Min version av Bushcraftkniv

Vilket stål ska jag använda till min bushcraftkniv

  • 440C

    Röster: 1 5.6%
  • CPM154CM

    Röster: 3 16.7%
  • CPMD2CM

    Röster: 1 5.6%
  • 2140 (O1)

    Röster: 2 11.1%
  • 1778 ett fjäderstål

    Röster: 4 22.2%
  • 26C ett svenskt kolstål 1.25% C Cr 0,15

    Röster: 7 38.9%

  • Totala väljare
    18
Men du Patric, skär du av en 3-4 cm tjock växande sly mojäng ? yxan går det ju inte med, då viker den sig ju ?

jag skär av dessa, det är bara en fråga om teknik.. detta har vi etablerat i tidigare trådar. kräver dock träning och skills, en del feta moves om man säger så..:cool:

Har en kompis som alltid ska klyva veden med en yxa, all ved alltså, jag fattar inte varför, det brinner ju upp med en gång, i början på elden är det givetvis lämpligt, men sedan vill man ju inte sitta o mata på hela tiden, då är det ju hela vedträn som gällr.

Jag gillar yxan, men vikten gör att jag nästan aldrig tar med den, bågsågen o kniven fixar elden.
Läste inte Yngve Ryds bok förrän förra året, det var inget nytt i den.

jag fattar inte heller det där med att klyva veden.. man klyver ved för att man ska torka den inte när man bara ska elda i skogen..

Det där med buschcrafting är väl inget lagstadgat sätt att bete sig på, utan man gör väl praktiska saker med kniven i skogen, jag har kniven även som stämjärna ibland, så för mig finns inga gränser för vad den får vara med om, och den har stått pall i många år trots den omilda behandlingen.

självklart inte, naturligtvis är det upp till var och en hur man använder kniven men det ger fetare credd om man köra snygga moves.. :cool:

En kniv TYCKER JAG ska kunna användas till så mycket som möjligt, har hänt att jag slagit in spik med den också,,,förlåt Patric.;)

hemma ja!! jag har två hinkar med moror hemma, en med slöa och en med vassa, när jag jobbar på gården tar knivarna ohygligt med stryk och normalt slipar jag dom slöa på bandslipen men det händer oftare än sällan att jag drar av dom med vinkelslipen..

i skogen är det andra grejer, där måste man visa skogen respekt för att få credd..
 
1. Tack för förklaringen!

2. Precis (dräggel) :).

3. Nångång måste vara den första ;).

4. Fast Vanadis 4 och Vanadis 4 Extra är inte samma stål. Det senare är en modifierad version, ungefär som att jämföra Sandvik 12C27 med Sandvik 12C27 M.

5. Håller med. Typiskt.

~Paul~

Så lite så:)

Ha ha

Japp absolut. Vi får se vad framtiden har i sitt sköte.

Jaha där ser man. Nu lärde man sej nåt igen. Ha ha

Japp sånt är livet

Seved
 
jag skär av dessa, det är bara en fråga om teknik.. detta har vi etablerat i tidigare trådar. kräver dock träning och skills, en del feta moves om man säger så..:cool:



jag fattar inte heller det där med att klyva veden.. man klyver ved för att man ska torka den inte när man bara ska elda i skogen..



självklart inte, naturligtvis är det upp till var och en hur man använder kniven men det ger fetare credd om man köra snygga moves.. :cool:



hemma ja!! jag har två hinkar med moror hemma, en med slöa och en med vassa, när jag jobbar på gården tar knivarna ohygligt med stryk och normalt slipar jag dom slöa på bandslipen men det händer oftare än sällan att jag drar av dom med vinkelslipen..

i skogen är det andra grejer, där måste man visa skogen respekt för att få credd..

Va e Credd? och Moves ?, va har man dä till ?
 

Bilagor

  • gdpit_com_63508937_6.gif
    gdpit_com_63508937_6.gif
    67.6 KB · Visningar: 399
du vet nog.. du hänger med i djungeltugget..

Jo, jag får credd när jag tar fram min bautahuggare, då tystnar fågelsången, en stor respektingivande Grizzlybjörn rusar in i skogen med ett jättebrak, och en frän stinkande svettig doft av förlamande dödsskräck sprider sig bland de nu knäsvaga bleka människorna omkring mig...

Alla har insett att den trevliga utflykten har förvandlats till en veritebel mardröm, vem är han våran skogsguide?

Men det är då jag ler mitt varggrin med uppdragna hörntänder och väser :

















Jag ska bara fixa en korvpinne...



