Val av känga

Jag använder både kängor och trailrunners vid vandring, helt beroende på vilken tur jag ska gå. Som känga har jag en Lundhags Forest och trivs mkt bra med denna. Tidigare använt GTX-känga men den var stor och tung.

Alltid kängor vid kalla och blöta turer höst, vinter och vår. Vid nästan all övrig vandring trailrunners.
 
Skalkängor formar sig av att man går dem med rätt strumpor och steg med rätt belastning, inklusive packning. Smörjning och vaxning tjänar mest till att göra lädret vattentätare samt lättare att hålla rent.
Börja med att gå runt kvarteret och utöka efterhand.

go tur
 
Jag hade ett par meindl Island i lumpen, sköna från första stund och perfekta för dagligt bruk där de kunde torka kvälls och nattetid.
Men ute i fält efter ca dag 2, blöta/fuktiga kängor resten av övningen :(

Köpte sen Lundhags i slutet av lumpen som nu används civilt. Jobbiga under ingångsperioden 1-2v med skavsår och när jag inte använder dem på 2-3månader så har dem en ingångsperiod på 1 dag.
Men blir de blöta och fuktiga, går det så mycket lättare att torka ur dem och samma torra känsla dag 1 som dag 10 :)
 
vandrarskor

jag går i höga haglöfs gortex sent på hösten.har ganska torra fötter.men jag är torr om fötterna efter en vecka i tält.
 
blött

Mina erfarenheter:
Skinnkängor, inklusive lundhags, blir genomblöta om man går genom blött blåbärsris eller blöt snö i en timme.
Gore-texkängor torkar inte så långsamt som alla skräckhistorier anger. Pressa ur med en städtrasa och byt iläggsulor och sedan strumpor några gånger. I fjällen har jag bara översvämmat kängan en gång och då har jag oledat i 40 år. Jag vet inte vad folk håller på med. Lite vatten har kommit in ibland vid ett vad.
Meindel Island med gote-tex har funkat bra förutom att de krympt!!! Kan det gälla andra kängor?
Sockar tar tid att torka när det är lite svalare som det kan vara i slutet av aug början av sep. Har man då tjockare och flera par, som man brukar ha i t ex Lundhags, blir det lite jobbigare. I Goretexknägor klarar man sig med ett par av tjocklek typ 400g ullfrote.
Alla skor har sina nackdelar.
Notera:
lundhagskängorna var mycket väl insmorda och det var inte läckage genom en söm utan genom lädret.
 
Mina erfarenheter.
I torrt väder och i torr terräng fungerar mina Lundhags fint. Kängorna ger bra komfort. I blött väder och/eller blöt terräng fungerar de inte alls. Jag blir blöt efter några timmar eller i bästa fall någon dag. Så min slutsats blir följande. På rösade leder med god väderprognos under högsommaren tar jag kängorna. I övriga situationer återgår jag till stövlarna även om jag även då blir successivt blöt inifrån. Men stövlarna är ärliga på något sätt, kräver ingen skötsel och är lätta att ta på och av. Och vid vad är det oftast bara att gå rakt över. Regnbyxor utanpå om det är djupt.
 
I tjänsten hade vi två par kängor i rotation mellan torkskåp och på, men på fälttjänstövningar gick inte det alltid och då gällde det att de var välinfettade och välvaxade, samt att den standarden bibehölls.
Bondeförbundare av olika fabrikat fungerade lika väl om de fick omvårdnad. De gör de ännu.

go tur
 
Mina erfarenheter:
Gore Tex kängor, gott om vaddering, lite skavsår, men tunga och torkar aldrig i fält.

Skinnkängor, mindre vaddering (behöver således mer inkörning för att formas efter foten), lättare, torkar fort.

Jag har under många år både sålt och använt båda typerna under ca 15 år. Första åren använde jag bara Gore Tex typen och fattade inte hypen som kom med skinnkängorna. Tycke dom mest som gammelmodiga ut.

Men efter ha sålt några hundra par till försvarsanställda (som på den tiden kunde välja vilken typ de ville, kungen betalade..) så märkte jag att nästan alla valde skinnkängan, som i vårt fall var Lundhagskängor.

Jag köpte ut ett par Professional High och testade, någonting jag aldrig ångrat. Nu står mina Meindl kängor sedan länge och samlar damm på en hylla.

Viktig lärdom var att när man ska gå in ett par skinnkängor är att blöta upp dem länge i vatten innan man börjar gå med dom. Precis som soldaterna gör. Har även testat Jörnkängan med samma goda resultat.
 
Jag använder mig av både och, men mestadels av 1 lagers skinn, Lundhags Vandra Mid.

Skor med GoreTex membran, är ju viktigare att man håller rent från smuts och salter (svett) precis som jackor och byxor i samma material. Skall tvättas för att fungera. Det är svårare i mitt tycke att hålla "Gore Tex" skor renare på insidan än ett par i 1-lagers skinn och jag tycker torktiden är längre på GoreTex. Men som sko när det inte är rejält blött, typ vinter och höstar utan en massa vadning är de perfekta och varma.
1-lager skinn är lättare att hålla en komfortabel tempreatur i. Med GoreTex kängor på sommaren blir oftast lite för varmt och svettigt i skorna. Dubbla strumpor är ett måste i 1-lagers för att slippa ev. skavsår. Gällande Lundhags, så kan man även sätta en tejp i skarven mellan cellgummi och läder (på insidan) för att minska ev skavsår som kan uppstå. Väl insmorda/omhändertagna skinnkängor håller sig torra trots en hel del vadning...
 
Tänkte köpa mig ett par Lundhags Syncro Mid nu när mina höga Meindl GTX gett upp. Hoppas kunna få lite luftigare känga med bibehållen komfort.

Ibland behövs kängor, ibland är det skönast med trailrunners eller annat enkelt.

SealSkins är inte gratis, men är sköna när de verkligen behövs också (kajakpaddling med "springskor"+sealskins är finfint)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
josefibacken Val av vandringskängor. Fjällvandring 2
Utetant Val av färdväg Fjällvandring 3
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
Avarage Val av väg upp för Ö Bunnerstöten Fjällvandring 4
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
kalalokki Val av räggsäck Fjällvandring 13
Insektsnyckel Val av nybörjartur Fjällvandring 3
Hasse_70 Val av rutt. Storulvån eller Vålådalen? Fjällvandring 9
oskarlin Katterat-Ritsem, val av skor Fjällvandring 0
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
lisastar Hjälp till val av vandringsmål och led, tack. Fjällvandring 8
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
lupus jag behöver hjälp men halsduks val! Fjällvandring 4
skaabräven desperat behov av känga (ej golfsko) Fjällvandring 6
nsidirop Känga som passar stor stortå Fjällvandring 2
Ulf.N Innersula i GoreTex känga Fjällvandring 6
tholi75 Stövel eller känga i fjällen? Fjällvandring 28
petratetra Ska jag våga byta känga??? Fjällvandring 10
Känga - Heindl Borneo Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...