Fördelar med uppblåsbar kajak

Jo, min tolkning av en kajak är nog ganska likadan som Thomas'. Men det spelar ingen roll vad man kallar dom egentligen. Ett sätt at ta sig ut och njuta av skärgården är vad det handlar om för min del iaf.

Om det är så att orsaken till att uppblåsbara inte är populärare är den orsaken som Rickard nämner så är det isåfall bara frågan om dålig marknadsföring.
Det är nämligen möjligt att göra alla dom sakerna som Rickard nämner med en enkel uppblåsbar som Gumotex Sunny. Folk använder dom till både en- och tvåveckorsturer, folk flyger jorden runt för att paddla på exotiska ställen med dom, och angående hållbarheten så har jag inte läst en enda sak om att folk skulle fått hål på dom(Sunny). Säkert sker det, och jag har inte sökt specifikt efter sådana tillfällen. Men bland all dom rader jag läst om Sunny så har jag inte stött på nån historia om punktering.

Vill man ha en täckt uppblåsbar och är beredd att gå upp några prisklasser så köper man en Gumotex Seaker eller Incept K40. Dom liknar mer på en traditionell havskajak också, om det är det man är ute efter.


Jag planerar att använda min kommande Solar 410c på många och långa turer i skärgården. Detta i tillägg till att jag kan använda den till alla dom saker jag beskrev i mitt första inlägg. Just därför tycker jag att fler borde öppna ögonen för uppblåsbara.
 
Jo, min tolkning av en kajak är nog ganska likadan som Thomas'. Men det spelar ingen roll vad man kallar dom egentligen. Ett sätt at ta sig ut och njuta av skärgården är vad det handlar om för min del iaf.

Jag planerar att använda min kommande Solar 410c på många och långa turer i skärgården. Detta i tillägg till att jag kan använda den till alla dom saker jag beskrev i mitt första inlägg. Just därför tycker jag att fler borde öppna ögonen för uppblåsbara.


Jag önskar dig lycka till och tycker att det är kul att det finns folk som vågar sticka ut hakan och visa att det finns massor av olika tekniker att paddla! Du använder uppblåsbar, några använder SOT, själv använder jag en roderkanot med stor sittbrunn. Vi använder olika paddeltekniker (plattpaddel, pedaler och vingpaddel) och olika farkoster men gemensamt för oss är tydligen att några anser att vi kör "oteknisk paddling" ;-)
 
Gumotex är väldigt tåliga i alla fall, bra kvalitet. Jag hade en Gumotex Safari några år, en kortare variant jag använde för vågsurfing ibland även för å kortare turer i skyddade vatten. Såg ut att vara nära nyskick när jag sålde den trots att den fick rätt många smällar av vassa klippor. Huvudventilerna var bra. Småventilerna för säten å fotstöd sämre men med ett multi-tool var det lätt att knipa åt hålet medan man skulle peta in "korken".

bc672cbc6f459be33970a05c0e3748ac.jpg


Den du köper lär väl vara lite snabbare och rymligare förstås. Men distanspaddling på öppnare vatten lär bli segt. Mycket vindfång å knappast lättdriven i övre fartregistret.

Visst är det smidigt med uppblåsbara dock, går ju fort att få dem paddelklara.

Själv föredrar jag fällkajaker (trä/alu-skelett med duk utanpå) för distanspaddling å öppna vatten. Sålt min Feathercraft Kahuna nu, funderar på nästa, har en offert på en Nautiraid Narak, kanske slår till på den.. Dock är ju fällkajaker lite omständigare att montera. Men ger mer "kajakkänsla" å andra sidan.
 
Kul med lite positiva inspel också!

