Fjällräven - Hur bra egentligen?

g-1000 / polycotton

Jag gillar Fjällrävens g-1000 väv och även Lundhags polycotton. Andas bra och torkar snabbt. Tyvärr så blir dom lätt blöta vid regnväder när vaxen gjort sitt. Lundhags har en bra jackvariant (Ahke) med membran på axlar och huva. Resten av jackan i polycotton som andas bra. Har lite svårt med g-tex som blir för tätt vid ansträngande turer.
Testade Fjällrävens Skogsöjacka; skön enkel lätt rejäl med långt ryggparti. Gillar Fjällrävens enkelhet.

Jag har en hel del Fjällräven som jag gillar och har hållit bra i många års flitigt användande, men jag vet ingenting om dagens prylar.
Men det har varit flera i tråden som "gnällt" på passformen och där känner jag att jag måste opponera mig lite för att balansera det hela. Vi är alla skapta olika och det som är perfekt passform för mig kan vara fruktansvärt fel för en annan, där av termen skräddarsytt :) Att klaga på dålig passform är lite som att klaga på fula färger, det kanske inte passar dig i smaken och om baken men där med inte sagt att det är ett dåligt val för alla andra :)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har ett par Fjällräven Barents trouser, de har varit med i c:a 5 år nu, de är lite bleka i färgen men i övrigt finns inga tendenser till slitage. De är relativt välanvända, både vid vandring men även stillasittande i båt.

Jag upplever materialet som svalt på sommaren men rent kallt när det blir kyligt ute, man måste helt enkelt börja med långkalsonger tidigare än med andra byxor.

Att vaxa är inte alls svårt, jag gnider in grönlandsvax efter bästa förmåga och kör sedan byxorna i torktumlaren några minuter. Jag känner igen beskrivningen att "byxorna står av sig själva" men den värsta stelheten släpper relativt snabbt utan att förstöra vattentåligheten. Det går utmärkt att vara ute i lättare regn eller att gå i högt gräs som är blött när byxorna är nyvaxade, dock ersätter de inte riktiga regnkläder.

Jag är väldigt nöjd med mina byxor och kommer troligen köpa en liknande modell den dagen jag byter ut mina. De är relativt dyra men med tanke på hur länge de håller så gör det inget.

Förra vintern köpte jag en jacka som jag tänkte skulle hålla länge, men tyvärr är den "felkonstruerad" så att materialet på vissa delar förstörs av vass kardborre. Jag hade klart större förväntningar på den jackan och tycker att missar likt denna inte borde förekomma. Alla deras produkter är m.a.o. inte lika lyckade. Vad gäller jacka kommer jag förmodligen titta på andra märken när det är dags att byta, dels pga. konstruktionsmissen men framför allt då jag tycker att många andra märken har attraktivare modeller.

Men ni som ej gillar G-1000, haft G-1000 och inte är nöjd, vill ha något liknande som G-1000 och hittat något.... Vad använder ni?

Skjortorna fjällräven har tycker jag är helt ok men byxorna är grymt obekväma, för stela i materialet G-1000 och dålig passform.

Snygga är dom dock och slitstarka. Klassikern kånken ryggsäcken är snygg också och rejält sydd. Men som sagt ett par byxor i G-1000 suger tycker jag.

Jag har tidigare använt fjällrävens brallor, men gått över till haglöfs (http://www.haglofs.com/sv-SE/produk...-skirts/dam/rugged_q_mountain_pant_sv-se.aspx) eftersom de:
1. Är slitstarkare
2. Inte blir blöta lika lätt
3. Sitter bättre på mig

Kraschade på cykeln för några veckor sedan, och det blev ett stort hål i mitt knä, men byxorna såg ut ungefär som innan, vilket hade den stora fördelen att jag slapp plocka grus ur knät :). Samma hade inte varit sant för FRs brallor i min erfarenhet.

De är dock 100 % polyamid, så inget för den som vill ha en bomullsblandning, men jag tycker de är funkar även på sommaren, och de har en stor vädringslucka längs sidan på benet vilken hjälper bra. Jag trivs med dem iaf, och skulle definitivt kunna tänka mig att köpa ett till par när de här dör :).

Passform är ju ganska individuellt - har provat många varianter men inga sitter så bra som FR Vidda - på mig. Den nya modellen Pro sitter ännu bättre.
Hög plasthalt är inget som tilltalar oss som transpirerar mycket. Att vaxad G-1000 är lite stel ser jag inget problem med, tvärtom så ger det möjlighet för luften att kyla på insidan, istf mjuka följsamma material som ligger mot huden.

Men ni som ej gillar G-1000, haft G-1000 och inte är nöjd, vill ha något liknande som G-1000 och hittat något.... Vad använder ni?

Tja, till vad då? Det är ju inte samma användningsområde för G1000kläder och GoreTex direkt. Jag tycker nog att jacka eller anorak i G1000 eller liknande polyester/bomullsväv är det bästa valet vintertid. Torra men blåsiga dagsturer vår och höst är också G1000 att föredra, och även om man ska elda brasa. En polyester/bomullsjacka kompletterat med en lätt enkel regnjacka tycker jag oftast är bättre än att bara ha en GoreTexjacka, men var jag tvungen att bara välja en enda jacka för en flerdagarstur blir det ändå en Goretexjacka, i mitt fall en hyfsat lätt Paclitejacka från Tierra. Men, en bra, välsydd, lätt och välkonstruerad GoreTexjacka är bra mycket dyrare än en bomullsjacka + en lätt regnjacka...

Vafan... Berätta gärna mer! :)

Utan dramatik så använde jag knät som stöd och det gick hål när jag belastade mer. Sånt har jag tom klarat av med mina tunnaste vindbyxor. Men idag kör jag inte poly/bom då man behöver byxor att räkna med då det är så dålig nöttålighet jämfört med helsyntet. Haglöfs har lyft sig de senaste åren tycker jag men även de Klättermusen jag använt har bra material. Har även ett par Lundhags Traverse Pro som är bra, hade varit mycket bra om man bytt ut 65/35 tyget mot bättre. Fast både Haglöfs och KM har bättre passform.

I övrigt, softshells av olika slag både på över och underkropp med ett lätt skal när det behövs!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips