel 4:14:50
 
Det är väl kanske inte det som är det mest intressanta utan det faktum att det var uppblåsbara kajaker med i Maraton!
 
Halv Marathon

Halv maraton.
Och visst säger det en del om kajakerna även om de med all sannorlikhet har bättre egenskaper på meritlista än just sina fartresurser.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
Jote Uppblåsbar kajak - Advanced Elements Paddling allmänt 9
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Niak65 Uppblåsbar kanot/kajak Paddling allmänt 18
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
Tobbelar Uppblåsbar kajak?? Paddling allmänt 8
Ullis71 Vikbar/uppblåsbar kajak Paddling allmänt 18
guhj Hyra uppblåsbar (eller möjligen falt-) kajak? (Sthlm) Paddling allmänt 2
tums Fördelar med uppblåsbar kajak Paddling allmänt 58
David_ uppblåsbar kajak Paddling allmänt 8
bengtfalke Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 1
bunte Uppblåsbar rysk kajak... Paddling allmänt 9
blondin Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 9
torbjorn Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 2
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Nirrebosse Uppblåsbar flytväst. Paddling allmänt 6
hs Uppblåsbar kajakbrygga? Paddling allmänt 1
JohanLund Uppblåsbar kanot? Paddling allmänt 11
peter1969 Uppblåsbar flytväst? Paddling allmänt 35
Spinspider Paddelflottör - uppblåsbar eller skumplast? Paddling allmänt 33
Monica P Uppblåsbar kanot SEVYLOR Paddling allmänt 10
lilonjo uppblåsbar kanot Paddling allmänt 8
realout Flottör - fast eller uppblåsbar? Paddling allmänt 1
1145 Packsäck/flythjälp - konisk och uppblåsbar Paddling allmänt 5
uppblåsbar flytväst Paddling allmänt 5
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.