Jag håller med om att sålänge man tar sig ut på vattnet så spelar det ingen roll vad man använder. Jag ska fortsätta att uppdatera denhär tråden när jag faktiskt börjar paddla. Känner att det behövs en tråd om uppblåsbara för att göra något åt fördomarna och få folk att faktiskt beakta faktiska fakta, istället för inbillade :)


Vindfånget överlag tror jag inte är såå jättestort på en Sunny eller Solar 410c faktiskt, beroende på vad man jämför med förstås. I rak motvind är fronten väldigt trubbig, men kajaken sitter ganska lågt i vattnet. Just att den sitter så lågt är nog ett större problem, iom att vattnet kommer in lättare då. Tror jag ska försöka fixa till nåt provisoriskt spraydeck av mitt ultralätta Golite Shangri-la tarp/tält. Om 410an är så bekväm att ligga i som jag tror så blir det säkert bra att bara spänna upp tarpen över kajaken när det är dags att sova sen också.

För att göra den mer lättdriven i övre fartsregistret så funderar jag på att satsa på grönlandspaddel. Måste bara hitta en bra 2-delad som inte ruinerar mig. Någon som har tips på en sådan?
 
...

För att göra den mer lättdriven i övre fartsregistret så funderar jag på att satsa på grönlandspaddel. Måste bara hitta en bra 2-delad som inte ruinerar mig. Någon som har tips på en sådan?

Att jag är negativ är inte till båten i sig, utan att den inte passar till den paddling som jag söker. Allt handlar om trade off. Vilka faktorer är viktiga och vad kan jag kompromissa med? Det finns säkert ett bra användningsområde för uppblåsbara kvalitetskanoter. Forspaddling, fiske och lättransporterad turbåt.

Det enda sättet att få en GP utan att betala flera tusen är nog att karva själv. Men det är ett trevligt litet helgprojekt som kostar dig max ett par hundra. Spana in Björn Thomassons hemsida för bra beskrivning. Med tanke på båtbredden inte för kort paddel.

http://www.thomassondesign.com/bygga/download

Om du skall ha den delbar bör du ha en samling som inte blir för bulkig, så handen kan glida över om du behöver använda paddeln långt ut.

Lycka till
 
Skrovet i sig är nog alltid lika tungdrivet vid en given fart men man kan kanske som du säger, minska muskelansträngningen med rätt paddel (typ, längd och vikt).

Jag har ju en Hobie kajak, och den är inte lättdriven men med pedaldriften använder jag benmusklerna istället och det är en väsentlig skillnad. Speciellt över längre tid.

Jag bifogar en länk med en pedaldriven uppblåsbar, inte billig tyvärr, men klart mer "lättdriven" än med paddel.

http://www.kajakfiske.nu/html/products/hobie-kayak-12s.html

mvh thomas
 
Delbar kajak, alternativ till luftkajak?

Mikael. Det finns också alternativet delbar kajak. Den får inte plats i en ryggsäck kanske men väl bak i bilen. Även en mindre bil av typen Prius tex. Jag har även åkt T-Bana och SL buss med en sådan! Extremt snabb att sätta ihop och ta isär. Prestandan i det styva skrovet och designen gör den lättdriven för sin längd.
Såhär skriver tidningen Outside om en delbar kajak (Point 65 Martini):
Portable kayaks are nothing new, but until now they've been expensive, a hassle to assemble, or both. That's why Point 65's Martini is so brilliant. Release a few buckles and presto: this 13-foot-8-inch tandem separates into three interlocking pieces that fit nicely in the back of an SUV or an apartment-building elevator. Paddling solo? Leave out the middle section to form a sporty 9-foot-4-inch single. Best of all, it's actually a good boat—stable when launching and landing, nimble on the water, and ready to swallow a weekend's worth of gear. It's also a heck of a lot tougher than traditional frame-and-PVC folding expedition craft. Our only question: Why hasn't anyone thought of this before? 77 pounds tandem, 49 pounds solo

http://outsideonline.com/gear/travel-ta-201104-point-65-martini-kayak-sidwcmdev_155048.html


Kolla även denna tråd:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=505088

Även här:
http://www.utsidan.se/cldoc/vinnarna-i-tavlingen-arets-outdoorprodukter.htm

Ps. jag är grundare av Point 65 som erbjuder denna typ av kajak men det finns fler delbara kajaker på marknaden.
 
