VECKOTUR med 4kg packning!

avslutad210712

Gäst
Re: Frihet är gratis

synaps; sa:
1. Gramjägare har i somligas ögon en nördstämpel

2. Många skulle må mycket bättre om de slapp allt det krångel som svävar runt bilar, datorer, jobb, dagis och PENGAR. Listan kan göras lång...

1. Javisst skall man ha en nördstämpel om man så aktivt jagar gram. Om man sen anser det negativt eller positivt är väl en annan sak.

2. Eftersom vi pratar fjällvandring så kan jag förstå att man börjar banta sin packning ifall man släpar med sig bilar, datorer, jobb, dagis. Pengar däremot är rätt bra att ha med sig även i fjällen.
 
Re: Re: Ultralätt....

synaps; sa:
Hej Peter!
Är det kanske Peter från Naturguide i Övertorneå?

Det ser ut som att överlevnadsdräkten på bilden innehåller metall. Detta kan bli kallt med tanke på metallens värme(av)ledande egenskaper. Varma plagg ska vara pösiga (som en sovsäck).



Visst är det densamme.

Dräkten är gjord av ett tre-lagers (metall?) material,jmfr tre-lagers fönster,med spärrar mellan.

Hmmm....glömde att 80-talister inte förstår ironi,inte ens uppenbar.Sorry.


peter
PS.Varma plagg ska vara tajta och tjocka,inte pösiga.DS.
 
Den onda cirkeln

*****************************************************
Det finns en fysisk packning (som kan vägas i kilon), och det finns en "mental" packning som inte går att mäta. Den fysiska packningen reducerar vi genom att lämna saker hemma. Den mentala packningen reducerar vi genom att lämna vårat hem. När vi lämnar hemmet "flyr" vi från alla de saker som i vardagen vållar oss bekymmer. Dessa saker är ofta sådant som vi köpt för pengar (som vi har slitit arslet av oss för att få).

Alltså: Vi sliter arlet av oss, och stressar upp oss, för att kunna köpa saker som gör oss ännu mer stressade och bekymrade. Många åker på semester, men det är få som förstår (eller vågar inse) varför...
*****************************************************
 
Re: Den onda cirkeln

synaps; sa:
*****************************************************
Det finns en fysisk packning (som kan vägas i kilon), och det finns en "mental" packning som inte går att mäta. Den fysiska packningen reducerar vi genom att lämna saker hemma. Den mentala packningen reducerar vi genom att lämna vårat hem. När vi lämnar hemmet "flyr" vi från alla de saker som i vardagen vållar oss bekymmer. Dessa saker är ofta sådant som vi köpt för pengar (som vi har slitit arslet av oss för att få).

Alltså: Vi sliter arlet av oss, och stressar upp oss, för att kunna köpa saker som gör oss ännu mer stressade och bekymrade. Många åker på semester, men det är få som förstår (eller vågar inse) varför...
*****************************************************

Å en Guru.
 
Re: Re: Re: Ultralätt....

ping; sa:
Hmmm....glömde att 80-talister inte förstår ironi,inte ens uppenbar.Sorry.

Hihihi... skönt att vi har kunnat bevisa den tesen igen.

För övrigt tycker jag hela idén om att ge sig ut i naturen för att fly vardagen är helt bisarr. Jag ger mig ut i naturen för att få flasha med mina senaste friluftsprylar och mäta min snopp.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re: Ultralätt....

Nordesjö; sa:
ping; sa:
Hmmm....glömde att 80-talister inte förstår ironi,inte ens uppenbar.Sorry.

Hihihi... skönt att vi har kunnat bevisa den tesen igen.

För övrigt tycker jag hela idén om att ge sig ut i naturen för att fly vardagen är helt bisarr. Jag ger mig ut i naturen för att få flasha med mina senaste friluftsprylar och mäta min snopp.

Kan man inte mäta snoppen hemma. Själv skulle jag naturligtvis aldrig nedlåta mig till något sånt *L*.
[Ändrat av avslutad210712 2005-04-14 kl 17:30]
 

avslutad210712

Gäst
Re: Den onda cirkeln

synaps; sa:
*****************************************************
Alltså: Vi sliter arlet av oss, och stressar upp oss, för att kunna köpa saker som gör oss ännu mer stressade och bekymrade. Många åker på semester, men det är få som förstår (eller vågar inse) varför...
*****************************************************

Sliter knappast arslet av mig och om jag gjorde det så skulle jag inte göra det för att kunna köpa nya saker utan för att arbetet just då kräver det. Bygger inte min ekonomi på att jobba mer än 40 timmar per vecka utan köper saker utifrån den lön jag får för att jobba normal arbetstid.

Köper inte saker som gör mig stressad och räds inte för arbetslöshet heller. Visst skulle ekonomin gå ned men den bygger inte på att jag måste ha ett arbete.

Och varför jag åker på semester är jag mycket medveten om. Åker inte på semester för att åka på semester utan för att jag vill göra just det jag gör då på semestern. Har inget emot att stanna hemma hela semestern heller och bara lata mig. Eller ladda batterierna som det också kallas.

Mitt liv skulle knappast bli lyckligare bara för att jag lämnar alla min (dyrt) inköpta friluftsgrejor och friluftsmat hemma. Däremot skulle nog min semester bli rätt förstörd ifall jag skulle leva en vecka på couscous av den anledningen att jag inte kan med smaken.
 