Genast hörs en djup dödsångestbefriande suck mellan trädstammarna i skogen, människorna börjar få färg i ansiktet igen, börjar t.o.m. småprata med varandra, typiskt irrationellt chockbeteende ,men ingen ser de vitgrå håren i deras feta nackar som för evigt kommer att förfölja dem så länge de lever...
 
Det här med parerskydd känns som ett sätt att vagga in oinvigda i en falsk trygghet. Enda gången ett parerskydd är positivt är om man stampar med kniven i ett hårt material med stor kraft.
 
Inte riktigt så skogstoker. Parerskyddet är en rest sen fäktningens dagar med vänsterhandsdolk, då behövdes en parstång för att låsa motståndarens klinga. Stickertar från före tvåvapenstridstiden har ingen parerstång men ibland två kulor, sk pungdolkar, i framändan på greppet, det här levde kvar i bygdeknivar fram till industriknivarna, när handlarna började bestämma hur slidknivarna skulle se ut.
Läs gärna den utmärkat boken Kniven och Dolken, SVEVAP.
Det mesta har ett syfte och handlarnas var förtjänst.....
 
parerskydd

Av ren nyfikenhet. Kan nån visa en bild där ett normalt parerskydd förhindrar arbetet eller gör det mindre bekvämt. Jag vet vet inte vad jag ska tycka om dom. Det är väll så att man normalt så gillar man dom inte men det är väll när det blir onormalt man behöver dom. Man får göra ett litet kanske.
 
Parerskydd av alla former lyfter eggen från arbetsstycket, dvs du måste arbeta längre ut på eggen och då förlorar du moment från handen. Likaledes gör slipfas.
Se eggen som en gungbräda utanför handen, därför finns skrapknivar som man håller inne i handen.
Bandknivar som man drar med båda händerna.

Att klyva markved är en av de onödigaste sakerna som stadsbor som idkar friluftsliv gör. Torra pinnar brinner som de är, makeld är den bekvämes brasa.
 
men om man ser på dessa blad tex så är det inte skillnaden så jätte stor om man ser på avståndet från handen till där eggen börjar
https://www.brisa.fi/portal/components/com_oscommerce/images/234n.jpg
https://www.brisa.fi/portal/components/com_oscommerce/images/294cn.jpg
Ja rent tekniskt så gör ett större avstånd det lite tyngre men jag tror inte att en människa känner skillnaden på 2 mm i avståndet. Men jag kan tänka mig att det blir svårt om man låter kniven ändra läge i handen mycket när man har parerskydd. och sen brukar det se lite fulare ut med extra skydd fram.
 
Det första jag kommer att tänka på när man pratar om parerskydd är dom där lååååånga som var på nån kniv som hette nåt med scout om jag inte missminner mej och hade nåt rött träskaft tror jag. Burr jag ryser bara jag tänker på det. Det enda som jag kan tänka mej att det var bra till var när man lärde barn att hantera kniv.
Min personliga åsikt är att parerskydd ska vara så små och smäckra det bara går.:)

Seved
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
poijjan Åsikter om min packlista (7 dagars) Utrustning allmänt 16
UnderEnTarp Min Silva Ex Plus funkar inte efter batteribyte. Utrustning allmänt 2
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
henkebmtb Gillar inte min Bergans Finnmark 100. Utrustning allmänt 4
disgruntled Behöver naysayer till min packlista. Utrustning allmänt 15
AnteÅ Problem med min Primus Lantern Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
nicko_ Uppför sig min gasolykta normalt? Utrustning allmänt 12
Nirrebosse Min syn på små fällknivar med sax. Utrustning allmänt 23
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Tundraman Min nya DIY knivslip Utrustning allmänt 10
avslutad140527 Min första ryggsäck Utrustning allmänt 3
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
Dillesan Min packlista inför Mont Blanc Utrustning allmänt 4
Kilo Lima Min skogspackning 4 dagar, 13 kg Utrustning allmänt 5
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
såg min utrustning ser ut på detta sett Utrustning allmänt 36
seved1 Min första av den här modellen Utrustning allmänt 26
krimyr Min 30liters rygga eller Osprey Talon 44? Utrustning allmänt 5
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
mariadrougge Bensin har troligtvis luckrat upp min kängsula Utrustning allmänt 20
The Trooper Jag och min kajak. Utrustning allmänt 120
grodanbolle Kommentarer på min utrustning? Utrustning allmänt 26
fson Min Utsidan-Platypus är död!! Utrustning allmänt 21
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
annos Vad heter min utslitna fjällräven-ryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.