Hobien ser fin ut, men dyr. Martinin ser också innovativ och fin ut och passar säkert bra för många. Den är dock inte lika mångsidig som en bra uppblåsbar, för mina behov iaf.

Jag kan ju beskriva hur jag har tänkt använda min i Oslo i sommar så kanske det blir lättare att se vad jag försöker få fram.

Först och främst kommer jag använda kollektivtrafik hela sommaren, och kajaken följer lätt med överallt iom att den är packad i en ryggsäck som väger 17kg. Ganska ofta kommer jag säkert ha med den till jobbet så jag kan sticka ut på vattnet så snabbt som möjligt om det är fint väder. Då är det bara att ta sig ner till närmsta vatten, pumpa i 10 minuter, paddla iväg.

Ibland kanske jag bjuder med en kompis, iom att det går lika fint att paddla den som singel eller dubbel. Vi kanske tar en tur ut till nån ö, eller så bare en kortare tur för att komma ut på vattnet och njuta av vädret. Vi kanske tar med lite mat och vin och sitter och har picknick i kajaken, vända mot varandra. Eller så ligger vi bara och njuter av solen, tar några dopp då och då och bara tar det lugnt.

En annan dag kanske jag känner för en lite längre ensamtur. Har jag inte jättemycket tid kan jag ta en av personfärjorna ut till någon ö, starta paddlingen därifrån, och sedan ta färjan tillbaka igen.

Ibland kanske någon av mina kompisar med barn vill låna kajaken. Det är väldigt svårt att få båtplats i Oslo och bara att ha något at ta sig ut på vattnet med är lite lyx. Iom att gumotexen är väldigt stabil så behöver jag inte oroa mig för att någonting ska hända, utan kan önska dom en bra dag på vattnet. Två vuxna plus två småbarn torde få plats ganska fint.

Mot slutet av sommaren är jag lite sugen på en ordentlig långtur. Sverige-Åland-finska fastlandet kanske. Bara jag får tillverkad ett bra spraydeck så ska det inte vara några större problem. Första dagen blir säkert lång, men dagsljus finns ju. Gäller att vänta in rätt väderprognos.



Annars har jag förresten snackat med Avatak i Italien ock kommer troligtvis beställa en tvådelad grönlandspaddel därifrån när det blir aktuellt. Men paddeln och kajaken får nog vänta lite tills jag kommit till Oslo och letat upp nåt jobb för sommaren. Bröt benet och slet sönder vristen när jag åkte skidor över nyår, så har inte kunnat göra någonting alls hittills i år. Blir bra att ha kajaken ifall det tar längre tid än beräknat innan jag kan börja springa.
 
Såg lite närmare på dom olika kajakerna från Hobie. Mirage-systemet ser faktiskt väldigt, väldigt smart ut. Packstorleken och priset är dock ingenting som passar mig för tillfället, men kanske nån gång i framtiden.
 
Jag har också funderat på varför uppblåsbara kajaker inte är populärare.

Jag köpte en sån här http://www.luftkajak.nu/AdvancedFrame-Convertible.html för 2 år sen och är mycket nöjd med den.

Jag ville ha en "vanlig" kajak men den uppblåsbara passade mig bättre. För jag ville ha möjligheten att kunna ta med min dotter ibland och eftersom jag bor i lägenhet så ville jag kunna förvara den i garderoben eller i förådet.

Den har många fördelar helt enkelt.

Enda nackdelen som jag ser det. är att varje gång man varit ute och kommer hem så måste den packas upp och plockas isär för att hängas upp på tork och det tar en hel del plats i lägenheten.

och visst, den är säkert tungpaddlad. Men jag har aldrig paddlat en "vanlig" kajak så jag vet inte hur stor skilnaden är.

Jag är ialf nöjd med den och har varit ute några flerdagars turer på egenhand med den.
 
Just den kajaken går en kompis och sneglar på.

