Packning. Viktmani.

12 kilo i "fel" ryggsäck och vandringsteknik väger mer än18 med "rätt" rygga och teknik! Med teknik menar jag då saker som steglängd, kroppshållning, fotisättning, psykisk och fysisk styrka/uthållighet m.m.

Den faktiska vikten i kilo är en del av helheten.
 
Det stämmer knappast. Men det är en vanligt förekommande uppfattning i lättpackarkretsar.
Jag har aldrig sett nån tråd med utgångspunkten "Jag har provat lättpackning och kan inte förstå vad som skulle vara så himla positivt med det". Hittar du en sån tråd här på Utsidan (eller nåt annat friluftsforum) så får du gärna länka till den.

Däremot har jag sett dussintals trådar startas med utgångspunkten "Jag förstår inte detta gramjagande".
 
Märkligt med alla dessa diskussioner om lättare packning versus motsatsen;)

Själv har jag passerat pensionsåldern för några år sedan och gillar att vandra en vecka - 10 dagar utan stugor eller annan support så att packningen är lätt blir för mig ganska självklart. Det enda jag kostar på mig är en bra sovsäck samt underlag i fullängd.

UL till det extrema är en helt annan disciplin som jag bara sett på fjäll-löpare.
 
... UL till det extrema är en helt annan disciplin som jag bara sett på fjäll-löpare.
Är det inte det som många blandar ihop med i diskussionerna - de där extremisterna jämförs med / balanseras mot andra som inte någonsin kan tänka sig att såga av tandborstskaftet utan hellre tar med en öl per planerad middag... När vi allihop egentligen befinner oss längs en glidande skala mellan (sådana fånigt fanatiska) ytterlighetspunkter. För individen är det avvägningen mellan intresse, tillgänglig tid och kanske även tillgänglig ekonomi - som i slutänden bestämmer var man hamnar längs skalan...

Själv slutade jag springa när jag muckade, då blev det frivilligt igen (Har inte sprungit en endaste kilometer sedan dess, och det är jag stolt över!) - och jag prioriterar normalt vägen före målet, så det tar mig alltid mycket längre tid att avverka en dagsetapp än vad guideböcker etc anger. Dom tar ju aldrig hänsyn till att man kanske, helt oplanerat, vill ligga still någon dag då och då - för att titta på något djur eller växt som dyker upp. Jag ser till att jag har både tiden och förnödenheterna för sådant, andra väljer att inte göra det. Men så är vi olika som individer också, vilket är en klar fördel både för oss själva och för kollektivet/samhället.
 
Jag kapar tandborstskaft och borrar hål i skaftet på skedar, men det är mest för att det är enkla grejer och det blir lite "ploj". Jag skulle spara mer vikt på att köpa dyrare (och lättare) ryggsäck, sovsäck, liggunderlag, tält etc men det skulle ju kosta många extra tusenlappar.

Men kapa skaft, borra hål, klippa av remmar, ta bort onödiga spännen etc är ju "gratis". Jag gör det inte för att spara de där grammen utan för att kostnaden per sparat gram blir liten.
 
Det var lite det jag försökte få fram. Var och en är salig på sin "tro", det är svårt att förstå de som predikar om en annan "tro", men man inser kanske inte att för andra så är ens egen "tro" svår att förstå.

Det är ju t.ex. nästan uteslutande så att de som är negativa till lättpackning aldrig har provat det.

Jodå. Jag har provat det och tycker personligen att jag måste avvara mat/prylar som jag helst har med mig på vandring. Som jag anser är viktigt för mig och får mig att njuta till fullo av min vandring. Sen tänker jag alltid på att hålla ned vikten i viss mån så att jag inte skadar mig eller får en hjärtinfarkt. Jag är trots allt 47 år. :) Det jag menar är när mina vänner frustrerat står och försöker minska sin vikt gram efter gram och betalar gärna hundratals kronor på nya prylar för att minska vikten ett par kilo. Det är det jag finner lite märkligt.
 
Jodå. Jag har provat det och tycker personligen att jag måste avvara mat/prylar som jag helst har med mig på vandring.

Mat förstår jag inte, en av poängerna med att ha lättare utrustning är ju att man kan ta med sig tyngre mat med bibehållen packningsvikt?

Och avvara prylar? Lättpackning handlar inte om att avvara prylar, det handlar om att:
- Skippa onödiga prylar (men inte skippa nödvändiga prylar)
- Ta med prylar som har flera funktioner för att minska antalet prylar
- Ta med lättare versioner av de prylar man tar med sig

Om du har prylar som du tycker att du vill ha med dig är de inte onödiga, då ska du såklart inte avvara dem.

Och som jag brukar säga: Motsatsen till att göra sin packning lättare är att göra sin packning tyngre. Och vad finns det för mervärde i att göra sin packning tyngre?
 
Viktminskning

En reflexion- jag antar att för de flesta av oss är det enklare att gå ner ett par kilo i kroppsvikt än att minska vikten på det vi vill ha med oss.
 
Mat förstår jag inte, en av poängerna med att ha lättare utrustning är ju att man kan ta med sig tyngre mat med bibehållen packningsvikt?

Och avvara prylar? Lättpackning handlar inte om att avvara prylar, det handlar om att:
- Skippa onödiga prylar (men inte skippa nödvändiga prylar)
- Ta med prylar som har flera funktioner för att minska antalet prylar
- Ta med lättare versioner av de prylar man tar med sig

Om du har prylar som du tycker att du vill ha med dig är de inte onödiga, då ska du såklart inte avvara dem.

Och som jag brukar säga: Motsatsen till att göra sin packning lättare är att göra sin packning tyngre. Och vad finns det för mervärde i att göra sin packning tyngre?

Du har alldeles rätt. "Prylar" andra kanske tycker är onödiga men som jag alltid bär med mig är tex, Ett par bra böcker, förutom kniv också campingsåg och en liten yxa, fiskeprylar, en del alkohol, aldrig frystorkad mat förutom Skinnarmos pasta carbonara, den är god. Några exempel.
 
En reflexion- jag antar att för de flesta av oss är det enklare att gå ner ett par kilo i kroppsvikt än att minska vikten på det vi vill ha med oss.

Det finns redan flera gamla trådar som avhandlar detta, men för de som skulle kunna gå ner några kilo i kroppsvikt så fungerar den extra kroppsvikten som bränsle. Man kan man andra ord se till att gå ner i vikt under vandringen.

Men sen finns det ju många som helt enkelt inte kommer ut om de inte får ner vikten på packningen. Dåliga knän, dålig rygg, dåliga fötter osv.

Tycker man att det är fel att minska vikten på packningen så kan man ta med sig några stenar för att istället öka vikten på packningen. Att låta vikten på packningen stå still är bara tecken på ovilja mot förändringar.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.