Re: Re: Den onda cirkeln

avslutad210712; sa:
[

Mitt liv skulle knappast bli lyckligare bara för att jag lämnar alla min (dyrt) inköpta friluftsgrejor och friluftsmat hemma. Däremot skulle nog min semester bli rätt förstörd ifall jag skulle leva en vecka på couscous av den anledningen att jag inte kan med smaken.


MMMmmm, kall couscous med couscous är ju jummy.

Jag som inte ens klarar att äta varm couscous med någon sås och kött. Urrk.

Varför blötlägga couscousen? Det är väl bara att äta den som den är och låta den svälla i magen. Funkar säkert bra med makaroner också. Jummy.

Det bästa är väl att smälla i sig ett kg okokt pasta innan man sticker iväg. Då står man sig säkert en vecka.
 
Re: Den onda cirkeln

synaps; sa:
*****************************************************
Det finns en fysisk packning (som kan vägas i kilon), och det finns en "mental" packning som inte går att mäta. Den fysiska packningen reducerar vi genom att lämna saker hemma. Den mentala packningen reducerar vi genom att lämna vårat hem. När vi lämnar hemmet "flyr" vi från alla de saker som i vardagen vållar oss bekymmer. Dessa saker är ofta sådant som vi köpt för pengar (som vi har slitit arslet av oss för att få).

Alltså: Vi sliter arlet av oss, och stressar upp oss, för att kunna köpa saker som gör oss ännu mer stressade och bekymrade. Många åker på semester, men det är få som förstår (eller vågar inse) varför...
*****************************************************

Ja det finns en mental packning och vårt samhälle dras med mer och mer stress. Många personer tror jag använder fritidsaktiviteter som en avkoppling från just det, så långt kan jag hålla med dig. Frågan är bara av vilken anledning det skulle bli mer avstressande att ge sig ut på någon form av "späkningskurs" istället för en välplanerad och avslappnande tur. Därmed inte sagt att turen inte kan innehålla mentala utmaningar.

Det västerländska samhället dras med stress kring prestationer och pengar men varför skulle det vara bättre att flytta ned stressen till nivån överlevnad?
 
Re: Re: Den onda cirkeln

brandmansmicke; sa:
synaps; sa:
*****************************************************
Det finns en fysisk packning (som kan vägas i kilon), och det finns en "mental" packning som inte går att mäta. Den fysiska packningen reducerar vi genom att lämna saker hemma. Den mentala packningen reducerar vi genom att lämna vårat hem. När vi lämnar hemmet "flyr" vi från alla de saker som i vardagen vållar oss bekymmer. Dessa saker är ofta sådant som vi köpt för pengar (som vi har slitit arslet av oss för att få).

Alltså: Vi sliter arlet av oss, och stressar upp oss, för att kunna köpa saker som gör oss ännu mer stressade och bekymrade. Många åker på semester, men det är få som förstår (eller vågar inse) varför...
*****************************************************

Ja det finns en mental packning och vårt samhälle dras med mer och mer stress. Många personer tror jag använder fritidsaktiviteter som en avkoppling från just det, så långt kan jag hålla med dig. Frågan är bara av vilken anledning det skulle bli mer avstressande att ge sig ut på någon form av "späkningskurs" istället för en välplanerad och avslappnande tur. Därmed inte sagt att turen inte kan innehålla mentala utmaningar.

Det västerländska samhället dras med stress kring prestationer och pengar men varför skulle det vara bättre att flytta ned stressen till nivån överlevnad?


Överlevnadsstressen blir helt enkelt så intensiv att man glömmer dagis, jobb och andra stressande faktorer.

När man sedan lämnar sjukhuset efter att ha återhämtat sig några dagar, ätit vanlig mat, vätskat upp sig och återfått kroppstemperaturen, så är man glad och tacksam över att komma tillbaka till jobbet!

//J
 
Re: Re: Re: Den onda cirkeln

joru; sa:
Överlevnadsstressen blir helt enkelt så intensiv att man glömmer dagis, jobb och andra stressande faktorer.

När man sedan lämnar sjukhuset efter att ha återhämtat sig några dagar, ätit vanlig mat, vätskat upp sig och återfått kroppstemperaturen, så är man glad och tacksam över att komma tillbaka till jobbet!

//J

Aaaah, do tänker sååå ;) Då är ju allt klockrent logiskt...
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Den onda cirkeln

crazy; sa:
Varför blötlägga couscousen? Det är väl bara att äta den som den är och låta den svälla i magen. Funkar säkert bra med makaroner också. Jummy.

Det bästa är väl att smälla i sig ett kg okokt pasta innan man sticker iväg. Då står man sig säkert en vecka.

*ASG*
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hortman veckotur Jotunheimen Fjällvandring 7
takinuknik Flyga med packning Kiruna Fjällvandring 4
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
Mattias70 Packning. Viktmani. Fjällvandring 155
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
helen_b packning för dagen från basläger Fjällvandring 14
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Fogeby Packning? Vikt? Fjällvandring 13
elka9110 16 kg personlig packning Fjällvandring 52
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
lleberg Möjligt att posta sin res-packning? Fjällvandring 9
sailor191 Nybörjare, kläder+packning Fjällvandring 11
justsafe Toppturs packning? Fjällvandring 19
Waster Hjälp, tung packning! Fjällvandring 16
Henriksotare Vikt på packning? Fjällvandring 11
greenjuice Varför har svenskar tung packning på vandring? Fjällvandring 112
larvik line Angående packning och säkerhet på jojoleden Fjällvandring 1
lätt packning Fjällvandring 7
balo Packning for 8-10 dar Fjällvandring 1
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
såg Lätt packning Fjällvandring 23
0708 Packning i ryggsäck Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.