Jag har också funderat på varför uppblåsbara kajaker inte är populärare.

Jag köpte en sån här http://www.luftkajak.nu/AdvancedFrame-Convertible.html för 2 år sen och är mycket nöjd med den.

Jag ville ha en "vanlig" kajak men den uppblåsbara passade mig bättre. För jag ville ha möjligheten att kunna ta med min dotter ibland och eftersom jag bor i lägenhet så ville jag kunna förvara den i garderoben eller i förådet.

Den har många fördelar helt enkelt.

Enda nackdelen som jag ser det. är att varje gång man varit ute och kommer hem så måste den packas upp och plockas isär för att hängas upp på tork och det tar en hel del plats i lägenheten.

och visst, den är säkert tungpaddlad. Men jag har aldrig paddlat en "vanlig" kajak så jag vet inte hur stor skilnaden är.

Jag är ialf nöjd med den och har varit ute några flerdagars turer på egenhand med den.

Han vill ha den med på en större segelbåt för att kunna utforska vatten han inte kommer åt med segelbåten (som är typ 14 meter lång). En uppblåsbar är ju perfekt för det ändamålet.

Jag har några teorier om populariteten på uppblåsbara. Många som köper finns inte på utsidan (och därmed är det tyst om dom här) och många kanske köper "fel" och hade väntat sig andra egenskaper, så dom uppblåsbara tillbringar större tid i garderoben än på vattnet. Jag har inte sett så många ute faktiskt.

Om man "lyssnar av" paddelforumet här på utsidan, så verkar intresset för uppblåsbara, fiskekajaker, kanadensare och lite udda kanoter ganska lågt. Jag kan förstå att inte så många gör inlägg om sina "annorlunda" kanoter. Förståelsen för dessa är något begränsad. Vill vi bredda diskussionen får vi väl bli lite mer högljudda av oss och kräva vettig feedback även om det rör "annorlunda" kanoter. (Jag tycker du har gjort bra markeringar tums!)

Jag vill ändå poängtera att många av dessa mer konservativa paddlare som kan verka lite främmande (det märks oftast på deras svar och inlägg) för det "annorlunda", sitter på en väldig massa erfarenhet och kunskap. Jag följer trådar jag inte begriper mig på, men det slutar oftast med någon insikt i alla fall. Totalt sett, finns det en otrolig massa kunskap här på utsidan.

Vilket jag redan haft mycket nytta av.

mvh
thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eos Wing paddel fördelar??? Paddling allmänt 23
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
Nirrebosse Uppblåsbar flytväst. Paddling allmänt 6
Jote Uppblåsbar kajak - Advanced Elements Paddling allmänt 9
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Niak65 Uppblåsbar kanot/kajak Paddling allmänt 18
hs Uppblåsbar kajakbrygga? Paddling allmänt 1
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
JohanLund Uppblåsbar kanot? Paddling allmänt 11
Tobbelar Uppblåsbar kajak?? Paddling allmänt 8
Ullis71 Vikbar/uppblåsbar kajak Paddling allmänt 18
peter1969 Uppblåsbar flytväst? Paddling allmänt 35
Spinspider Paddelflottör - uppblåsbar eller skumplast? Paddling allmänt 33
guhj Hyra uppblåsbar (eller möjligen falt-) kajak? (Sthlm) Paddling allmänt 2
David_ uppblåsbar kajak Paddling allmänt 8
Monica P Uppblåsbar kanot SEVYLOR Paddling allmänt 10
bengtfalke Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 1
lilonjo uppblåsbar kanot Paddling allmänt 8
traser Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 18
realout Flottör - fast eller uppblåsbar? Paddling allmänt 1
1145 Packsäck/flythjälp - konisk och uppblåsbar Paddling allmänt 5
bunte Uppblåsbar rysk kajak... Paddling allmänt 9
blondin Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 9
torbjorn Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 2
uppblåsbar flytväst Paddling allmänt 5
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 2
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4

Liknande trådar